|
کدخبر: 275595

برخط شدن نرخ خرید و فروش ارز در صرافی ها

رییس کل بانک مرکزی اظهار داشت: در نیمه اول امسال ۲۲ میلیارد و ۴۳۰ میلیون دلار در سامانه نیما معامله ارزی شده که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۱۲ میلیارد و ۳۶۰ میلیون دلار بوده‌ است.

اقتصاد برخط شدن نرخ خرید و فروش ارز در صرافی ها

علی صالح آبادی در مراسم آیین رونمایی ازدرگاه یکپارچه اعلام نرخ ارز صرافی‌ها با بیان اینکه راستای شفافیت بازار متشکل ارزی اخیرا چند اقدام موثر انجام شده، اظهار داشت: در خرداد ماه بازار توافقی را در بازار متشکل ارزی را راه اندازی کردیم و همین اقدام منجر به توسعه بازار شد و امروز هم در راستای عمق بخشی به بازار و افزایش شفافیت، نرخ ارز صرافی‌ها به صورتن یکپارچه اعلام می‌شود. در بازار متشکل ارزی هم مانند بورس مردم می‌توانند در لحظه نرخ ارز و میزان معاملات را مشاهده کنند.

وی با بیان اینکه ازاین پس در بازار متشکل ارزی هم میزان عرضه و تقاضا و هم حجم معاملات در لحظه قابل رویت است، ادامه داد: پیش از این پشت درب صرافی‌ها تابلوی قیمت خرید و فروش ارز قابل مشاهد بود اما ازاین پس تمام ۵۴۵ صراف عضو بازار متشکل ارزی باید قیمت خرید و فروش ارزها ویژه دلار و یورو را در این سامانه اعلام کنند. این اقدام هم به افزایش شفافیت بازار متشکل کمک می‌کند و هم صراف‌ها می‌توانند هم دیگر را مقایسه کنند و هم مردم می‌توانند قیمت ها را در صرافی‌های مختلف مقایسه کنند.

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: از دیگر اقدام موثر بازار متشکل ارزی معاملات برخط  ارز توافقی برای صادرکنندگان است و صادرکننده می‌تواند به صورت آنلاین نرخ توافقی را به بازار متشکل اعلام و به صورت آنلاین و غیرحضوری هم با معرفی حساب‌، واریز انجام می‌شود.

صالح آبادی از افزایش ۸۰ درصدی معاملات در سامانه نیما خبر داد و گفت: در نیمه اول امسال ۲۲ میلیارد و ۴۳۰ میلیون دلار در سامانه نیما معامله ارزی شده که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۱۲ میلیارد و ۳۶۰ میلیون دلار بوده‌ است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حجم عرضه در سامانه نیما بشتر از تقاضا است، ادامه داد: در دوره توزیع ارز ترجیحی تقاضای ارز ۴۲۰۰ تومانی برای نیاز کاذب که بخشی از آن هم در داخل کشور مصرف نمی‌شود و منجر به قاچاق می‌شد، بسیار بالا بود اما پس از یکسان سازی نرخ ارز به شدت تقاضا برای ارز کالای اساسی با نرخ نیما کاهش یافت از این رو امکان عرضه بیشتر ارز نیمایی وجود دارد و تلاش بر فروش بیشتر آن را داریم.  

رییس کل بانک مرکزی افزود: میزان معاملات در بازار توافقی هم در ۶ ماه ابتدای سال حدود ۶۰۰ میلیون دلار بوده که این میزان معامله درباره قالب اسکناس است. سیاست ما این است که عرضه در این بازار را افزایش دهیم تا تمام نیازها از همین بازار تامین شود و خوشبختانه صادرکنندگان هم همکاری خوبی در زمینه بازار توافقی داشتند.

وی درباره ورود صرافان خارج از کشور در بازار متشکل ارزی اظهار داشت: درخواست هایی از سوی صرافان خارج از کشور برای فعالیت در بازار متشکل ارزی و بازار توافقی داشته‌ایم که در حال پیگیری این موضوع هستیم اما در حال حاضر صرافی خارجی در این بازار فعال نیستند.

صالح آبادی تاکید کرد: با پیوستن چند شرکت‌های نفتی به لیست تحریم‌ها در چند روز اخیر، مشکلی در تامین نیازهای ارزی نداشتیم و اساسا سازو کار و ساختار وزارت نفتی و شرکت های نفتی به طوری تعریف شده که در شرایط تحریم ها هم به فعالیت خود ادامه دهند و مشکل تامین ارز نداشته باشیم.            ‌     

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به حجم معاملات اوراق گام اظهار داشت: حجم معاملات اوراق گام از ابتدا یعنی بهمن سال ۱۳۹۹ تاکنون به ۲۶ هزار میلیارد تومان رسیده که این در حالی بوده که از بهمن ۹۹ تا تیر‌ امسال حجم معاملات اوراق در مجموع ۸.۸ هزار میلیارد تومان بوده به عبارت دیگر در سه ماه گذشته این رقم به ۱۶ هزار میلیارد تومان افزایش یافت و امیدواریم تا پایان امسال بتوانیم ۱۰۰ هزار میلیارد تومان انتشار اوراق گام برای بخش صنعت و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هم برای سایربخش‌های اقتصادی منتشر کنیم. یکی دیگر از ابزارهای تامین مالی برای صنعت که ابزار هم غیرتورمی محسوب می‌شود فاکتورینگ است  که به زودی در اختیار صنعت قرار خواهد گرفت.

منبع: ایلنا

ارسال نظر