|
کدخبر: 298206 سارا سمیع شمس

گفتگوی اختصاصی گسترش نیوز با تحلیلگر اقتصادی؛

چالش ثبت معاملات سکه و طلا در سامانه تجارت / این طرح کارایی دارد؟

جلالی گفت: یک طرف مهم درباره کارایی سامانه جامع تجارت ایران، اصناف هستند که باید در زمان مناسب اعتراضات خود را به نحوه کارکرد سامانه اطلاع‌رسانی کنند.

اقتصاد چالش ثبت معاملات سکه و طلا در سامانه تجارت / این طرح کارایی دارد؟

طرح ثبت معاملات سکه و طلا در سامانه جامع تجارت آغاز شده است و به عنوان یک قانون در معاملات باید به آن عمل شود. بر همین اساس مراحل آموزش اصناف و فعالان بازار طلا در سطح کشور کلید خورده است تا هیچ‌گونه ابهامی در زمینه اجرای آن باقی نماند. در این بین اما برخی از فعالان بازار طلا نسبت به تبعاتی که اجرای این طرح دارد ابراز نگرانی کردند و در بخشی حتی خواهان تعویق اجرای آن بودند.

فعالان صنعت طلا ادعایی دیگر در مورد امنیت سامانه جامع تجارت مطرح کردند که هنوز اعضای صنف طلا و جواهر نسبت به امنیت سامانه مطمئن نیستند و بر این باورند ممکن است اطلاعات ثبت شده قابل هک شدن باشد. در صورتی‌ که بیش از ۵ سال است که اطلاعات تجاری کشور در زمینه کالاهایی مثل روغن و برنج در این سامانه ثبت می‌شود و تا به امروز هیچ حمله‌ای در زمینه هک شدن بر این اطلاعات صورت نگرفته است.

ثبت معاملات طلا و سکه در سامانه تجارت طبق قانون باید عمل شود و کسی نباید بر خلاف آن حرکت کند اما ایراداتی وارد است که باید هر چه سریع‌تر این موارد برطرف شود. در بحث طلا، قیمت‌ها لحظه‌ای تغییر می‌کند، مرجوع شدن کارها گاها در بحث طلا وجود دارد، احتمال دارد قیمت‌ها پس و پیش شود و یا در برخی موارد یکسری طلاهای امانت در ویترین طلافروش‌ها وجود دارد، تمام این موارد به نوعی در طرح ثبت معاملات در سامانه تجارت در نظر گرفته نشده است و اگر این نواقص برطرف شود، اتفاق خوبی در جهت ثبت معاملات خواهد بود.

بر اساس موارد گفته شده خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با حمزه جلالی تحلیلگر اقتصادی به عوامل موثر بر اجرایی شدن قانون ثبت معاملات طلا در سامانه جامع تجارت پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم.

اجرای ناقص قوانین جدید به ضرر اقتصاد خواهد بود

حمزه جلالی تحلیلگر اقتصادی به خبرنگار گسترش نیوز گفت: هر چیزی که در ارتباط با اقتصاد کل کشور است و توانایی انجام کار در زمینه هدف‌گذاری مشخص شده را نداشته باشد، حال چه از طریق ارباب رجوع یعنی کسانی که در واقع عامل کار هستند و می‌خواهند وارد سیستم شوند، توانایی این اتفاق وجود نداشته باشد و یا سیستمی که طراحی شده است قادر به اجرایی شدن نداشته باشد، قطعا به نفع اقتصاد نخواهد بود.

جلالی

وی افزود: به طور کلی در مباحث اقتصادی و قوانینی که در سطح گسترده وضع می‌شود، وزیر اقتصاد و مسئولین اقتصاد و واحدی که در ارتباط با قانون وضع شده فعالیت دارد باید به موضوع ورود کند و نواقص موجود را حل و فصل نماید. ورود واحدی که مسئولیت اجرایی این طرح را در وزارت اقتصاد دارد برای حل مشکلات آن الزامی است.

اعمال قانون جدید باید وارد فاز آزمایشی شود

این تحلیلگر اقتصادی خاطرنشان کرد: هر چیزی که قرار است به قانون تبدیل شود باید در ابتدا وارد فاز آزمایشی شود و بعد از گذراندن این دوره، در یک بازه زمانی به صورت کلی به تایید و تصویب برسد. بعد از این مرحله قادر خواهد بود به فاز اجرایی برسد، در غیر این صورت حالت اجرایی پیدا کردن این قضیه و ورود افراد و اشخاص به آن، از جهتی مردم را دچار بدبینی می‌کند و از طرفی دیگر به اقتصاد کشور ضربه می‌زند.

جلالی در مورد نقش اصناف در وضع قوانین جدید و اصلاح آن تاکید کرد: اصناف نقش به سزایی در این موضوع دارند و می‌توانند اعتراضات و انتقادات خود به وزارت اقتصاد را از طریق واحدهایی که ارتباط به سیستم اقتصادی پیدا می‌کند، منعکس کنند. به هر حال یک طرف مهم درباره کارایی سامانه جامع تجارت ایران، اصناف هستند که باید در زمان مناسب اعتراضات خود را به نحوه کارکرد سامانه اطلاع‌رسانی کنند. بهترین کار ممکن این است، قبل از اجرایی شدن یک طرح نظر فعالان آن حوزه و صنعت پرسیده شود. مثلا فرض کنید در حوزه کشاورزی باید نظر کشاورزان پرسیده شود، در ارتباط با صنعت معدن باید از معدن‌کاران در معادن مختلف پرس و جو شود و در مجموع اعمال تغییر یا قانون جدید در هر صنعتی باید با هماهنگی فعالان آن صنعت انجام شود تا به هدف‌گذاری مشخص شده منجر شود.

گسترش تعاملات با دنیا راهگشا است

این تحلیلگر اقتصادی در پایان درباره نقش ارتباط جهانی کشور با دیگر کشورها اضافه کرد: صنعت، معدن و تجارت در یک وزارتخانه قرار دارند و صحبت آن این است که تجارت باید جدا شود و باید این اتفاق بی‌افتد. کشور ما در ارتباط با بازرگانی، صادرات و واردات مشکلاتی را دارد و بخشی از این موانع به سیاست گره خورده است. مثلا ما می‌خواهیم با آمریکا رابطه داشته باشیم ولی در این بین موانعی وجود دارد. در حال حاضر با کشورهای آمریکای لاتین ارتباط برقرار کردیم ولی ممکن است کشتی‌های ما که حمل کننده مواد غذایی، گندم و… است، از طریق ناوهای آمریکایی مشکلاتی بر سر راهشان ایجاد شود. به همین دلیل ما باید یک سری تعاملات را با دنیای غرب داشته باشیم. در مجموع باید ارتباطات ما با دنیای غرب وسیع‌تر شود، مخصوصا در مورد آمریکا تعاملاتی ظاهرا از طریق واسط ما نظیر کشور عمان و حتی خود عراق در حال شکل گیری است تا بتوانیم ارتباطات‌مان را در زمینه صادرات و واردات گسترش بدهیم و به رونق اقتصادی برسیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها