|
کدخبر: 278254

علت تقاضای کاذب دلار مشخص شد

یک عضو هیات علمی دانشگاه گفت: اتفاقات اخیر در حوزه داخلی متاسفانه مقداری سطح انتظار تورمی را بالا برده و منجر به مسائلی شده که تقاضای کاذب دلار را افزایش داده است.

کامران رحیمی، رئیس دانشکده شهید شمسی‌پور درباره تحولات ارزی کشور در روزهای گذشته اظهار داشت: تغییرات نرخ ارز در سال‌های گذشته از مسائل مختلف اقتصادی و غیراقتصادی تاثیر گرفته است.

وی ادامه داد: بی ثباتی اقتصادی که در چند هفته گذشته که در کشور رخ داده است تا حد زیادی منشا افزایش نرخ ارز شده است و دشمنان نیز با القای تمام شدن کار مذاکرات در مورد فعالیت‌های هسته‌ای به دنبال تاثیرگذاری بیشتر بر التهابات بازار ارز هستند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: رشد نقدینگی در سال‌‌های گذشته و نرخ رشد نزدیک به صفر اقتصادی، اقتصاد ایران را دچار چالش‌های متعددی کرده که افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی از جمله این اتفاقات است. افزایش نقدینگی و کاهش رشد اقتصادی و تورم بالا باعث کاهش ارزش پول ملی شده است که دولت و بانک مرکزی در شرایط فعلی در حال کنترل متغیرهای اقتصادی تاثیرگذار بر ارزش پول ملی است.

رئیس دانشکده فنی حرفه‌ای شهید شمسی پور با اشاره به اینکه مهمترین اتفاق در شرایط فعلی معاملات نرخ ارز در بازار متشکل ارزی است، تصریح کرد: کاهش فاصله نرخ ارز در بازار متشکل و بازار آزاد می‌تواند سبب کاهش سودآوری فعالیت‌های سوداگرانه شود. در صورتی که دست دلالان از بازار ارز کوتاه شود، نوسان در این بازار هم به شکل قابل توجهی تحت کنترل بانک مرکزی در خواهد آمد.

رحیمی با اشاره به اثر ناامنی بر اقتصادی کشور و شکل گیری بحرا‌ن‌های اقتصادی، گفت: اتفاقات اخیر در حوزه داخلی متاسفانه مقداری سطح انتظار تورمی را بالا برده و منجر به مسائلی شده که تقاضای کاذب دلار به صورت اسکناس را افزایش داده است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در صورتی که بانک مرکزی  و سازمان امور مالیاتی یک تصمیم جدی در مورد گرفتن مالیات از خرید و فروش بی دلیل ارز بگیرند، می‌توان امیدوار به کاهش شدید نوسان در بازار ارز باشیم.

وی با اشاره به خروج پول از بازار سرمایه در ماه های گذشته افزود: پول‌هایی که اشخاص حقیقی در یک ماه اخیر از بورس خارج کرده‌اند به بازار‌های موازی مانند مسکن، خودرو، ارز و طلا منتقل شده و همین افزایش نقدینگی در این بازارها نیز منجر به رشد تقاضا و افزایش قیمت ارز شده است.

 

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها