|
کدخبر: 154057 سهیل فرزین

مشاور سازمان برنامه و بودجه در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

ضربات سیاسی به تجارت خارجی کشور

ندیمی گفت: تجارت در ذات خود ابزار،‌ شرایط و سیاست گذاری های خاص خود را می طلبد.

تجارت ضربات سیاسی به تجارت خارجی کشور

در سال‌ های اخیر بنا به دلایل مختلف از جمله تحریم و دیگر مسائل بین المللی درآمدهای حاصل از فروش نفت کشور به‌ شدت کاهش پیدا کرد اما این موضوع موجب شد که توفیقی اجباری نصیب اقتصاد کوچک غیرنفتی کشور شود تا بتواند با استفاده از فرصت پیش آمده در اقتصاد کشور ایفای نقش کند که البته این مسیر جدید نیز تا امروز خالی از چالش و مخاطره نبوده است.

اما چه مسائل و چالش هایی وجود دارد که موجب شده صادرات ما به شکل صحیح انجام نشود؟

خبرنگار سرویس تجارت گسترش نیوز در همین رابطه گفت و گویی را با ایرج ندیمی، عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس و مشاور سازمان برنامه و بودجه ترتیب داده و نظر وی را در این خصوص جویا شده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

ندیمی در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: صادرات همواره با چند زیرساخت و اختیار همراه است. اولین مورد در باب کیفیت، قیمت و رقابتی بودن کالاهای تولیدی است. زیرساخت این موارد باید در کشور وجود داشته باشد تا بتوانیم با رقیب خارجی خود رویارویی داشته باشیم و اصطلاحا دست پر به میدان برویم. بخشی از ایجاد زیرساخت های مورد نیاز به روابط بین المللی کشور ما و داد و ستدها و توزیع منابع بین کشورها و همپوشانی های بین المللی مربوط است. در این میان باید توجه داشت کشورهایی که عضو سازمان های بین المللی یا جزو قاره های خاص هستند و یا با کشورهای مختلف پیمان های تجاری خاصی دارند دارای مزیت های صادراتی و تجاری بیشتری نسبت به کشور ما که در جنگ اقتصادی قرار دارد، هستند.

ایرج-ندیمی

وی افزود: مدیریت بر منابع و بازرگانی نیز موضوعی است که باید توجه خاصی به آن داشت. تولید یک وجه تجارت است و بازرگانی یک وجه دیگر. اینکه فقط به تولید توجه داشته باشیم به ما تضمین نخواهد داد که به واسطه تولید خوب بازرگان و صادرکننده خوبی نیز بشویم. کمااینکه در دنیا نیز عمده تولیدکنندگان تاجر نیستند. تجارت در ذات خود ابزار،‌ شرایط و سیاست گذاری های خاص خود را می طلبد.

برخی چالش های تجاری کشور

مشاور سازمان برنامه و بودجه در ادامه گفت: گستره صادرات ما محدود است. از طرفی تجهیزات صادرات ما مانند سرعت داد وستد، انتقال های پولی و مشوق های صادراتی نیز با محدودیت و کمبود مواجه است. هزینه های صادراتی نیز موضوعی است که از تاثیر آن بر میزان صادرات کشور نباید غافل بود. آن چه که امروز در صادرات مطرح است این است که صادرکننده کشور چه میزان از دانش تخصصی این حوزه بهره مند است؟ چه میزان تجربه دارد؟ کالاهای صادراتی ما از نظر قیمت، تداوم و خدمات چه ویژگی های دارند؟ هزینه تمام شده مازاد بر تولید در صادرات کشور ما چه میزان است؟ بنابراین با پاسخ دادن به این سوالات می توان نتیجه گرفت عمده مسائل مربوط به تجارت کشور معطوف به مسائل سیاسی، بین الملل، هزینه های تمام شده، زیرساخت ها، قرارداد های فی ما بین کشورها و توانایی های عملی بازرگانان در کشور خلاصه می شود.

ضربه عربستان به تجار ایرانی

عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی کشور طبیعی است که صادرات ما به بخش بین الملل ورود چندانی نداشته و بیشتر در منطقه اثرگذار بوده است. متاسفانه صادرات کشور در بحث منطقه ای نیز با رقبای سرسختی چون عربستان روبرو است. چرا که به دلیل جهت گیری های سیاسی، کشورهای منطقه مانند عربستان حاضرند که در راستای ضربه زدن به کشور ما منابع خود را به حراج بگذارند.

ندیمی در پایان گفت: ما در وهله نخست باید مسائل و چالش های بین المللی خود را حل کنیم. در بخش داخلی نیز باید برای آموزش فعالان این حوزه توجه ویژه ای داشته باشیم. همچنین همه دستگاه های داخلی نیز باید بخش تجارت مخصوصا صادرات کشور را مورد حمایت قرار دهند.

ارسال نظر