|
کدخبر: 281664

رشد اقتصادی شگفت‌انگیز این کشور مسلمان در ۲۰۲۲

تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی در سه ماهه سوم ۸.۸ درصد افزایش سالانه داشت؛ که این پادشاهی نفت خیز را در جایگاه سریع‌ترین رشد اقتصادی اعضای گروه ۲۰ در سال جاری قرار داد.

طبق داده‌های اداره کل آمار پادشاهی سعودی، رقم نهایی به دلیل گسترش بیشتر در اقتصاد غیرنفتی کمی بالاتر از برآورد اولیه ۸.۶ درصدی است و تمامی بخش‌ها رشد مثبتی را نشان دادند.

عربستان سعودی قبلاً گفته بود که رشد اقتصادی سال ۸.۵ درصد بوده و همچنین انتظار دارد پس از یک دهه، مازاد بر بودجه درآمد داشته باشد.

این ارقام نشان دهنده معیاری از موفقیت ولیعهد محمد بن سلمان برای تنوع بخشیدن و باز کردن اقتصاد بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام جهان است، جاه طلبی‌هایی که تا حدی به سرمایه‌گذاری خارجی وابسته است.

تولید ناخالص داخلی از بخش نفت در سه ماهه سوم، رشد ۱۴.۲ درصدی را تجربه کرد که کمتر از برآورد ۱۴.۵ درصدی بود، در عین حال، اقتصاد غیرنفتی که موتور ایجاد اشتغال کشور است، ۶ درصد رشد کرد در حالی که ۵.۶ درصد پیش بینی شده بود.

سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی از زمان اعلام طرح تحول در بیش ۵ سال قبل، به طور پیوسته افزایش یافته است، اما هنوز بیشتر آن به بخش نفتی عربستان می‌رسد.

با این وجود، اخیرا فعالیت‌های تجاری در اقتصاد غیرنفتی در حال کاهش بوده و و بعد از بیش از ۷ سال، در ماه نوامبر با افزایش رشد سفارش‌های جدید و خوش‌بین‌تر شدن کسب‌وکارها، با سرعت گسترش یافته است.

هفته گذشته همچنین عربستان مقدار پیش‌بینی خود از مازاد بودجه سال آینده، که ۳ ماه پیش ارائه داده بود، را افزایش و نشان داد که با وجود آشفتگی‌های بازار نفت و ترس از کندی رشد اقتصاد جهانی، درآمدهایش حفظ خواهد شد. عربستان سعودی انتظار دارد در سال آینده، اقتصاد این کشور ۳.۱ درصد رشد کند.

 

 

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها