|
کدخبر: 277542

احتمال واردات این خودروها به کشور + تصاویر

فهرست هفت شرکت مجاز برای واردات خودرو به کشور منتشر شده و اکنون گمانه‌زنی‌ها برای تعیین خودروهای وارداتی آغاز شده است.

در فهرست اولیه نامی از واردکنندگان قدیمی و همچنین ایران‌ خودرو، مدیران خودرو و بهمن موتور دیده نمی‌شود. به گفته مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت، واردات فقط محدود به شرکت‌های اعلام شده نخواهد بود و شرکت‌های دیگری نیز به این فرآیند اضافه خواهند شد.

منوچهر منطقی معاون صنایع حمل‌ونقل وزیر صمت نیز گفته که واردکنندگان باید سه مدرک شامل تضمین ارائه خدمات پس از فروش، اخذ مجوز و مدرکی از سازمان محیط‌زیست که خودروی موردنظر برای واردات با قانون هوای پاک تطابق دارد را ارائه کنند. همچنین مجوز و مدرکی از سازمان استاندارد نیز بایستی ارائه شود که خودروی وارداتی امکان پاس کردن استانداردهای ۸۵ گانه لازم را خواهند داشت. این مدارک که ارائه شود، ازنظر وزارت صمت، فرآیند تأیید شده و می‌توانند در تعامل بانک مرکزی وارد مرحله تخصیص ارز شوند.

چه خودروهایی وارد می‌شوند؟

به گفته معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروهای وارداتی علاوه بر چینی، کره‌ای و ژاپنی هم هستند. نگاهی به لیست واردکنندگان مجاز و سوابق همکاری آن‌ها با شرکا نشان می‌دهد که می‌توان گزینه‌هایی غیر چینی را هم در زمره خودروهای وارداتی به شمار آورد. به‌عنوان‌مثال کرمان موتور سابقه همکاری و تولید محصولات هیوندای دارد و آرین موتور پارس هم خودروهای میتسوبیشی را به کشور وارد می‌کرد.

سایپا سیتروئن هم به‌عنوان یکی از واردکنندگان مجاز احتمالاً به سراغ میتسوبیشی C3 خواهد رفت که قبلاً تأسیسات مونتاژ آن را هم در کاشان تکمیل کرده بود.

خودروی سیتروئن C3 XR سایپا

در این صورت می‌توان خودروهایی چون میتسوبیشی میراژ، هیوندای i10 و i20، اکسنت، کرتا، کونا، کیا ریو، سراتو، پیکانتو، سول، میتسوبیشی اکسپندر، اکلیپس کراس، ASX، آتراژ را وارد فهرست گزینه‌های غیر چینی وارداتی کرد.

میتسوبیشی اکسپندر

میتسوبیشی اکسپندر

اما مهم‌ترین مانع در واردات خودروهای برند به ایران، محدودیت تحریم است. قرار دادن بند انتقال تکنولوژی در آئین‌نامه واردات باعث می‌شود هیچ برند معتبری جرئت ورود به این فرایند را نداشته باشد. تنها گزینه‌های چینی کم نام و نشان که امیدی به صادرات یا ارتباط با بازار آمریکا ندارند باقی می‌مانند. باید دید که واردکنندگان برای رفع این مشکل راه حلی دارند یا خیر.

 

منبع: پدال

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها