|
کدخبر: 296389

مقایسه رشد اقتصادی ایران با عربستان

روند رشد اقتصادی عربستان دقیقا از دوره‌ای شتاب می‌گیرد که ما در داخل تحریم‌ها را کاغذپاره می‌دانیم و فصل هفت منشور سازمان ملل را شوخی!

اقتصاد مقایسه رشد اقتصادی ایران با عربستان

نگاهی مقایسه‌ای به روند تولید ناخالص داخلی سه کشور ایران، عربستان سعودی و عراق از سال ۱۹۸۰ نشان می‌دهد از سال ۱۹۸۰ تا سال ۲۰۱۱ دو اقتصاد ایران و عربستان تنه به تنه هم مسابقه تنگاتنگی داشته‌اند که در بسیاری از موارد اقتصاد ایران حتی بالاتر هم بوده است و در سال ۲۰۱۱ تولید ناخالص دو کشور ایران و عربستان به قیمت جاری به ترتیب ۶۲۵ و ۶۷۶ میلیارد دلار بوده است.

با آغاز تحریم‌ها و سپس رفتن ایران ذیل فصل هفت منشور ملل متحد، اقتصاد ایران نزول و عربستان صعود کرده است تا به امروز که توان اقتصاد ایران ۳۶۷ میلیارد دلار شده است چیزی نزدیک به اقتصاد کشور جنگ زده عراق که قریب به نیم قرن درگیر جنگ و تروریسم بوده است و تولید ناخالص داخلی عربستان به ۱۰۶۰ میلیارد دلار رسیده است چیزی نزدیک به سه برابر اقتصاد ایران.

در واقع ایران اگر بخواهد به جایگاه قبلی خود بازگردد و در منطقه رشد اول اقتصادی را داشته باشد باید اولا کلید پایان تحریم‌ها را در دست داشته باشد و ثانیا سهم از دست رفته خود در بازار نفت طی سال‌های اخیر را به خاطر تحریم و نپیوستن به اف‌ای تی اف برای بازشدن مسیر تبادلات مالی را زنده کند.

ایران-و-عربستان

منبع: اطلاعات آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها