|
کدخبر: 289750 سارا سمیع شمس

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

پیش بینی بورس در بهار ۱۴۰۲ / از آخرین عرضه اولیه سال چه می دانید؟

بورس در انتهای هفته گذشته توانست به روند صعودی برگردد و وارد کانال ۱ میلیون ۸۰۰ هزار واحدی شود. در این گزارش به بررسی روند کلی بازار، نحوه واریز سود سهام عدالت و معرفی آخرین عرضه اولیه سال پرداختیم. بازار در سال آینده چگونه خواهد بود؟

اقتصاد پیش بینی بورس در بهار ۱۴۰۲ / از آخرین عرضه اولیه سال چه می دانید؟

بورس هفته گذشته را خوب شروع نکرد اما در پایان هفته با صعود ۳۸ هزار واحدی نسبت به روز کاری قبل تا سطح یک میلیون و ۸۲۰ هزار و ۹۹۰ واحد رشد کرد و وضعیت قابل قبولی از خود نشان داد. در معاملات بورسی این هفته ۱۴۰ نماد به ارزش ۹۲۲ میلیارد تومان در صف خرید قرار داشتند و در مقابل نیز ۳۲ نماد به ارزش ۱۶۹ میلیارد تومان در صف فروش قرار گرفتند. در بین نمادهای بورسی وکغدیر، توان، واحیا سنگین‌ترین حجم صف خرید را به خود اختصاص دادند. نمادهای خبنیان، بتهران، خپارس نیز در سنگین‌ترین صف فروش قرار گرفتند.

لازم به ذکر است که نمادهای وکغدیر، ذوب، رانفور برترین تقاضا در بورس را داشتند و در مقابل نیز نمادهای وغدیر، انرژی۱، وامید برترین عرضه در بورس را به خود اختصاص دادند. بیشترین افزایش قیمت را بین نمادهای کیمیا، ومهان، سمازن مشاهده شد و در مقابل نیز نمادهای قمرو، کفپارس، غدشت بیشترین کاهش قیمت را ثبت کردند. میزان ورود پول حقیقی به بورس ۴۶۰ میلیارد تومان گزارش شد. بیشترین سهم ورود پول حقیقی به بورس را نمادهای فسوژ، شستا، رانفور داشتند و در مقابل نیز خودرو، وغدیر، وبملت بیشترین سهم را در خروج پول حقیقی از بورس داشتند.

واریز مرحله دوم سود سهام عدالت

واریز مرحله واریز سود سهام عدالت از پنج شنبه ۲۵ اسفند ماه سال جاری آغاز شد. بر همین اساس واریز سود به حساب ۴۳ میلیون و ۸۶۴ هزار نفر سهامداران مستقیم و غیرمستقیم سهام عدالت انجام خواهد شد. میزان واریزی به سهامداران بر اساس میزان پرتفوی سهام آن‌ها خواهد بود. سهامدارانی که در پرتفوی سهام خود ۴۵۲.۴۹۲ و ۵۳۲ هزار تومان دارایی دارند، به ترتیب ۶۱۳.۶۶۷ و ۷۲۱ هزار تومان سود دریافت می‌کنند. همچنین افرادی که پرتفوی یک میلیون تومانی در اختیار دارند، مبلغ یک میلیون و ۳۵۶ هزار تومان سود دریافت خواهند کرد.

لازم به ذکر است که ارزش سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی در ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ به ۱۱ میلیون و۷۸۸ هزار و۷۴۷ تومان رسید و همچنین ارزش سهام عدالت ۴۹۰ هزارتومانی با احتساب و اعمال تمام افزایش سرمایه‌های شرکت‌های بورسی در این سهام به ۱۰ میلیون و۶۵۶ هزار و۷۳۱ تومان رسید.

پیش بینی بورس در سال ۱۴۰۲

بورس بازان غریب به اتفاق روزهای آخر سال را متعادل و محتاطانه پیش بینی می‌کنند اما نوید روزهای خوشی برای بهار ۱۴۰۲ به گوش می‌رسد. در ۲ سال اخیر بازار سرمایه نسبت به بازارهای موازی بازدهی کمتری از خود نشان داده است و اغلب این تعریف از بازار می‌شود که بورس با عقب ماندگی روبرو است. از این رو ورود به این بازار نسبت به بازارهای دیگر ارزان‌تر است در صورتیکه خرید سهام‌های ارزنده هنوز سودآوری جذاب خود را دارد. بنابراین با نزدیک شدن بورس به کانال ۲ میلیون واحدی، وضعیت بازار امیدوارکننده ارزیابی می‌شود.

شرکت‌های صنعت فلزات، پتروشیمی و فرآوردهای نفتی در جهش اخیر قیمت دلار با سودآوری و اقبال خوبی روبرو بودند و در گروه صنایع پرپتانسیل و رو به رشد بورس هستند. در مجموع با توجه به تعطیلات پیش رو و ریسک سهامداری شاهد افزایش عرضه‌ها در پایان سال هستیم اما با شروع روزهای کاری اول سال و رسیدن به زمان مجامع و تقسیم سود شرکت‌ها، وضعیت بورس مثبت و صعودی پیش بینی می‌شود.

استعفای رئیس صندوق تثبیت بازار سرمایه

پیمان حدادی رئیس صندوق تثبیت بازار سرمایه در هفته جاری از سمت خود استعفا داد. حبیب رضا حدادی سیاهکلی به عنوان رئیس جدید معرفی شد. در خبرها گزارش شده است که حدادی به دلیل فشار کاری از این مسئولیت کناره گیری کرده است. حدادی به عنوان رئیس صندوق تثبیت و هم به عنوان مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت فعالیت می‌کرد.

جزئیات مهم درباره آخرین عرضه اولیه در سال جاری

بر اساس اطلاعیه اخیر بورس در تاریخ ۲۸ اسفندماه سال جاری ۱۹۵ میلیون سهم معادل ۱۵ درصد از کل سهام شرکت ملی شیمی کشاورز به روش حراج در نماد معاملاتی شملی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام و مختلط به روش حراج عرضه خواهد شد. لازم به ذکر است که حداکثر تعداد سهام قابل خریداری توسط هر کد معاملاتی شش میلیون و پانصد هزار سهم است.

سرمایه شرکت ملی شیمی کشاوز طی آخرین مرحله به ۱۳۰ میلیارد تومان رسید. ۸۰ میلیارد تومان هم افزایش سرمایه در پیش است که برای حفظ منافع سهامداران خرد بعد از عرضه اولیه انجام می‌شود.  عمده فعالیت‌های این شرکت شامل تولید مواد دفع آفات نباتی و گیاهی است.

در آخرین تقسیم سود این شرکت توانست در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ به ازای هر سهم ۶۶۷ ریال سود محقق کرد. همچنین در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ ضمن ثبت افزایش سرمایه ۲۱۶٪ در این دوره به ازای هر سهم ۶۶۷ ریال سود محقق کرده است.

ارسال نظر