|
کدخبر: 300121

جزئیات واردات گوشت ارزان قیمت از کنیا

قیمت گوشت قرمز بر اساس آمارهای جهانی در ایران کیلویی ۷.۸۱ دلار است. این شاخص برای ساکنان تهران ۸.۷۲ دلار و برای مشهد و اصفهان به‌ترتیب ۶.۸۲ دلار و ۶.۷۱ دلار گزارش شده، اما گوشت قرمز کنیا با قیمت ۳.۹۳ دلار عرضه می‌شود.

اقتصاد جزئیات واردات گوشت ارزان قیمت از کنیا

سفر رئیسی به کنیا احتمالا باعث نمی‌شود گروه کثیری از جمعیت ۵۳ میلیون نفری این کشور آفریقایی سوار نیسان آبی شوند، اما گوشت قرمز کنیا برای ایرانی‌ها مملو از جذابیت خواهد بود.

گوشت قرمز کنیا دومین گوشت ارزانقیمت دنیا است و تقریبا نصف قیمت گوشت قرمز منجمد برزیلی ارزش دارد. خرید گوشت قرمز برای خود مردم کنیا تقریبا کیلویی ۳.۹۳ دلار هزینه دارد در حالی که ما ایرانی‌ها گوشت قرمز گوساله را به‌طور متوسط کیلویی ۷.۸ دلار خریداری می‌کنیم.

قیمت گوشت قرمز در ایران رتبه ۸۰ دنیا را در اختیار دارد و بالاتر از قزاقستان، ازبکستان، پاناما و روسیه می‌ایستد، ولی در قیاس با کشورهایی مثل پرو، مالزی، مصر، جمهوری آذربایجان، بلاروس، اندونزی، عمان و برزیل ارزان‌تر است. کنیا رتبه دوم از آخر جدول را در اختیار دارد و تنها در پاکستان می‌توان گوشت قرمز را با قیمت کمتر خرید.

قیمت گوشت قرمز در دنیا

قیمت گوشت قرمز در سوییس حداقل از ۱۰۰ کشور دیگر دنیا بالاتر است. مردم سوییس برای خرید یک کیلو گوشت قرمز گاو به‌طور متوسط ۵۵.۳۴ دلار هزینه پرداخت می‌کنند. لازم نیست خیلی برایشان دل بسوزانید، چون متوسط درآمد افراد در این کشور شش هزار و ۳۷۸ دلار در ماه است.

قیمت گوشت قرمز گاو و گوساله در ایران کیلویی ۷.۸۱ دلار و متوسط درآمد افراد تقریبا ۲۷۷ دلار گزارش شده است. این یعنی متوسط درآمد ماهیانه ایرانی‌ها تقریبا معادل ۳۵.۵ کیلو گوشت قرمز است، اما مردم سوییس می‌توانند با درآمد خود در ماه ۱۱۵ کیلوگرم گوشت قرمز خریداری کنند.

کره‌جنوبی با ۳۴.۹۵ دلار و ایسلند با ۲۹.۳۳ دلار دومین و سومین کشور گرانقیمت دنیا برای خرید گوشت به‌حساب می‌آیند. قیمت گوشت قرمز به‌طور کلی در ۲۰ کشور دنیا، دو برابر ایران است. آلمان، ژاپن، ایتالیا، فرانسه، هلند از جمله این کشورها هستند.

قیمت گوشت قرمز در پرو، مالزی، مصر، قزاقستان، ازبکستان و روسیه تقریبا در یک محدوده قرار دارد و به‌طور متوسط کیلویی هفت تا هشت دلار فروخته می‌شود. گوشت قرمز در اوکراین جنگ‌زده کیلویی ۶.۲۶ دلار و در آرژانتین که تورم از ۱۰۰ درصد عبور کرده، کیلویی ۶.۱۴ دلار قیمت دارد. مردم بولیوی برای خرید هر کیلو گوشت به‌طور متوسط ۵.۹۸ دلار هزینه می‌کنند و در هند برای یک کیلو گوشت باید تقریبا ۵.۶۸ دلار هزینه پرداخت کنید.

نپال، کنیا و پاکستان سه کشوری هستند که در رتبه‌بندی جهانی، ارزان‌ترین قیمت گوشت قرمز را به خود اختصاص داده‌اند. قیمت گوشت قرمز در نپال کیلویی ۴.۲۵ دلار، در کنیا ۳.۹۳ دلار و در پاکستان تنها ۳.۳۸ دلار است.

مقایسه قیمت گوشت در ایران و بقیه کشورها

قیمت گوشت قرمز بر اساس آمارهای جهانی در ایران کیلویی ۷.۸۱ دلار گزارش شده است. این شاخص برای ساکنان تهران ۸.۷۲ دلار و برای مشهد و اصفهان به‌ترتیب ۶.۸۲ دلار و ۶.۷۱ دلار خواهد بود.

گوشت قرمز کنیا با قیمت ۳.۹۳ دلار عرضه می‌شود، اما در نایروبی پایتخت این کشور مردم با پرداخت ۴.۱۲ دلار به یک کیلو گوشت قرمز گوساله دسترسی دارند. این یعنی قیمت گوشت در تهران دو برابر قیمت گوشت در پایتخت کنیا است، اما درآمد ماهیانه مردم نایروبی به‌طور متوسط ۴۰۶ دلار و میانگین درآمد مردم تهران ماهی ۲۶۴ دلار گزارش شده است. اهالی نایروبی در کنیا به این ترتیب می‌توانند با درآمد ماهیانه خود ۹۸ کیلوگرم گوشت قرمز خریداری کنند. این عدد برای ساکنان تهران به ۳۰ کیلوگرم در ماه می‌رسد.

قیمت گوشت قرمز در استانبول کیلویی ۱۴.۳۶ دلار و متوسط درآمد ماهیانه افراد ۵۰۳.۳۷ دلار است تا شاخص قدرت خرید گوشت قرمز نزدیک به تهران و در حدود ۳۵ کیلوگرم باشد. قیمت گوشت در بغداد کیلویی ۱۰.۹ دلار و متوسط درآمد هر نفر ۵۳۸.۵۱ دلار است. این یعنی در بغداد مردم می‌توانند با درآمد ماهیانه خود ۴۹ کیلوگرم گوشت قرمز بخرند. متوسط درآمد در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان ماهی ۴۲۲.۳۹ دلار و قیمت گوشت گوشت ۸.۶۶ دلار است. ساکنان باکو می‌توانند با درآمد ماهیانه خود به‌طور میانگین ۴۸.۷ کیلوگرم گوشت قرمز خریداری کنند.

قیمت گوشت قرمز در دوبی کیلویی ۱۰.۸۲ دلار و متوسط درآمد افراد چهار هزار و ۴۰۳ دلار گزارش شده است تا در این شهر شاخص دسترسی به گوشت قرمز حتی نسبت به سوییس از وضعیت بهتری برخوردار باشد.

قیمت گوشت قرمز در ایران

قیمت گوشت قرمز در ایران توسط منابع آماری مستقل مانند سایت Numbeo، معادل ۷.۸۱ دلار که تقریبا معادل ۳۹۰ هزار تومان می‌شود در نظر گرفته شده است. بررسی منابع داخلی نشان می‌دهد قیمت گوشت قرمز در روز شنبه ۲۴ تیرماه، به طور متوسط کیلویی ۳۴۷ هزار و ۴۰۰ تومان گزارشی شده است.

گوشت گوسفندی روز شنبه ۲۴ تیر، به‌طور میانگین ۳۷۵ هزار و ۵۰۰ تومان و گوشت قرمز گوساله ۳۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان فروخته شد. این میانگین کشوری است و فروش گوشت قرمز در استان‌های مختلف کشور با قیمت‌ متفاوت انجام می‌شود.

قیمت گوشت قرمز گوسفندی در تهران روز شنبه ۲۴ تیرماه حداقل ۳۸۵ هزار تومان و حداکثر ۳۹۰ هزار تومان بود، اما به‌عنوان مثال در استان مرکزی سقف قیمت گوشت قرمز گوسفندی حتی به ۴۰۰ هزار تومان می‌رسد. گوشت گوساله هم در این استان گران‌تر از میانگین کشور عرضه می‌شود و با قیمت کیلویی ۳۱۰ تا ۳۱۵ هزار تومان به‌دست مصرف‌کننده می‌رسد.

قیمت گوشت گوساله در استان چهارمحال‌وبختیاری و همدان امکان دارد حتی تا ۳۳۱ هزار تومان و ۳۵۰ هزار تومان بالا برود. قیمت گوشت قرمز گوساله در اصفهان حداقل ۲۸۵ هزار تومان و حداکثر ۲۹۵ هزار تومان گزارش شده است.

گوشت قرمز گوساله روز شنبه ۲۴ تیرماه، در خراسان رضوی دست‌کم ۳۱۹ هزار تومان و حداکثر ۳۲۱ هزار تومان به‌فروش رسید و در استان فارس بین ۳۰۰ تا ۳۱۰ هزار تومان عرضه شد.

قیمت گوشت در این گزارش مانند باقی منابع آماری به‌طور میانگین اعلام شده است، اما اگر قطعات خاصی مدنظر خریداران باشد، با عددهای متفاوتی روبرو می‌شوند. به‌عنوان مثال قیمت سردست گوساله گرم ممکن است به ۴۸۸ هزار تومان برسد. برای یک کیلو ران. ماهیچه گوساله باید بیشتر از ۵۰۰ هزار تومان پول پرداخت کرد و قیمت گوشت خورشتی گوساله تا ۵۲۶ هزار تومان پیش می‌رود. یک کیلو گوشت چرخ‌کرده را هم در حال حاضر بین ۴۶۶ هزار تومان تا ۵۲۶ هزار تومان عرضه می‌شود.

مقایسه قیمت واردات گوشت از کنیا و برزیل

قیمت گوشت منجمد برزیلی در فروشگاه‌های عرضه‌کننده به‌طور متوسط کیلویی ۳۳۵ هزار تومان است. این یعنی دولت موفق شده با خرید عمده گوشت و البته به لطف و مرحمت یارانه، قیمت گوشت برزیلی را از متوسط ۸.۶۴ دلار تا ۶.۷ دلار کاهش دهد.

گوشت قرمز کنیا که از زمان سفر رئیسی به آفریقا نامش سر زبان‌ها افتاده، از مبدا تقریبا نصف قیمت گوشت منجمد برزیلی قیمت دارد. پس در صورت تحقق وعده واردات گوشت قرمز کنیا، می‌توانیم شاهد کاهش قیمت گوشت در بازار باشیم؟ پاسخ مثبت دادن به این سوال چند پیش‌شرط دارد.

فاصله ایران و کنیا چهار هزار و ۳۶۲ کیلومتر است. یک هواپیما در حالت عادی می‌تواند ظرف مدت شش ساعت و ۱۵ دقیقه این فاصله را طی کند، اما برای پروازهای مسافربری بین تهران- نایروبی وجود ندارد و مسافران ناچار هستند سوار پرواز غیرمستقیم شوند و ۹ ساعت یا حتی ۱۵ ساعت و ۲۰ دقیقه در راه باشند.

گوشت قرمز کنیا می‌تواند با پرواز مستقیم تجاری به ایران بیاید. پس علاوه بر قیمت کمتر، در مقایسه با پرواز ۱۷ تا ۲۲ ساعته به برزیل بابت ترانزیت هزینه کمتری روی دست دولت خواهد گذاشت، اما کل برنامه چندان بدون عیب و ایراد به‌نظر نمی‌رسد.

واردات گوشت کنیا را با وجود قیمت پایین‌تر نباید بدون توجه به مسئله توانمندی این کشور به‌عنوان یک گزینه جدی درنظر گرفت. بررسی‌ها نشان می‌دهد حتی با وجود اینکه گوشت قرمز همراه چای، قهوه و گل جزو مهمترین اقلام صادراتی کنیا به‌حساب می‌آید و همین الان عربستان، امارات، بحرین، کویت نیز گوشت گوسفندی، گاوی و دام زنده را با قیمت یک تا سه دلار از کنیا وارد می‌کنند، اما کنیا بین مهمترین کشورهای صادرکننده گوشت گوساله دنیا جایی ندارد.

بزرگترین کشورهای صادرکننده گوشت گوساله جهان، برزیل، هند، استرالیا و آمریکا هستند. در رتبه‌های بعدی نام نیوزیلند، کانادا، اروگوئه، پاراگوئه، آرژانتین و مکزیک به‌چشم می‌خورد. برزیل بزرگترین صادرکننده گوشت گاو است و به‌ تنهایی ۴۵ تا ۶۰ درصد گوشت قرمز دنیا را تامین می‌کند.

کنیا از نظر میزان توانایی تولید گوشت قابل قیاس با کشورهای بزرگ صادرکننده گوشت قرمز نیست و نمی‌دانیم چه میزان از گوشت تولیدی این کشور توسط جمعیت ۵۳ میلیون نفری آن مصرف می‌شود ولی در آمارها آمده گوشت قرمز وارداتی ایران در سال بیش از ۱۳۰ هزار تن برآورد می‌شود.

وزارت جهاد کشاورزی در جریان سفر رئیسی به کنیا اعلام کرد ایران علاقمند به واردات ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تن گوشت قرمز از این کشور است تا آن را جایگزین واردات از کشورهایی مثل امارات، برزیل، ترکیه، روسیه، گرجستان، مغولستان، هلند و هندوستان کند. این میزان تقریبا با میزان تولید گوشت قرمز مکزیک برابری می‌کند. همچنین با فرض قیمت ۳.۹۳ دلاری هر کیلو گوشت قرمز کنیا، ایران قرار است ۷۸۶ میلیون دلار گوشت از این کشور خریداری کند که شاید در نگاه اول عدد چشمگیری نباشد، اما حتما اطلاع دارید که قرار است واردات گوشت قرمز کنیا در ازای صادرات نیسان آبی انجام شود.

قیمت وانت آبی در کنیا هنوز مشخص نیست، اما سایپا قرار است هر دستگاه پراید وانت را با قیمت شش هزار و ۴۷۰ دلار به کشور تونس صادر کند. به‌نظر شما با توجه به کارنامه و سابقه صادرات خودرو ایرانی، چند درصد جمعیت ۵۳ میلیون نفری کنیا مشتاق خرید نیسان آبی خواهند بود تا با پول صادرات این خودرو بتوان گوشت قرمز ارزان خرید و به ایران وارد کرد؟

 

منبع: فرارو

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها