|
کدخبر: 282260 سارا سمیع شمس

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

توسعه ارائه تسهیلات بانکی با تحول دیجیتال در حوزه بانکی

علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی در کنفرانس ملی تحول دیجیتال بانک و بیمه سخنرانی خود را آغاز کرد.

اقتصاد توسعه ارائه تسهیلات بانکی با تحول دیجیتال در حوزه بانکی

علی صالح آبادی رییس کل بانک مرکزی گفت: اهمیت تحویل دیجیتال در نظام مالی به ویژه در نظام بانکی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تحویل دیجیتال صرفا مکانیزه کردن فرایند موجود نیست. تحویل دیجیتال یعنی ابزارها و فرایندها هم سو باید متحول شود.

وی افزود: بانک مرکزی در حوزه دیجیتال در محورهای مختلفی فعالیت دارد. در حوزه نظارت بر بانک ها، در حوزه پرداخت بانکی حوزه دیجیالی فعال است. یکی از اتفافاتی که در یک سال گذشته اتفاق افتاد، قانون جدید چک بود. قانون جدید چک با ابزارهایی که در اختیار داشت، میزان چک های برگشتی را کاهش داد و میزان اعتبار چک را افزایش داد. یکی از اهداف این تحول این بود، زمانی فردی که کسری در چک داشت و در حسابی دیگر این مقدار وجه از فرد موجود بود، عدد مورد نظر در حساب دیگر در قانون چک مسدود می شد.

رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: حوزه نظارت، یکی از مهم ترین فعالیت های بانک مرکزی است. یکی از ایرادات نهادهای ناظر این است که نظارت پسینی بود و بعد از اینکه تخلف صورت میگرفت، تشخیص داده می شد. ولی در قواعد جدید نظارتی، بر نوع نظارت پیشینی تاکید شده است که از وقوع تخلف جلوگیری کند.

وی اظهار داشت: یکی دیگر از معضلات در شبکه های بانکی موضوع سود سپرده ها و خلق پول بانکی است که باید سیستم محور شود. مثلا تسهیلاتی در خصوص تولید دریافت می شود ولی در جایی دقگر مصرف می شود، سیستم دیجیتال می تواند این مشکل را برطرف کند‌.

صالح آبادی تاکید کرد: یکی دیگر اط نخورهای خائز اهمیت است، توسعه شمودیت مالی است، به این معنی که آحاد مردم به تسهیلات دسترسی داشته باشند. عموم مردم دسترسی به حساب بانکی دارند و نسبت به آمار جهانی در وضعیت مطلوبی قرار داریم. بنابراین توسعه شمودیت مالی می تواند به ارائه تسهیلات بانکی کمک کند.

وی در ادامه گفت: یکی از مهم ترین بحث ها در شبکه های بانکی حکم رانی ریال است. اگر این هدف به درستی دنبال شود، پولشویی به میزان زیادی کاهش پیدا خواهد کرد.

رئیس کل بانک مرکزی در پایان گفت: آنچه در شبکه بانکی دنبال می شود، چه در سیاست گذاری و چه در نظارت این است که رابطه بانک ها با مردم تسهیل شود. با توسعه حوزه دیجیتال بانکی امضای الکترونیک، اهراز هویت غیر حضوری، سفته الکترونیک در شبکه بانکی فراهم شود. برمامه بانک مرکزی این است که شبکه بانکی هوشمند دقیق خدمات ارائه دهد و خدمات الکترونیکی برای همه در دسترس باشد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها