|
کدخبر: 290697 سارا سمیع شمس

گفتگوی اختصاصی گسترش نیوز با کارشناس بازار طلا و سکه؛

پیش بینی قیمت طلا و سکه در رمضان ۱۴۰۲ / گرانی در راه است؟

محمدولی؛ کارشناس بازار طلا و سکه گفت: معمولا قیمت طلا با قیمت بازار انس جهانی وصل به هم هستند و نمی‌توان حرکت‌شان را جدای از هم دید. از هفته آینده اگر آن ثبات واقعی به بازار طلا برگردد، انتظار رونق بیشتری در بازار را خواهیم داشت.

اقتصاد پیش بینی قیمت طلا و سکه در رمضان ۱۴۰۲ / گرانی در راه است؟

بازار طلا و سکه آغاز سال جدید را با جهش قیمت آغاز کرد و بر خلاف روند نزولی سال گذشته، مسیر صعودی را در پیش گرفت. عوامل متعددی بر این اتفاق موثر است و بر همین اساس خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با آیت محمدولی؛ کارشناس بازار طلا و سکه و رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر به این موضوع پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم.

آیت-محمدولی

کاهش چشمگیر قیمت طلا در اسفند سال گذشته

محمدولی خبرنگار گسترش نیوز گفت: قبل از آغاز سال جدید، حدودا یک هفته به دلیل کاهشی شدن بازار ارز، قیمت طلا هم انتظار می‌رفت کاهشی باشد که در ادامه این اتفاق هم افتاد. در آن مقطع هر مثقال طلا از ۱۲ میلیون تومان به ۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و در زمانی هم به ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید. پیش بینی می‌شد که روند کاهشی قیمت طلا ادامه پیدا کند و ثبات واقعی در بازار سکه و طلا به وقوع بپیوندد اما در آن مقطع یکباره انس جهانی طلا درچار نوسانات افزایشی شد. بنابراین بازار طلا به روند کاهشی خود نتوانست ادامه دهد و دچار نوسانات افزایشی شد. بازار ارز نیز در آن مقطع زمانی مجدد به مسیر صعودی خود بازگشت و این عامل نیز مجدد طلا را در مسیر افزایشی بودن انداخت.

وی افزود: تفاوت بین وضعیت بازار طلا و سکه قبل از شروع سال جدید و در روزهای آغازی سال جدید با توجه به تغییرات در بازار ارز و انس جهانی طلا کاملا منطقی پیش رفته است. در حال حاضر هر انس جهانی طلا نزدیک به ۲۰۰۰ دلار است و به طور دقیق در آخرین قیمت به ۱.۹۸۰.۶۰ دلار رسیده است. بازار ارز هم در نرخ‌های بالای ۵۰ هزار تومان داد و ستد می‌شود و این عوامل باعث می‌شود که طلا هم مسیر صعودی را پیش ببرد.

ارتباط مستقیم قیمت انس جهانی با قیمت طلا

کارشناس بازار طلا و سکه خاطرنشان کرد: این نکته را باید توجه داشت که معمولا قیمت طلا با قیمت بازار انس جهانی وصل به هم هستند و نمی‌توان حرکت‌شان را جدای از هم دید. باید حداقل این هفته را هم صبر کنیم، چون شاید هنوز برخی در تعطیلات باشند و کسب و کار بازار طلا مثل روزهای عادی آغاز به کار نکرده باشد و برخی از طلافروشی‌ها هنوز بسته باقی مانده باشد. بنابراین در هفته جاری خیلی انتظار داد و ستد در بازار طلا نمی‌رود. از هفته آینده اگر آن ثبات واقعی به بازار طلا برگردد، انتظار رونق بیشتری در بازار را خواهیم داشت.

محمدولی در ادامه اظهار داشت: ماه مبارک رمضان خیلی تاثیر آنچنانی بر قیمت طلا ندارد. حتی تجربه نشان داده است، دادوستد طلا در ماه مبارک رمضان در برخی از سال‌ها نسبت به ماه‌های دیگر افزایشی بوده است. با توجه به افزایشی بودن قیمت طلا و همچنین کاهش قدرت خرید مردم نسبت به قبل، ماه رمضان را نمی‌توان خیلی تاثیرگذار در بحث خرید و فروش طلا در این برهه زمانی دانست و کم شدن تقاضا شاید نهایتا یک تا ۲ درصد بر قیمت فروش طلا اثرگذار باشد. در بحث سکه اما وضعیت متفاوت است و میزان تقاضا تاثیر زیادی بر قیمت دارد. فاصله قیمتی بین سکه و طلا و وجود حباب در قیمت سکه خود گواه این موضوع است که میزان تقاضا مسبب افزایش یا کاهش حباب در سکه می‌شود. در خصوص سکه وقتی عرضه و تقاضا تنظیم نباشد، شاهد افزایش قیمت سکه در بازار خواهیم بود اما وقتی تقاضا و عرضه همسو با هم باشد، بازار سکه دچار نوسانات قیمتی جهشی نخواهد شد.

دلیل افزایش حباب در قیمت انواع سکه

وی در ادامه گفت: در روزهای اخیر شاهد افزایش حباب در قیمت انواع سکه بودیم. توجه داشته باشید که به فرض اگر تقاضای خرید و فروش ۱۰۰۰ سکه در بازار وجود داشته باشد، عرضه سکه هم باید حداقل ۱۰۵۰ تا باشد که فاصله قیمتی به وجود نیاید. وقتی قیمت تمام سکه حدود ۳۱ میلیون تومان باشد، طبیعتا قدرت خرید درصدی از مردم برای سکه تمام کافی نیست اما برای سکه‌های وزن پایین‌تر تمایل خرید بیشتری وجود دارد. بنابراین سکه‌های وزن پایین باید بیشتر به بازار عرضه شود و وقتی این اتفاق نمی‌افتد، حباب قیمتی در بازار سکه افزایش پیدا می‌کند.

محمدولی در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: انتظار فعالان بازار طلا این است که اگر مردم تمایل به خرید طلا دارند، بیشتر به سمت خرید مصنوعات طلا بروند. توصیه همیشگی ما این است که از واحدهای صنفی مجوز داری که پروانه کسب دارند، خرید خود را انجام دهند. مخصوصا در خرید سکه باید احتیاط بیشتری به خرج داد. خرید مصنوعات طلا نسبت به سکه همیشه از ضرر و زیان کمتری برخوردار بوده است و برای حفظ سرمایه‌های خرد، منطقی‌تر این است که مصنوعات طلا خریداری شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها