|
کدخبر: 299980

پیش بینی بورس در هفته پایانی تیرماه

بالا گرفتن اختلافات و شکاف در دستگاه‌های اجرایی ریزش بورس را تشدید کرد. اتفاقی که نمایانگر سوء مدیریت در بازار سرمایه است و نشان می‌دهد که سازمان بورس نه تنها از صیانت از منافع سهامداران ناتوان است، بلکه نمی‌تواند در تصمیم گیری‌ها و سیاست گذاری‌های مربوط به بازار سرمایه وحدت رویه ایجاد کند.

اقتصاد پیش بینی بورس در هفته پایانی تیرماه

در هفته اخیر روند شاخص کل بورس تهران درتمامی روزها نزولی بود و شاخص در حالی که در ابتدای هفته به کانال ۲.۱ میلیونی نزول کرده بود در پایان هفته در نزدیکی سقوط به کانال ۲ میلیونی قرار گرفت. 

در روز شنبه شاخص کل ۷ هزار و ۵۲۶ واحد پایین آمد و ۱۵۹ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد. روز یکشنبه شاخص ۱۸ هزار و ۷۷۰ واحد افت کرد و ۲۴۰ میلیارد تومان سرمایه خارج شد. 

روز دوشنبه شاخص ۱۷ هزار و ۸۲۷ واحد پایین آمد و ۸۵۴ میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد. سه‌شنبه نیز شاخص ۳۰ هزار و ۱۶۱ واحد ریزش کرد و میزان خروج پول حقیقی هزار و ۶۹۳ میلیارد تومان بود. 

روز چهارشنبه حجم معاملات افت کرد و ۱۲ درصد پایین آمد. شاخص نیز ۵۶ هزار و ۹۴۹ واحد افت کرد و هزار و ۲۱۰ میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد. بدین ترتیب، در پایان معاملات چهارشنبه، شاخص کل ۱۳۱ هزار و ۲۲۸ واحد پایین‌تر از هفته پیش ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس منفی ۶ درصد شود. شاخص هم وزن نیز در پایان هفته نسبت به هفته پیشین ۵۱ هزار و ۴۶۱ واحد پایین‌تر ایستاد و بازدهی منفی ۶.۶ درصدی را ثبت کرد.

ناظران یکی از عوامل روند نزولی بازار در هفته اخیر را حواشی قیمت گذاری دستوری انرژی می‌دانند. پس از اطلاعیه‌های صنایع پالایشی درباره درآمد تسعیر ناشی از تبدیل ارز به ریال سال‌های ۱۳۹۷ الی ۱۴۰۱، قیمت سهام این شرکت‌ها افت کرد. نارضایتی‌ها از افزایش نرخ گاز افزایش یافت و با تداوم ریزش بازار صدای اعتراض سهامداران و معامله گران بلندتر شد.  

در چنین شرایطی نامه اعتراضی سهامداران به ابراهیم رئیسی منتشر شد و مجید عشقی، رئیس سازمان بورس، نیز از شرکت پخش فراورده‌های نفتی شکایت کرد. بالا گرفتن اختلافات و شکاف در دستگاه‌های اجرایی ریزش بورس را تشدید کرد. اتفاقی که نمایانگر سوء مدیریت در بازار سرمایه است و نشان می‌دهد که سازمان بورس نه تنها از صیانت از منافع سهامداران ناتوان است، بلکه نمی‌تواند در تصمیم گیری‌ها و سیاست گذاری‌های مربوط به بازار سرمایه وحدت رویه ایجاد کند. بنابراین، افزایش بی اعتمادی و تداوم خروج سرمایه از بازار اتفاق دور از انتظاری نیست که می‌تواند موجب سقوط بیشتر بازار شود.

 

منبع: اکو ایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها