|
کدخبر: 280635

عوامل موثر بر قیمت ارز دیجیتال در بازار سرمایه گذاری

اقتصاد عوامل موثر بر قیمت ارز دیجیتال در بازار سرمایه گذاری

در سال‌های اخیر، ارزهای دیجیتال به علت داشتن درآمد دلاری، در میان تمام افراد دنیا محبوبیت بسیاری پیدا کرده‌اند. همچنین با پیشرفت تکنولوژی، رمز ارزهای جدیدی به بازار وارد شده‌ که هر یک از آن‌ها، به یکی از نیازهای کاربران و فعالان، در حوزه رمز ارز پاسخگو است.

بنابراین کاربران برای انجام معاملات و دریافت اطلاعات دقیق درباره قیمت ارزهای دیجیتال باید به صرافی‌های مطمئن و معتبر مراجعه کنند.

کارگزاری‌های امن، با توجه به نیاز کاربران، اطلاعات لازم از جمله معادل تومانی ارز، درصد تغییرات روزانه ارزها، حجم معاملات در بازار و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. در ادامه عوامل مؤثر در ایجاد نوسانات و ارزش رمز ارزها در بازار سرمایه‌گذاری را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

قیمت روز ارز دیجیتال

در روزهای اخیر به علت ورشکستگی صرافی (FTX)، بازار سرمایه‌گذاری دچار نوسانات شدیدی شده است. ارزهایی نظیر بیت ‌کوین که از سال 2009 وارد بازار شده تا امروز، نوسانات زیادی را تجربه کرده است. به این صورت که در ابتدا، قیمت ارز دیجیتال بیت ‌کوین، بسیار ناچیز بود و در سال‌‌‌های اول برای شناساندن و معرفی خود به دنیای اقتصادی تلاش می‌کرد. سپس در سال 2011 نرخ رمز ارز بیت کوین به بالای 10 دلار رسید.

در ادامه، سال 2012 قیمت بیت کوین با افزایش زیادی روبه رو شد و 2013 سال رکوردشکنی قیمت بیت کوین بود. قیمت ارز دیجیتال بیت کوین از 2013 تا سال 2017 ثابت ماند اما مجدداً اوج گرفته و قیمت آن با افزایش چشم‌گیری مواجه شد. پس از آن ارزش رمز ارز بیت کوین در سال 2018 کاهش یافته و ریزش شدیدی پیدا کرد.

در سال‌های 2019 و 2020 قیمت این ارز دیجیتالی مجدداً بالا و پایین شد اما با شروع سال 2021، قیمت رمز ارزها در بازار، روال صعودی پیدا کرد. در حال حاضر، در سال 2022 بیت کوین با ارزش حدود 318.83 میلیارد دلار، در رتبه 1 بازار قرار گرفته و سهم 36.33 درصدی از کل بازار را در دست دارد. بنابراین با توجه به پیش بینی قیمت ارزهای دیجیتال، بیت‌ کوین همچنان روند صعودی دارد.

رمز ارز اتریوم نیز مانند بیت ‌کوین با نوسانات شدیدی مواجه شده است. اتریوم با ارزش حدود 149.43 میلیارد دلار، رتبه 2 بازار ارزهای دیجیتال را در دست گرفته و سهم 17.02 درصدی از کل بازار را تصاحب کرده است.

قیمت-ارز-دیجیتال-2

علت نوسان قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال چیست؟

مهم‌ترین فاکتورهایی که موجب ایجاد نوسان و تغییرات در قیمت رمز ارزهای دیجیتال می‌شوند، عبارتند از:

  • عرضه و تقاضا از اساسی‌ترین فاکتورها در تعیین ارزش ارز در بازار سرمایه‌گذاری هستند. همچنین تأثیر فوق‌العاده‌ای روی اقتصاد می‌گذارند. برای نمونه، اگر میزان عرضه‌ یک ارز دیجیتال نظیر بیت‌ کوین زیاد اما تقاضای آن از سمت کاربران کم باشد، ارزش و قیمت آن کاهش می‌یابد. اما اگر عرضه‌ بیت ‌کوین کم و تقاضا برای آن زیاد باشد، ارزش بیت‌ کوین افزایش خواهد یافت. بنابراین عرضه و تقاضا از مهم‌ترین عوامل در تعیین قیمت رمز ارزها در بازار به شمار می‌روند.
  • رویدادهای خبری یکی دیگر از عوامل مهم برای ایجاد نوسان شدید در قیمت‌ها به شمار می‌روند. خبرهای مثبت موجب افزایش قیمت و خبرهای منفی از جمله ممنوع شدن بیت کوین و استخراج رمز ارز بیت کوین توسط کشورهای بزرگ جهان، موجب ریزش قیمت ارزهای دیجیتال می‌شوند. بنابراین اخبار و رسانه نقش بسیار پررنگ و چشم‌گیری در افزایش و کاهش قیمت‌ها دارند.
  • فاکتور تأثیرگذار دیگر در افزایش یا کاهش نرخ رمز ارزهای دیجیتال این است که برخی از فعالان این حوزه قسمت زیادی از رمز ارزها را در اختیار دارند و به آسانی با تبدیل رمز ارزهای خود به فیات، نوسان شدیدی در بازار سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کنند.
  • رسانه‌ها و احساسات عمومی نیز تأثیر مستقیمی روی قیمت ارزها دارند. برای نمونه، اگر کاربران درباره یک رمز ارز یا یک پلتفرم، تبلیغات و خبرهای منفی در رسانه‌ها ببینند یا بشنوند، قیمت ارز مربوطه دچار نوسان می‌شود. اما اگر تبلیغات و حمایت رسانه‌ای خوبی از همان ارز شود، ارزش آن افزایش می‌یابد. بنابراین قیمت‌ها در بازار سرمایه‌گذاری، تحت تأثیر مستقیم عواطف و احساسات مردم هستند.

اصلی‌ترین فاکتورهای تأثیرگذار روی قیمت ارزهای دیجیتال کدامند؟

  • یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار، میزان و ماهیت قوانین مشخص شده در بازار ارز دیجیتال شاخص است.
  • میزان پذیرش رمز ارزها در سال‌های آینده نیز تأثیر فراوانی بر قیمت‌ها دارند.
  • میزان رشد در بازار آینده‌ ارزهای دیجیتال نیز اهمیت زیادی دارد.
  • میزان استفاده از توکن‌های مختلف و توانایی فناوری بنیادین در حل کردن مسائل دنیای واقعی، رابطه مستقیمی با قیمت زنده ارز دیجیتال دارد.

قیمت-ارز-دیجیتال-3

کلام آخر

در این مقاله به بررسی فاکتورهای مهم و تأثیرگذار بر قیمت ارز دیجیتال در بازار سرمایه گذاری پرداختیم. بنابراین برای کسب اطلاعات واقعی و دقیق از قیمت رمز ارزها، بهترین روش مراجعه به کارگزاری یا پلتفرم های معتبر و ایمن تبادل ارزهای دیجیتال است. در این پلتفرم‌ها علاوه بر اینکه از قیمت‌ها مطلع می‌شوید، می‌توانید خرید و فروش ارزهای دیجیتال را در فضای امن و با استفاده از کیف پول‌های مطمئن انجام دهید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها