|
کدخبر: 291383

پیش بینی جذاب درباره سال طلایی بورس

تحلیل‌های انجام شده حاکی از آن است که همه متغیر‌ها و عوامل رشد بازار سرمایه برای امسال فراهم است.

«مجید محمد علیزاده آرانی» به روند معاملات بورس در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و افزود: جذابیت بازار‌های موازی ارز، سکه، مسکن، خودرو و سوءاستفاده از رانت‌های سرگردان در این بازار‌ها توسط برخی از سودجویان منجر به ایجاد برخی نوسانات در بورس و ورود سرمایه‌های سرگردان به بازار‌های موازی شد.

وی با اعلام اینکه عدم شرایط پایدار و ثبات سیاسی، پیچیدگی‌های خاص برجام و عدم شفافیت اطلاعاتی دیگر عامل تاثیرگذار در معاملات سال گذشته بورس بود، اظهار داشت: عدم عملکرد صحیح بازارگردانی سهام شرکت‌ها موجب اعتراض اکثریت سرمایه‌گذاران شد و در این راستا بازارگردان به جای تسهیل و روان‌سازی عملیات بازار سرمایه زمینه‌ساز نوسان‌گیری در این بازار سرمایه شد.

به گفته علیزاده آرانی، عدم ثبات رویه و تغییرات لحظه‌ای در مقررات، دستورالعمل‌های بازار سرمایه و اعمال سلیقه شخصی کارشناسان نظارتی در توقف و بازگشایی نمادها، تأیید و عدم تایید روزانه معاملات سهام بی تاثیر در عقب‌ماندگی معاملات بورس نسبت به سایر بازار‌ها نبود.

این کارشناس بازار سرمایه به عدم وجود سیستم‌های کنترلی و نظارتی منسجم و هماهنگ جهت افزایش اعتماد و اطمینان به سازوکار‌های قانونی و صحیح بازار تاکید کرد و اظهار داشت: ظن و گمان دستکاری معاملات به وسیله معاملات الگوریتمی، نوسان‌گیری اشخاص حقوقی و عدم بهره‌برداری و استفاده یکسان و یکنواخت برای مشتریان حقیقی و حقوقی از امکانات و زیرساخت‌های معاملاتی تاثیرگذار در نوسانات شاخص بورس در سال ۱۴۰۱ نبوده است.

وی با اعتقاد بر اینکه اعتماد و اطمینان به سرمایه‌گذاری به مرور به دست می‌آید و به یکباره از دست خواهد رفت، خاطرنشان کرد: اعتماد، اطمینان و جریان پول عامل اصلی در رشد بازار‌ها تلقی می‌شود.

علیزاده آرانی تاکید کرد: تا زمانی که اعتماد به سرمایه‌گذاری در بازار وجود نداشته باشد، شاهد جریان ورود نقدینگی نخواهیم بود و با سلب اعتماد از بازار‌ها خروجی پول و نقدینگی از بازار محرز خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: متأسفانه در سال ۱۳۹۹ و نیز سلب اعتماد و اطمینان از بازار باعث خروج پول از بازار در اکثر روز‌ها و هفته‌ها شد که در این زمینه هیچ عاملی قوی‌تر از هوشمندی پول و سرمایه نباشد.

وی با تاکید بر اینکه پول همواره مسیر خود را به راحتی پیدا می‌کند و جریان‌های نقدینگی را با خود همراه می‌کند، تاکید کرد: عقب‌ماندگی بازار سرمایه به چنین عواملی مربوط می‌شود که البته باید دلایل رشد بازار ارز و بازار‌های موازی را مورد توجه قرار داد تا بتوان علت عقب‌ماندگی بازار سرمایه را بهتر درک کرد.

علیزاده آرانی به ناهماهنگی‌های ایجاد شده برای عرضه خودرو در بورس اشاره کرد و گفت: متاسفانه در خصوص برخی عوامل مانند عرضه خودرو به بورس هماهنگی‌های لازم اقتصادی وجود نداشته و بازخواستی برای گفتمان‌های متضاد و متناقض انجام نشده است.

وجود قوانین و مقررات شکننده؛ عامل ضرر و زیان جبران ناپذیری بر پیکر اقتصاد

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: تعدد نهاد‌های موازی و قوانین و مقررات شکننده باعث ضرر و زیان جبران ناپذیری بر پیکر اقتصاد شده است که شورای رقابت از این قاعده مستثنی نبوده و باعث ایجاد ضرر فراوان بر تولیدکننده و مصرف‌کننده شده است.

وی معتقد است که در کل عرضه خودرو به بورس کالا می‌تواند ضمن کاهش هزینه‌های مالی و تبدیل زیان انباشته شرکت‌های خودروساز به سودآوری منجر به جلوگیری از ورشکستگی آن‌ها خواهد شد.

نقش بازار سرمایه در تحقق شعار سال ۱۴۰۲

علیزاده آرانی به نقش بازار سرمایه در تحقق شعار سال اشاره کرد و گفت: بازار سرمایه از جمله بورس کالا نقش تسهیل کننده و روان‌سازی معاملات فیزیکی و حتی معاملات مشتقه را در جهان ایفا می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در صورت فراهم شدن زیرساخت‌های معاملاتی بورس کالا، فرآیند‌های اجرایی معاملات و آموزش‌های معاملات در بورس کالا، شرایط اقتصادی، تامین مالی پروژه‌ها و شرکت‌ها بهبود پیدا می‌کند و نیز شاهد شفافیت مزایده‌ها، مناقصات کلان اقتصادی و کاهش هزینه‌ها خواهیم بود.

وجود متغیر‌های تاثیرگذار در رشد بازار سرمایه برای سال ۱۴۰۲

وی روند معاملات بورس در سال ۱۴۰۲ را مورد پیش‌بینی قرار داد و گفت: تحلیل‌های انجام شده حاکی از آن است که همه متغیر‌ها و عوامل رشد بازار سرمایه برای سال ۱۴۰۲ فراهم است.

علیزاده آرانی به عقب‌ماندگی بورس طی ۲ سال گذشته از بازار‌های موازی تاکید کرد و افزود: با توجه به خروج سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای، ناآشنا و کم تحمل از بازار سرمایه امیدواریم که سال ۱۴۰۲ سال طلایی بورس باشد؛ اما لازمه این اتفاق آن است که بحران‌ها سیاسی و اقتصادی و اجتماعی دامن‌گیر بورس نشود.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها