|
کدخبر: 276460 سارا سمیع شمس

گفتگوی اختصاصی گسترش نیوز با کارشناس بازارسرمایه؛

واهمه دولت از رشد غیر قابل کنترل بورس / بازار سرمایه صعودی می شود؟

خبری‌زاد کارشناس بازار سرمایه گفت: دولت مردان به دلیل‌ عدم کنترل روند صعودی بازار سرمایه و تبعات بعد از آن، اندازه‌ای که از رشد بورس واهمه دارند نسبت به ریزش آن واکنشی ندارند.

اقتصاد واهمه دولت از رشد غیر قابل کنترل بورس / بازار سرمایه صعودی می شود؟

در هفته سوم مهر ماه مصوبه هیات عامل بانک مرکزی درباره ۱۰ برابر شدن سقف تراکنش درگاه‌های پرداخت اینترنتی و کارتخوان کارگزاری‌های بورس اعلام شد. بر اساس این اتفاق محدودیت تراکنش از سطح از ۵۰۰ میلیون ریال به ۵۰۰۰ میلیون ریال افزایش یافته است. در ادامه با محمد خبری‌زاد کارشناس بازار سرمایه در رابطه با این خبر و پیش بینی درباره روند بورس صحبت کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانیم.

محمد-خبری-زاد

رفع محدودیت تراکنش برای مبالغ بالای ۵۰ میلیون تومان

محمد خبری‌زاد کارشناس بازار سرمایه به خبرنگار گسترش نیوز گفت: یکی از چالش‌های پیش رو سرمایه گذران، مخصوصا سرمایه گذاران خرد با مصوبه جدید بانک مرکزی از بین رفت. تا قبل از این مصوبه هر سرمایه گذار خرد از طریق سیستم‌های پرداخت الکترونیک، فقط می‌توانست روزی ۵۰ میلیون تومان از حساب خود پول به حساب کارگزار واریز کند. یعنی اگر فردی قصد داشت یک میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کند و نمی‌خواست به بانک مراجعه کند برای انتقال این پول به حساب خود نزد کارگزار، ۲۰ روز تقویمی زمان می‌برد تا این پول را به حساب کارگزاری انتقال دهد. با ۱۰ برابر شدن سقف تراکنش معاملات یکی از موانع بزرگ برای سرمایه گذار خرد از بین رفت، اما بازار انقدر با چالش‌های زیادی مواجه است که این اتفاق شاید کمترین تاثیر را بر روند آن داشته باشد.

تاثیر افزایش سقف تراکنش‌ها بر روند بورس

کارشناس بازارسرمایه در پاسخ به این سوال که آیا با ۱۰ برابر شدن سقف تراکنش‌ها نیاز به نظارت ویژه‌ای از طرف سازمان بورس وجود دارد یا خیر، پاسخ داد: این اتفاق از سمت بانک‌ها اجرا می‌شود و فقط مختص بورس نخواهد بود. به عنوان مثال هر شخصی برای خرید اینترنتی، روزانه بیش از ۵۰ میلیون تومان اجازه برداشت نداشت. اما با رفع این محدودیت، تراکنش بالای ۵۰ میلیون تومان نیز امکان‌پذیر شد. بنابراین نیازی به نظارت از طرف سازمان بورس مشاهده نمی‌شود.

سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیونی کفاف بورس را نمی‌دهد

خبری‌زاد خاطرنشان کرد: یک مورد استثناء برای خرید بالای ۵۰ میلیون تومان وجود داشت. زمانیکه شخصی در قرعه کشی خودرو برنده می‌شد، طبق مصوبه هیات عامل بانک مرکزی امکان تراکنش بالاتر از ۵۰ میلیون تومان وجود داشت. کانون کارگزاران و سازمان بورس نیز درخواست افزایش سقف تراکنش‌ها را از مدت‌ها قبل داده بودند به این دلیل که سقف تراکنش ۵۰ میلیون تومانی برای سرمایه گذاران واقعا محدود بود.

وضعیت معاملات بورس در ماه‌های اخیر

وی افزود: بازار سرمایه در حال حاضر از بی‌پولی رنج می‌برد. در هفته‌های اخیر خبرهای ناامید کننده و بعضا ابهام‌آور روند بازار را نزولی پیش برد و حتی آمدن یک سری خبرهای مثبت، پولی به سمت بازار تزریق نکرد. مهم‌ترین نکاتی که مد نظر سهامداران خرد است، حل نشده باقی مانده است. همچنان قیمت‌گذاری دستوری، دخالت دولت در بازار، خطر بودجه، اختلاف ۲۰ درصدی بین نرخ دلار نیما و نرخ دلار بازار آزاد وجود دارد. تا رفع این موانع، پتانسیل رشد برای بورس دیده نمی‌شود.

کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: شاید خود دولت بتواند روند بازار سرمایه را به سمت مثبت برگرداند البته اگر این تصمیم را داشته باشد. متاسفانه سرمایه گذاران و فعالان حوزه بورس این حس را از سیاست گذاران و قوه مجریه نمی‌گیرند که قصدی بر بازگشت آرامش به بورس وجود داشته باشد. دولت مردان به دلیل‌عدم کنترل روند صعودی بازار سرمایه و تبعات بعد از آن که در سال ۱۳۹۹ اتفاق افتاد، اندازه‌ای که از رشد بورس واهمه دارند نسبت به ریزش آن واکنشی ندارند. هر بار که بورس شروع به رشد می‌کند، بالاخره با یک روشی جلوی این رشد گرفته می‌شود که از قضا بخاطر این دخالت باعث منفی‌تر شدن بازار نسبت به قبل می‌شوند.

توصیه به سهامداران بورس

خبری‌زاد تصریح کرد: اگر شش ماه پیش پرسیده می‌شد، در صورتیکه دلار به ۳۲ هزار تومان برسد، شاخص کل به چه سطحی می‌رسد، شاخص یک میلیون و ششصد واحدی تخمین زده می‌شد. احتمالی که در حال حاضر رخ نداده است و تقریبا ۳۰ درصد پایین‌تر از پیش بینی‌ها اتفاق افتاده است. با این حساب می‌توان گفت روند بورس کاملا غیر قابل پیش بینی شده است.

وی در ادامه گفت: برخی کارشناسان ممکن است بر این باور باشند که سهم‌ها در قیمت پایین ارزنده ترند. اما در صورتیکه سرمایه گذار خرد خواستار وارد پول جدید به بازار است، باید منتظر رفع ابهامات باشد و بعد اقدام به واریز پول جدید به بازار کند. در مجموع برای سرمایه‌گذاری جدید در بورس باید به وضعیت بنیادی شرکت‌ها توجه کند و اینکه شرکت‌ها کمترین تاثیر را از بودجه و دخالت‌های دولت ببینند.

احتمال بعید درباره تغییر اساسی در بورس

کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: تقریبا ۲ سال است که روند بازار اغلب ریزشی ثبت شده است. البته در این دوره، بورس برگشت هم داشته است، اما اینکه تغییر روند اساسی در بورس شاهد باشیم، کمی بعید به نظر می‌رسد. بورس تا احساس مطمئنی درباره تغییر سیاست‌های دولت نداشته است، در هیچ دوره‌ای تغییر جهت نداده است و همین امر نشانه کارایی‌تر شدن فضای بورس است.

خبری‌زاد در پایان گفت: امیدوارم تا قبل از اینکه بودجه تهیه شود و قبل از اینکه به صحن علنی برود، تمام مذاکرات و رایزنی‌ها توسط سازمان بورس و سازمان برنامه بودجه وزارت‌های صنعت و اقتصاد صورت بگیرد و شاهد نباشیم یک بودجه عجیب و غریب با اثرات بسیار بد بر شرکت‌ها به صحن علنی مجلس برود و بازار را از این هم منفی‌تر کند. بهترین زمان برای رفع ابهامات موجود، مخصوصا در زمینه بودجه همین الان است.

ارسال نظر