|
کدخبر: 290901 سارا سمیع شمس

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

بازگشت اقبال خوش به بورس / تکلیف عرضه خودرو چه شد؟

بورس معاملات را در سال جدید خوب شروع کرده است و پیش بینی‌ها روند بازار را امیدوارانه اعلام کرده اند. با این حال باز هم عوامل ریسک‌زا در بازار وجود دارد. در این گزارش به آخرین وضعیت عرضه خودرو در بورس و پیش بینی بازار در هفته آینده پرداختیم.

اقتصاد بازگشت اقبال خوش به بورس /  تکلیف عرضه خودرو چه شد؟

بورس در هفته گذشته در ۳ روز معاملاتی عملکرد خوبی از خود نشان داد. شاخص کل در مجموع صعود ۲.۸۳ درصدی از خود نشان داد و در آخرین روز معاملاتی با رشد با رشد ۱۸۳۶۲ واحدی در کانال ۲ میلیون و ۱۳۷ هزار و ۴۶۸ واحدی قرار گرفت.

در معاملات این هفته نمادهای بورسی فارس، میدکو، فولاد، پارس، فملی، ومعادن، همراه بیشترین تاثیر را بر شاخص کل داشتند. ۲۷۴ نماد در صف خرید قرار گرفتند و ارزش این صف‌های خرید ۱۱۶۵ میلیارد تومان براورد شده است. نمادهای بورسی فباهنر، خکاوه، ثفارس سنگین‌ترین نمادها در صف‌های خرید بودند. همچنین تعداد نمادهای در صف فروش ۷ نماد گزارش شده است که ارزش آن ۲۵ میلیارد تومان اعلام شده است. سنگین‌ترین صف‌های فروش در بین نمادهای رفاه، ثنظام، وحافظ دیده می‌شود. نمادهای بورسی فباهنر، ثفارس، وبصادر بیشترین تقاضا را در معاملات داشتند و در مقابل نیز ختور، فولاد، دعبید برترین عرضه را در بازار بورس به ثبت رساندند.

نمادهای وپخش، ثشاهد، وسپه بیشترین افزایش قیمت را در بورس به ثبت رساندند و در مقابل نیز نمادهای غشان، کپشیر، چکاوه بیشترین کاهش قیمت را در بورس به ثبت رساندند. لازم به ذکر است که نمادهای بورسی وبصادر، فزر، همراه بیشترین نقش را در ورود پول حقیقی به بورس داشتند و همچنین در مقابل نمادهای شستا، فولاد، شپنا بیشترین تاثیر را در خروج پول حقیقی از بازار به ثبت رساندند. در گزارش‌ها اعلام شده است که ۸۲۸ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار بورس وارد شده است.

آخرین جزئیات درباره وضعیت سهام عدالت

در آخرین روز معاملاتی بورس در هفته گذشته طبق آخرین آمار، ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی به بیش از ۱۱ میلیون و ۱۷۹ هزار تومان رسیده است. لازم به ذکر است که این رقم ارتباط مستقیم با وضعیت نوسانات معاملات بورسی دارد و همسو با قرمز و سبز شدن نمادهای بورسی دستخوش تغییر می‌شود. لازم به ذکر است که امکان فروش این سهام برای مشمولان وجود ندارد و این افراد همچنان باید منتظر تصمیم مسئولان برای تعیین تکلیف سهام عدالت باشند. عشقی رئیس سازمان بورس در آخرین اظهارات خود درباره سهام عدالت گفته بود که اگر امکان خرید و فروش آن آزاد شود این سهام‌ها را سهامداران بزرگ می‌خرند و منجر می‌شود که سهام‌ها از دست مردم خارج شود.

عرضه خودرو در بورس باز هم متوقف شد

عرضه خودرو در بورس با تمام کشمکش‌هایی که در سال گذشته تجربه کرد همچنان مبهم و متوقف باقی مانده است. سال گذشته از اردیبهشت ماه تا اسفند انواع و اقسام خودروهای پر طرفدار و گاها کم تقاضا در بورس عرضه شد که گاها با مخالفت‌هایی از طرف وزارت صمت روبرو شد. ایران خودرو در آخرین ماه سال گذشته برنامه عرضه خودروهای خود را ارائه داد اما هنوز خبری از اجرایی شدن آن در سال جدید نیست.

اسماعیل شجاعی سخنگوی شورای رقابت در آخرین اطلاع‌رسانی گفته است که عرضه خودرو در بورس کالا بدون مجوز شورای رقابت غیر قانونی است هنوز مجوزی مبنی بر آن صادر نشده است. در حالیکه مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در آخرین نشست خبری خود در سال گذشته تاکید کرده بود که هدف از عرضه خودرو در بورس پوشش زیان خودروسازان است وگرنه جای خودرو در بورس نیست. عشقی تاکید کرده بود که هدف اصلی ما حفظ منافع سهامداران است و عرضه خودرو در بورس با توجه به اینکه زیان خودروسازان را کاهش می‌دهد به سود سهامداران است.

پیش بینی بورس در هفته آینده ۱۹ فروردین ۱۴۰۲

اغلب کارشناسان و فعالان بازار سرمایه بر این باور هستند که امسال، سال بورس است و بازار این جاماندگی را نسبت به بازارهای دیگر کشور جبران خواهد کرد. با این حال هیچ وقت ریسک سرمایه‌گذاری به صفر نمی‌رسد و سهامداران قبل از ورود به بورس باید همه جوانب را بسنجند و از خرید و فروش‌های احساسی و هیجانی پرهیز نمایند.

در انتهای سال گذشته به دلیل جهش غیرقابل پیش بینی دلار و بالا رفتن ریسک در بازارهای ارز، مسکن و خودرو سرمایه‌گذاری در بورس کمی نسبت به قبل جان گرفت. شرکت‌های بورسی دلار محور در این بین با اقبال بیشتری روبرو بودند. در شرایطی که احیای برجام به فراموشی سپرده شده است و سرمایه‌گذاری در دیگر بازارها با ریسک بالا روبروست و به قدرت بیشتری نیاز دارد، ورود به بورس و اطمینان به آن به صرفه‌تر است. سقف‌شکنی قیمتی در نمادهای بزرگ نیز نوید روزهایی بهتر در بورس است و فعالان بازار به این اتفاق نگاه خوش بینانه‌ای دارند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها