|
کدخبر: 282467 شروین اشیدری

روزگار خودرو نسل پنجم لینکلن کانتیننتال را بررسی می‌کند؛

کشتی لوکس آمریکایی در بازار خودروی ایران / قیمت ۲ میلیارد ناقابل!

شاید بتوان در بین خودروهای کلاسیک موجود در ایران، برندهای آمریکایی را دارای بیشترین طرفدار دانست. بازار خودروی ایران مملو از مدل‌های کلاسیک آمریکایی است و شاهد نمونه‌های کمیاب از برندهای داج، شورولت و فورد هستیم.

اقتصاد کشتی لوکس آمریکایی در بازار خودروی ایران / قیمت ۲ میلیارد ناقابل!

اما در این میان نام یک برند معروف و البته بسیار لوکس نیز به چشم می‌خورد و آن خودروسازی لینکلن است. روزگار خودرو در این گزارش به بررسی لینکلن کانتیننتال مدل ۱۹۷۹ پرداخته است.

سرگذشت خودروسازی لینکلن

به‌طورکلی بسیاری از خودروسازان یک برند زیرمجموعه برای تولید محصولات لوکس دارند. خودروسازی فورد که ازجمله برندهای معتبر در این زمینه محسوب می‌شود به تولید خودروهای لوکس نیز می‌پردازد اما این کار تحت عنوان برند لینکلن انجام می‌شود. شرکت لینکلن موتور در سال ۱۹۱۷ توسط هنری‌ام. لیلند و پسرش ویلفرد لیلند در دیترویت، میشیگان تأسیس شد. نام‌گذاری این خودروسازی به این دلیل بود که لیلند علاقه خاصی به آبراهام لینکلن داشت. لازم به ذکر است که خودروسازی لینکلن در سال ۱۹۲۲ ورشکست شد و درازای ۸ میلیون دلار به کمپانی فورد واگذار شد. حال شرکت فورد محصولات خاص و درعین‌حال لوکس خود را تحت عنوان برند لینکلن به بازار عرضه می‌کند.

لینکلن۳

۱۰ نسل با کانتیننتال

یکی از معروف‌ترین مدل‌های لینکلن، «کانتیننتال» است که همچنان باگذشت ۱۰ نسل از تولید آن به‌شدت در بازار می‌درخشد و طرفداران ویژه خود را دارد. نسل اول کانتیننتال در سال ۱۹۳۹ معرفی شد و تا ۱۹۴۸ نیز تولید آن ادامه داشت. البته این نکته را نیز باید گفت که در طول جنگ جهانی دوم تولید خودروهای لوکس تا حد زیادی کند شد و حتی برای مدتی شاهد توقف تولید این خودرو نیز بودیم. تولید این خودرو تا سال ۲۰۰۲ ادامه داشت اما سپس به‌صورت کامل متوقف شد. درنهایت لینکلن اعلام کرد که پس از ۱۶ سال غیبت قصد بازگرداندن کانتیننتال محبوب را در سال ۲۰۱۶ دارد. بدین ترتیب نسل دهم این خودرو در نمایشگاه دیترویت رونمایی شد. ناگفته نماند که پس از بازگشت این خودرو آن‌طور که انتظار می‌رفت لینکلن شاهد فروش بالایی نبود.

جواهری کمیاب در بازار ایران

همان‌طور که گفته شد، بازار خودروی ایران منبع بسیار غنی از خودروهای کلاسیک و کمیاب آمریکایی است. لینکلن نیز از این قاعده مستثنی نیست و شاهد نسخه‌های خاصی از این خودرو در کشور هستیم. یکی از این نسخه‌ها مدل ۱۹۷۹ کانتیننتال است. در این نوشتار نیز قصد داریم به‌نقد و بررسی همین خودرو یعنی نسل پنجم کانتیننتال بپردازیم.

خفن‌ترین کشتی کلاسیک بازار ایران!

همان‌طور که در بین بسیاری از مردم رایج شده به خودروهای کلاسیک آمریکایی اصطلاحاً کشتی گفته می‌شود؛ نسل پنجم کانتیننتال را شاید بتوان کشتی‌ترین خودروی کلاسیک موجود در ایران دانست. رویه معمول خودروسازان آمریکایی درگذشته ساخت خودروهای بسیار بزرگ و طویل بود و این مورد نیز درباره نسل پنجم کانتیننتال یا مارک ۵ (MARK V) کاملاً صدق می‌کند. این خودرو ۵.۸ متر طول، ۲ متر عرض و ۱.۳ متر ارتفاع دارد ضمن این‌که فاصله محورهای آن نیز ۳ متر است.

قطعاً آمریکایی بازها بهتر می‌توانند جذابیت و اصالت این خودرو را درک کنند. یکی از جالب‌ترین نکته‌ها درباره طراحی این خودرو مخفی بودن چراغ‌های جلو است. به‌نوعی می‌توان گفت هیچ خودروسازی نتوانسته به زیبایی لینکلن از چراغ‌های مخفی‌شونده استفاده کند. زمانی که پوشش روی چراغ‌ها باز می‌شود و دو چراغ گرد بزرگ چشمان شمارا خیره می‌کند. قرارگیری چراغ‌های راهنمای روی دو لبه گلگیر هم به زیبایی خودرو افزوده است. جلوپنجره کانتیننتال به‌نوعی طراحی‌شده که شمارا یاد طراحی‌های رولزرویس می‌اندازد.

لینکلن۲

در بخش کناری نیز در طراحی این خودرو شاهد استفاده از راهنمای جانبی و چراغ‌خطر هستیم. گلگیرهای خودرو به‌نوعی طراحی‌شده که تا حدودی روی چرخ‌های جلو و عقب را گرفته است و همین مورد نیز می‌تواند به خاص بودن این خودرو اضافه کند. نکته دیگری که به‌شدت در نمای کناری خودرو جلب‌توجه می‌کند، شیشه بیضی‌شکل زیبایی است که روی ستون عقب تعبیه‌شده است. در بخش عقب خودرو نیز لینکلن برجستگی برای محل قرارگیری زاپاس دارد که به بهترین شکل طراحی‌شده است. شاید اگر این کار را هر خودروساز دیگری انجام می‌داد، نتیجه کار تا این حد زیبا نمی‌شد. تا اینجای کار می‌توان گفت لینکلن برای نسل پنجم کانتیننتال سنگ تمام گذاشته است.

پیشرانه و مشخصات فنی

با توجه به ابعاد این خودرو که در موارد فوق به آن اشاره شد، شاهد یک وزن ۲ تنی برای آن هستیم. چنین وزن و ابعادی قطعاً نیازمند استفاده از یک پیشرانه بسیار قدرتمند است. در آن زمان که این خودرو تولید می‌شد معیار فقط بزرگی در ابعاد و حجم پیشرانه بود و به‌نوعی می‌توان گفت قدرت پیشرانه ملاک نبود. زیر کاپوت نسل پنجم کانتیننتال یک پیشرانه ۶.۶ لیتری ۸ سیلندر V شکل قرار دارد. شاید تصور کنید با داشتن چنین پیشرانه حجیمی قدرت آن نیز به‌شدت بالاست اما از این خبرها نیست. این پیشرانه حداکثر توان ۱۶۰ اسب بخار و حداکثر ۴۲۷ نیوتن. متر دارد. ناگفته نماند برای خریداران این خودرو در آن زمان قدرت پیشرانه به‌هیچ‌وجه اهمیتی نداشت و تنها خرید یک خودروی لوکس با ابعاد بزرگ مهم بود. این نکته را نیز باید گفت که کانتیننتال از یک جعبه‌دنده ۳ سرعت اتوماتیک بهره می‌برد که قدرت را به محور عقب منتقل می‌کند. این کشتی لوکس همچنین توانایی رسیدن به حداکثر سرعت ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت را دارد.

لینکلن۹۹

امکانات رفاهی

نسل پنجم کانتیننتال را می‌توان یکی از پرآپشن‌ترین خودروها در زمان تولید دانست. یکی از جذاب‌ترین نکات درباره این خودرو آن است که می‌توان میزان نور داخل کابین را به‌صورت دستی کم و زیاد کرد. از طرفی برای افزایش حس لوکس بودن یک ساعت عقربه‌ای نیز در این خودرو تعبیه‌شده است. ازجمله امکانات جذاب این کشتی لوکس می‌توان به مواردی نظیر شیشه و آینه‌های برقی مجهز به گرم‌کن، آنتن برقی، قفل مرکزی، کمک‌فنرهای قابل تنظیم در ۳ حالت، شیشه‌شور جلو، کنسول وسط برای سرنشینان عقب، دربازکن صندوق خودرو از داخل، گرم‌کن صندلی‌های عقب و سیستم تنظیم دمای داخل خودرو اشاره کرد. این در حالی است که آپشن‌هایی که کانتیننتال در سال ۱۹۷۹ یعنی ۴۶ سال قبل روی این خودرو گذاشته بود هنوز روی بسیاری از محصولات داخلی و حتی وارداتی وجود ندارد.

لینلکلن۱۳

سخن پایانی

اگر از طرفداران خودروهای کلاسیک آمریکایی باشید، قطعاً داشتن لینکلن آن‌هم نسل پنجم کانتیننتال می‌تواند برای شما رؤیایی باشد. این کشتی لوکس آمریکایی به‌شدت در بازار ایران کمیاب است و نسخه‌های کم کارکرد آن حتی باقیمت‌های ۲ میلیارد تومان نیز به فروش می‌رسد. شاید پرداخت چنین مبالغی برای یک خودروی قدیمی کمی عجیب به نظر برسد اما هستند افرادی که علاقه خاصی به خودروهای کلاسیک آمریکایی دارند. لینکلن کانتیننتال هم به‌نوعی یکی از خاص‌ترین خودروهای کلاسیک موجود در بازار ایران محسوب می‌شود بنابراین پرداخت ۲ میلیارد تومان برای این خودروی لوکس تا حدودی منطقی به نظر می‌رسد.

  • م ارسالی در

    ‏جمهوری اسلامی در این ده سال تحریم خیلی مردمش در مورد خودرو تحقیر کرده
    کجا میتوانید این تحقیر دل ملت جبران کنید
    بعضی تحقیر ها سخت جبران میشه
    ما کاری به سی سال اول نداریم همه چیز خوب عالی اما دهه نود هم خارج هم انگلیس هم امریکا ما را تحقیر کرد هم حکومت جمهوری اسلامی مخصوصا در مورد خودرو ،مسکن ،وسایل منزل ،،از همه بدتر خودرو و.مسکن
    لعنت بر دهه نود که شما ها آن را مدیریت کردید بدترین شکل ممکن ،همان طوری که خارج دوست داشت ما را مدیریت کردید

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها