|
کدخبر: 292705 سارا سمیع شمس

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

سود رسوبی در جیب سهامداران / بورس جبران مافات می کند!

بورس بازان در هفته اول اردیبهشت با توجه به ۳ روز معاملاتی کمی کاهش را در رشد بازار حس کردند. در این گزارش به خبرهای مهم بورسی و پیش بینی وضعیت بازار در آغاز هفته پرداختیم.

اقتصاد سود رسوبی در جیب سهامداران / بورس جبران مافات می کند!

بورس در ۳ روز معاملاتی هفته گذشته نیز همچون هفته‌های قبل روند صعودی خود را حفظ کرد اما بازدهی بازار نسبت به هفته‌های قبل کاهش داشت و نتوانست بازارهای دیگر را پشت سر جا بگذارد. شاخص کل در این هفته با رشد ۱.۷۷ درصدی به سطح دو میلیون و ۳۶۵ هزار و ۲۸۸ واحدی رسید. همچنین شاخص کل هم وزن با صعود ۳/۳۸ درصدی به ارتفاع ۷۸۶ واحدی رضایت داد.

طبق آمارهای بورسی نماد واعتبار در این هفته ضعیف‌ترین عملکرد را میان سهام بورسی به ثبت رسانده است. همچنین نمادهای ولشرق و ثپردیس در این هفته با رشد ۲۳ درصدی سود خوبی به سهامداران خود رساندند.

پیش بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲

کارشناسان درباره ارزیابی وضعیت بورس در این هفته و پیش بینی درباره هفته آینده باز هم نظر به اصلاح بازار و ادامه روند رشد را دارند. جبران عقب ماندگی بورس نسبت به بازارهای ارز، طلا، سکه، مسکن و خودرو رفتاری قابل حدس برای بورس است.

طبق نظر همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه رشد شاخص کل در هفته‌های اخیر را نمی‌توان رشد بورس خطاب کرد. بورس با توجه به عقب ماندگی در ۲ سال اخیر در تلاش است که این فاصله را جبران کند. البته این وضعیت بدون اصلاح همراه نخواهد بود. بهتر است سهامداران از روش صندوق‌ها و مشاوره‌های سرمایه‌گذاری اقدام به ورود به بازار داشته باشند و این تصمیم از ۲ جهت به سودشان خواهد بود. اول ریسک کمتری شامل حال‌شان می‌شود و دوم اینکه هر زمان به پول احتیاج داشتند با مشکل‌عدم نقدینگی سهام روبرو نخواهند بود. اگر دولت ۳ چالش قیمت‌گذاری دستوری، نرخ بهره و نرخ ارز را مهار کند، بورس و ارزندگی آن دچار هیچ مانعی نخواهد شد.

جزئیات واریز سود رسوبی به حساب سهامداران

مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در برنامه فرامتن شبکه افق گفت: با اقدام سازمان بورس در الزام واریز سود رسوبی از طریق سجام، ۳۵ میلیون بار واریز سود رسوبی به مردم پرداخت شد. براساس آمار ۳۵ میلیون سرمایه‌گذار طلبکار از شرکت‌ها وجود داشت و این طلب‌ها در دست شرکت‌ها بی‌سرانجام مانده بودد. تمام سودها سال گذشته از طریق سجام واریز شد. بر همین اساس حدود ۷ الی ۸ هزار میلیارد تومان سود دریافت نشده سرمایه‌گذاران (رسوبی) در شرکت‌ها باقی مانده بود که از طریق سجام به حساب سهامداران پرداخت گردید.

عشقی همچنین درباره بیمه سهام گفت: در خصوص ایجاد اطمینان برای سرمایه گذاران، سود تضمینی ۲۰ درصدی را برای آن‌ها در نظر گرفتیم. صندوق تثبیت بیش از ۵۰۰ هزار نفر که سبد سهامی کمتر از صد میلیون دارایی دارد را مشمول بیمه سهام کرد. با ایجاد صندوق تضمین اصل سرمایه افرد ضمن اینکه شامل سود می‌شود، اصل سرمایه نیز دچار ضرر نخواهند شد.

جزئیات یک تغییر جدید در بورس کالا

طبق اطلاعیه مدیریت پذیرش بورس کالای ایران، ۳ کالای آهن اسفنجی، شمش فولادی و میلگرد فولادی متعلق به ۳ شرکت برای عرضه در بازار اصلی پذیرش شد.

بر همین اساس شمش فولادی، تولید شرکت فولادسازی و نورد غدیر یزد، آهن اسفنجی، تولید شرکت مجتمع معدنی و صنعت آهن و فولاد بافق و میلگرد فولادی، تولید شرکت نورد میلگرد کاسپین پس از بررسی مدارک و مستندات در سیصد و هفتاد و هفتمین جلسه کمیته عرضه مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۰۵، در بازار اصلی شرکت بورس کالای ایران مورد تصویب قرار گرفت.

ارزش جدید سهام عدالت در بورس

با توجه کاهش شاخص کل در آخرین روز معاملاتی هفته اول اردیبهشت که با ریزش ۳۴۲۲ واحدی به ۲ میلیون ۳۶۵ هزار واحد رسید، ارزش سهام عدالت به شرح زیر تغییر کرد.

ارزش سهام عدالت به ۱۶ میلیون و ۳۳۵ هزار و ۵۰۱ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۳۱ هزار و ۲۲۵ تومان معادل ۰.۱ درصد افت قیمت را ثثبت کرده است. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۹ میلیون و ۸۰۱ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است.

کلام آخر

هر چقدر وضعیت یک بازار امیدوار کننده و مثبت ارزیابی شود و هر چقدر هم با توجه به سودآوری آن جذابیت سرمایه‌گذاری بالا برود ولی باز هم باید جوانب احتیاط را کاهش داد. توصیه اکید فعالان بورسی به سهامداران حرفه‌ای و مبتدی بازار این است که از هر گونه رفتار هیجانی در بازار بپرهیزند. موفق‌ترین سرمایه گذاران کسانی هستند که به بازار نگاه بلند مدت دارند و با تغییرات نسبی نمادها، تصمیمات هیجانی نمی‌گیرند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها