|
کدخبر: 304891 شبنم درخشان

گزارش اختصاصی گسترش نیوز از نشستی خبری مدیرکل امور خیرین و مؤسسات خیریه سلامت

حذف ۹ درصد مالیات از خدمات خیرین در دستور کار است

حیدری پور گفت: باید طراحی قوانین برای تشویق مشارکت خیرین در خصوص قوانین اقتصادی مثل حذف ۹درصد مالیات ارزش افزوده را رفع و رجوع کنیم. همچنان خیرین از مالیات واردات تجهیزات و مالت معاف هستند.

اقتصاد حذف ۹ درصد مالیات از خدمات خیرین در دستور کار است

محمدجواد حیدری‌پور، مدیرکل امور خیرین و مؤسسات خیریه سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز دوشنبه ششم شهریورماه به مناسبت هفته دولت طی نشستی خبری با اصحاب رسانه ضمن تشریح اقدامات این اداره کل گفت: سرمایه ما گروه‌های جهادی و خیرین و سازمانهای مردم نهاد است. در تلاش هستیم تا با  بهره‌گیری از مشارکت مردمی روند را توسعه دهیم. عدالت و شفافیت برنامه اصلی ما این است. سه اداره کل تعریف شده که شامل اداره خیرین، اداره سازمان‌های مردم نهاد و مسئولیت‌پذیری است که در اداره خیرین در حال طراحی یک سامانه شیشه‌ای هستیم که اقدامات و مشارکت‌ها به صورت لحظه‌ای قابل رصد باشد. یکی دیگر از برنامه‌ها بزرگداشت خیرین است که این کار موجب اشاعه امور خیر می‌شود.

حیدری اظهار کرد: در حوزه اداره خیرین فعالیت‌های شاخص ما شناسایی ۲۱ هزار خیر و تشکیل بانک اطلاعات خیرین است که هر سال اطلاعات این بانک به روزرسانی می‌شود. خیرین حقیقی در ۲۵ تا ۳۰ درصد پروژه‌های عمرانی سلامت کشور حضور دارند. با سازمان اوقاف نیز تفاهم‌نامه داریم تا مسائل مرتبط با اوقاف و سلامت در مجموعه‌ها حل شود. محور دیگر فعالیت ما تهیه بانک اطلاعاتی گروه‌های جهادی است که برنامه‌های آنها را تسهیل‌گری می‌کنیم و هماهنگی با دانشگاه‌ها را برای آنها انجام می‌دهیم. تعامل خوبی با خیرین ایرانی خارج از کشور نیز برقرار شده است. تفاهم نامه‌ای هم با خیرین برای اسکان بیماران در همراه‌سراها داریم.

وی در مورد فعالیت اداره مؤسسات خیریه و سمن‌ها نیز گفت: ۳ هزار مؤسسه ثبت شده با وزارت بهداشت همکاری می‌کنند و سعی کردیم سازمان‌های مردم نهاد را در حوزه آموزش و اطلاع‌رسانی فعال کنیم. احیای شورای گسترش در حوزه خیرین و سازمان‌های مردم‌نهاد برای تسهیل فرایند اعطای مجوز نیز در حال انجام است. تعامل با سمن‌های ملی و استانی و استفاده از توان مؤسسات بین‌المللی و جلب مشارکت آنها، شناسایی کامل‌تر موقوفات سلامت با سازمان اوقاف نیز در حال انجام است.

 مدیرکل امور خیرین و مؤسسات خیریه سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به سوال خبرنگار گسترش نیوز در خصوص مزیت های که برای خیرین درنظر گرفته شده است، گفت: باید طراحی قوانین برای تشویق مشارکت خیرین در خصوص قوانین اقتصادی مثل حذف ۹درصد مالیات ارزش افزوده را رفع و رجوع کنیم. همچنان خیرین از مالیات واردات تجهیزات و مالت معاف هستند. 

حیدری پور تاکید کرد:  دیروز یک بنگاه اقتصادی در ساوه  ۱۱۴ میلیارد تومان به حوزه سلامت کمک کرد و ۷۴۰ میلیاد تومان نیز اعلام آمادگی برای ساخت بیمارستان شهرستان ساوه صورت گرفت. وزارت بهداشت در دولت سیزدهم تلاش دارد با کمک مردم نگاه فاخر مردمی را به حوزه سلامت برگرداند و مشارکت بیشتر خیرین را به کار ببندد. سه اصل عدالت و شفافیت، بهداشت و پیشگیری و تمرکز بر مناطق محروم را دنبال می‌کنیم.

وی افزود: خوابگاه‌سازی برای همه دانشجویان علوم پزشکی به خصوص متأهلان و همکاری با تک تک معاونت‌های وزارت بهداشت در حوزه‌های مرتبط نیز در حال انجام است‌. با معاونت بهداشت در ساخت خانه‌های بهداشت و با اورژانس در زمینه مجمع خیرین سلامت اورژانس در حال همکاری هستیم. به زودی نیز شورای عالی خیرین در وزارت بهداشت تشکیل می‌شود. تشکیل کمیته‌های تخصصی مالیات محقق شده تا مسائل این بخش‌ها استخراج و رفع شوند. در حال تشکیل کارگروه تخصصی جلب مشارکت‌های ایرانیان خارج از کشور نیز هستیم.

مدیر کل امور خیرین و مؤسسات خیریه سلامت خاطر نشان کرد: سعی می‌کنیم تمرکززدایی و بخش‌هایی از فعالیت‌ها را به دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌ها واگذار کنیم. برنامه تجلیل از خیرین بین‌المللی، راه‌اندازی کارگروه بیماری‌های خاص با حضور سمن‌ها و طراحی نشان ملی مسئولیت‌پذیری اجتماعی نیز در حال انجام است.  از سال ۹۵ تا ۱۴۰۰ به طور متوسط در سال دو هزار میلیارد تومان مشارکت داشتیم. در سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ این رقم ۸۰ درصد ارتقا داشته است. بعد از کرونا توجه خیرین به حوزه سلامت بیشتر شده است. بیشتر هزینه‌ها نیز در حوزه درمان مصرف شده است که شامل ساخت بیمارستان و خرید تجهیزات و ... می‌شود. البته گرایش خیرین به صورت سنتی به ساخت و ساز بیشتر بوده که تلاش کردیم به سمت پیشگیری، آموزش و پژوهش است کنیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها