|
کدخبر: 281356

بانک مرکزی چقدر بر ریزش بورس موثر است؟

مجتبی بهرامی، کارشناس بازار سرمایه در برنامه زنگ پایان شنبه به بررسی مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر بازار سرمایه پرداخت.

اقتصاد بانک مرکزی چقدر بر ریزش بورس موثر است؟

 بورس تهران اولین روز کاری هفته را سرخ رنگ و در محدوده منفی آغاز کرد و اکثر نمادها فشار عرضه را تجربه کردند. شاخص کل با افت ۱۹،۰۹۳ واحدی (معادل ۰.۴۷ درصد) ابرکانال ۱.۴ میلیون واحدی را از دست داد و در ارتفاع یک میلیون و ۳۸۳ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن که نماینده سهام کوچکتر بازار است امروز شرایط خوبی  نداشت و با افت ۱.۰۲ درصدی همراه شد. 

در حالی که روز چهارشنبه شاهد بازگشت ارزش معاملات خرد به کانال چهار هزار میلیارد تومانی بودیم اما امروز شاهد روند کاهشی در پیش گرفت و عدد ۳،۹۰۴ میلیارد تومان در نهایت ثبت شد. در بین صنایع خودرو و قطعات، سرمایه‌گذاریها و شیمیایی و در بین نمادها ورنا، خساپا و خودرو بیشترین ارزش معاملات را داشتند.  امروز خروج پول اشخاص حقیقی از بازار شتاب گرفت و حدود ۴۸۸ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقیقی به حقوقی در بازار اتفاق افتاد.

در برنامه زنگ پایان امروز همراه با مجتبی بهرامی، کارشناس بازار سرمایه به بررسی مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر بازار سرمایه پرداختیم. در این برنامه در رابطه با دلیل عقب ماندن بازار سهام از بازارهای موازی، نقش سیاست‌های بانک مرکزی در رکود بورس و در پایان نیز راهکارهایی برای استفاده از بورس به عنوان سپرتورمی ارائه شد.

مجتبی بهرامی، کارشناس بازار سرمایه دلیل درباره چرایی رکود بورس در ثبات بازارهای جهانی، نرخ بهره بین‌بانکی نزولی و سقف‌شکنی دلار اعتقاد داشت: به نظر می‌رسد سهامداران در بازار به دنبال پوشش ریسک‌های گذشته هستند و با نگاه کوتاه مدت نسبت به اخبار و تحولات بورسی واکنش نشان می‌دهند. استراتژی غالب سهامداران در روزهای اخیر ذخیره سود است؛ هرچند که سقف‌شکنی دلار محرک خوبی برای رشد بازار سرمایه بود اما اثر افزایش آن به طور کامل در بازار سهام منعکس نشده است و تاخیر در بررسی بودجه و انتقال آن به سال بعد به عنوان یک از عوامل تاثیرگذار بر بازار سرمایه، موجب افزایش ابهامات در این بازار شده است.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با نقش سیاست‌های بانک مرکزی در رکود حاکم بر بورس تهران خاطرنشان کرد: بانک مرکزی بر استفاده از ابزارهای نوین به ویژه در بازارهای آتی برای کنترل قیمت سکه تاکید داشت که با در پیش گرفتن سیاست‌های غلط منجر به تعطیلی بازار آتی سکه شد. این روزها ابزارهای نوین در حال محدود شدن هستند در حالی که برای کنترل انتظارات تورمی و لنگرهای تورمی در بازار سکه و دلار باید به سمت توسعه بازارهای آتی حرکت کنیم که این موضوع می‌تواند به جذابیت بازار سرمایه به عنوان یکی از سپرهای تورمی کمک شایانی کند.

وی در پایان توضیحاتی را در رابطه با چشم‌انداز آتی بورس تهران و سیاست‌های بهینه برای سرمایه‌گذاری در این بازار ارائه داد.

مجتبی بهرامی بیان کرد: سرمایه‌گذاران شرایط یکسانی از لحاظ میزان دارایی و قدرت ریسک ندارند اما به عنوان راهکار توصیه‌ای مناسب برای سرمایه گذاران بورس باید گفت با توجه به اینکه مسیر بازارهای جهانی و کامودیتی‌ها باثبات شده است و احتمال ریزش‌های سنگین در قیمت کامودیتی‌ها وجود ندارد پس با بررسی صورت‌های مالی شرکت‌ها می‌توان گزینه‌های مناسبی را برای سرمایه‌گذاری حتی با وجود ریسک‌های موجود پیدا کرد. در سال‌های اخیر با وجود ریزش بورس تهران برخی گروه‌های بورسی سود مناسبی را نصیب سهامداران کرده است.

منبع: فردای اقتصاد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها