|
کدخبر: 296163

واکنش نمایندگان مجلس به افزایش اندک وام مسکن !

راه و مسکن  واکنش نمایندگان مجلس به افزایش اندک وام مسکن !

اقتصاد ۱۰۰ - در حالی که افزایش وام مسکن به رقم ۵۵۰ میلیون تومان به تصویب رسیده به نظر می رسد هم مردم و هم نمایندگان مجلی از بی فایده بودن این افزایش گلایه مند هستند، وامهایی که کسی با آن خانه دار نمی شود چه توجیهی برای پرداخت دارند؟

میرتاج‌الدینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات با بیان اینکه اقشار متوسط با توجه به گرانی مسکن با میزان کنونی وام‌های بانکی نمی‌توانند خانه‌دار شوند گفت: بانک‌ها هم محدودیت اعتبار دارند و میزان مصوب جاری را نیز نمی‌توانند پرداخت کنند.

سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی در گفت‌وگو با اقتصاد ۱۰۰  درباره میزان و نحوه پرداخت وام مسکن به اقشار متوسط و کم‌درآمد برای خانه‌دار شدن بیان کرد: سقف تسهیلات و وام مسکن در شهرهای مختلف تهران، کلانشهرها و استان‌ها متفاوت است. اما به طور کلی وام مسکن برای خرید یک خانه کفایت نمی‌کند.

وام کمکی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات بیان کرد: لازم است فرد برای خرید خانه از قبل توانایی‌هایی داشته باشد. در کنار آن وام و کمکی هم از بانک‌ها دریافت کنند تا بتواند صاحب خانه شود.فقط برای افرادی که استطائت دارند برای خرید خانه کمک می کند.

وی با بیان اینکه اقشار متوسط با توجه به گرانی مسکن با میزان کنونی وام‌های بانکی نمی‌توانند خانه‌دار شوند افزود: بانک‌ها هم محدودیت اعتبار دارند و میزان مصوب جاری را نیز نمی‌توانند پرداخت کنند.

میرتاج‌الدینی گفت: بنابراین تلاش دولت برای ساخت یک میلیون مسکن در سال و واگذاری زمین رایگان به اقشار کم‌درآمد و متوسط تنها راهی است که افراد جامعه را صاحب خانه می‌کند و در حال حاضر راهی دیگری به جز نیست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات با اشاره به اینکه پرداخت وام باید به گونه‌ای باشد که تأثیری بر قیمت مسکن نگذارد اظهار داشت: بانکها باید تجربه گذشته را مورد توجه قرار بدهند و آن را به کسانی که واحدهای مسکونی می‌سازند همچون انبوه‌سازان منتقل کنند.

وامی که برای کم درآمد ها نیست

جبار کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات نیز با بیان اینکه وامی که اکنون دولت به افراد پرداخت می‌کند جوابگوی نیاز خریداران مسکن نیست گفت: با این شرایط اقتصادی و میزان وام‌ها طبقه متوسط و اقشار کم‌درآمد قطعا نمی‌توانند صاحب خانه شوند.

این نماینده مجلس در گفت‌وگو با اقتصاد ۱۰۰ درباره میزان و نحوه پرداخت وام مسکن به اقشار متوسط و کم‌درآمد برای خانه‌دار شدن آنها بیان کرد: وامی که اکنون دولت به افراد پرداخت می‌کند جوابگوی نیاز خریداران مسکن نیست و ساخت مسکن دچار مشکل شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات بیان کرد: با توجه به شرایط کنونی بازار مسکن و اقتصاد نیازمندان با میزان وام کنونی، کمک‌های دولت و آورده خود به هیچ وجه توان خرید خانه را ندارند.

وی با بیان اینکه برای خانه‌دار شدن اقشار کم‌درآمد و متوسط دولت باید از طریق مشارکتی وارد عمل شود ادامه داد: یعنی دولت باید زمین را برای ساخت خانه به سازنده واگذار کند و چند واحد را از سازنده بگیرد.

کوچکی‌نژاد گفت: از سویی دولت با ارائه و پرداخت وام به سازنده نقش پشتیبانی را بر عهده می‌گیرد. این راهکار می‌تواند مشکل را حل کند و مسکن ارزان قیمت به خریدار واگذار کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات تأکید کرد: با این شرایط اقتصادی و میزان وام‌ها طبقه متوسط و اقشار کم‌درآمد قطعا نمی‌توانند صاحب خانه شوند.

وی با بیان اینکه افزایش میزان وام در توان بانک‌ها نیست اظهار داشت: شرایط بانک‌ها منفی است و این بر همگان روشن است که توان ندارند؛ جز اینکه دولت منابع خود را پای کار بیاورد و با تجمیع آن با منابع بانک‌ها بتوان مشکل را به گونه‌ای حل کرد.

کوچکی‌نژاد با اشاره به اینکه پرداخت وام باید به گونه‌ای باشد که تأثیری بر قیمت مسکن نگذارد اظهار داشت: اگر میزان وام بانک‌ها افزایش پیدا کند باز هم کافی نیست و مشکلات بازار مسکن همچنان حل نمی‌شود.

قدرت خرید اندک وام بانکی

همانطور که نمایندگان مجلس به آن اشاره می کنند قدرت خرید وام بانکی در تهران اکنون به زیر ۱۰ متر رسیده است و در مقایسه با حداقل حقوق اقساطی نجومی دارد بنابراین تنها کسانی می توانند از این وامها بهره ببرند که خود ملکی دارند و برای تبدیل کردن ملک خود به بانک مراجعه می کنند و  البته این موضوع نیز در شرایطی ممکن است که بتوانند از پش هزینه های خریرد اوراق و دیگر متعلقاتی که نظام بانکی از وام گیرنده اخذ می کند بر بیایند.

در واقع حرکت رخ داده از سوی نظام بانکی هیچ کمک چدی به طرف تقاضا نمی کند و با توجه به بلند مدت بودن وام مسکن به رغم ریسک بسیار پایین این نوع وام، نظام بانکی که در سالهای گذشته خود بخش زیادی از دارایی خود را در بازار مسکن قبل کرده و یا مطالبات خود را به صورت ملک از وام گیرندگان بازپس گرفته است تمایلی به پرداخت بیشتر وام مسکن ندارد.پدر چنین شرایطی می توان گفت نظام بانکی در حرکتی نمایشی موضوع وام مسکن را از سر خود باز کرده و در عمل دغدغه ای برای افزایش توان واقعی خرید خانه توسط اقشار آسیب پذیر را ندارد. بلکه باید با مشکل بزرگتری با نام ناترازی دست و پنجه نرم کند.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر