|
کدخبر: 304318

آخرین جزئیات درباره سقف وام مسکن

دولت طی سال جاری سقف تسهیلات مسکن را به ۹۶۰ میلیون تومان افزایش داد. این مساله در کنار برخی عوامل دیگر متقاضیان را نسبت به خرید خانه در تهران امیدوار کرده است.

اقتصاد آخرین جزئیات درباره سقف وام مسکن

مشاوران املاک معتقدند که روند باثبات سایر بازارها مثل بورس، ارز و طلا بر بازار مسکن هم تاثیر گذاشته و متقاضیان و سرمایه گذاران منتظر رسیدن قیمت‌ها به کف هستند.

قدرت خرید مردم همواره مهمترین عامل تعیین کننده در این بازار بوده است. در همین راستا، دولت در سال جاری سقف تسهیلات خرید اوراق مسکن را با ۲ برابر افزایش به ۹۶۰ میلیون تومان رساند. وام ۹۶۰ میلیونی می‌تواند تا ۵۰ درصد قیمت یک آپارتمان در مناطق جنوبی تهران را  پوشش دهد.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که مجموع وام ۹۶۰ میلیون تومانی با نقدینگی حدود ۴۰۰ میلیون تومان به اضافه قیمت رهن، بودجه لازم برای خرید یک واحد آپارتمان در پایتخت را پوشش می‌دهد.

اگرچه عوامل مختلفی در رکود فعلی بازار مسکن دخیل است اما همین مساله خانواده‌ها را نسبت به ثبات قیمت‌ها و احتمال خانه‌دار شدن امیدوار کرده است.

جدول

در این میان، ثبات قیمت ارز، امید به شرایط عمومی آینده اقتصاد کشور به دنبال برخی تعاملات بین‌المللی، آرامش بازارهای موازی، افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن و کنترل حجم نقدینگی از جمله مولفه‌های امیدوارکننده در بازار مسکن محسوب می‌شود.

کاهش قیمت مصالح ساختمانی از دیگر عوامل تاثیر گذار در این مساله است. در همین راستا، قیمت آهن‌آلات نسبت به اواخر سال گذشته حدود ۱۵ درصد کاهش و قیمت سیمان با افت ۱۸ درصدی روبرو بوده که این موضوع سازندگان و انبوه‌سازان را نسبت به توسعه ساخت و ساز ترغیب می‌کند.

همچنین دولت اعلام کرده که تا پایان تیر برای ۱.۸ میلیون واحد نهضت ملی زمین تامین کرده و ۱.۴۸ میلیون واحد نیز به مرحله‌ی ساخت رسیده است. مسایلی مانند مالیات خانه‌های خالی و گسترش نظارت بر فعالیت مشاوران املاک متخلف، در کنار سایر عوامل درونی و بیرونی، امیدهایی را در بازار مسکن ایجاد کرده است.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها