|
کدخبر: 298333

قیمت جدید خرما اعلام شد / سرانه مصرف هر ایرانی چقدر است؟

رئیس انجمن ملی خرمای ایران با اشاره به اینکه تنها ۲۵ الی ۲۷ درصد از خرمای تولیدی ایران به کشور‌های دیگر صادر می‌شود، گفت: با توجه به ترویج فرهنگ مصرف، سرانه مصرف خرما در ایران به ۷ و نیم الی ۸ کیلوگرم رسیده است.

اقتصاد قیمت جدید خرما اعلام شد / سرانه مصرف هر ایرانی چقدر است؟

محسن رشیدفرخی، رئیس انجمن ملی خرمای ایران، در رابطه با وضعیت تولید خرما در سال‌جاری گفت: تاکنون مشکلی در زمینه تولید نداشته‌ایم و امیدواریم امسال نیز مانند سال گذشته به تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزار تنی خرما برسیم.

وی همچنین در رابطه با قیمت خرما گفت: اگر نرخ تورم را حدود ۵۰ درصد در نظر بگیریم باید گفت که قیمت خرما نسبت به نرخ تورم افزایش پیدا نکرده و این محصول غذایی جزء محصولات ارزان قیمت در بازار است.

رشیدفرخی در ادامه در رابطه با میزان مصرف خرما در کشور تصریح کرد: ترویج فرهنگ مصرف خرما به عنوان یک غذای کامل و دارای ویتامین باعث شده است که مصرف این محصول کشاورزی افزایش یابد و تنها به ماه رمضان و مناسبت‌ها بسنده نشود.

رئیس انجمن ملی خرمای ایران در ادامه افزود: سرانه مصرف خرما در کشور به‌ازای هر نفر ۷ و نیم الی ۸ کیلوگرم است، البته باید اشاره کرد این عدد به طور میانگین در نظر گرفته شده است؛ چرا که در برخی از استان‌ها این عدد ۲۰ الی ۳۰ کیلوگرم و در برخی دیگر کمتر از ۵ کیلوگرم است.

وی همچنین با اشاره به اینکه فصل برداشت خرما شهریور است، گفت: پیش‌بینی می‌شود ۲۵ الی ۲۷ درصد از میزان تولیدات امسال صادرات شود.

به گفته رشیدفرخی خرمای ایران به برخی از کشور‌های اروپایی، هند، روسیه و کشور‌های سی‌آی‌اس صادر می‌شود.

خرما در میادین میوه‌وتره بار با چه نرخی به‌فروش می‌رسد؟

بر اساس آخرین نرخنامه سازمان میادین میوه‌وتره بار قیمت هر کیلوگرم رطب مضافتی بم (کارتنی) درجه یک ۷۰ هزارتومان، هر کیلوگرم رطب مضافتی (سایر انواع) ۸۶ هزارتومان است.

همچنین هر کیلوگرم خرما آلویی درجه یک ۵۵ هزار تومان، هر کیلوگرم خرما پیارم درجه یک ۱۰۵ هزار تومان و هر کیلوگرم خرما بیزو درجه یک ۳۹ هزار تومان است.

هر کیلوگرم خرما خاصویی (نیمه‌خشک) درجه یک ۶۵ هزارتومان، هر کیلوگرم خرما دشتستان و کبکاب درجه یک ۴۳ هزارتومان، هر کیلوگرم خرما ربی ممتاز درجه یک ۶۹ هزار تومان و هر کیلوگرم رطب زرد طلایی درجه یک ۵۰ هزارتومان به فروش می‌رسد.

گران‌ترین نوع خرما در میادین، خرمای پیارم ممتاز با قیمت هر کیلوگرم ۱۴۵ هزارتومان و ارزان‌ترین آن‌ها خرمای خارک زرد طلایی است که با نرخ ۳۶ هزارتومان به‌فروش می‌رسد.

منبع: میزان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها