|
کدخبر: 277013

خبر جدید درباره زمان آزادسازی واردات خودرو

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به آخرین وضعیت واردات خودروهای خارجی، گفت: قطعاً تا پایان امسال و تا سقف یک میلیارد دلار خودروی خارجی وارد کشور خواهد ‌شد. مجلس وظیفه قانون‌گذاری در این حوزه را بر عهده داشت که اقدامات لازم را در این خصوص انجام داد.

اقتصاد خبر جدید درباره زمان آزادسازی واردات خودرو

مصطفی طاهری ظهر امروز (۳۰ مهرماه) در هشتمین نشست خبری با بیان اینکه اولویت ما در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، سند توسعه صنعتی کشور است، اظهار کرد: در برنامه هفتم توسعه کشور، سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری ابلاغ شده که باید به آن توجه شود و این توجه حتماً راه‌گشا خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه حذف قوانین مزاحم و اضافی را با جدیت پیگیری می‌کنیم، تصریح کرد: در حوزه تولید هفت قانون فوق‌العاده وجود دارد که اگر در صورت اجرایی شدن بسیاری از مشکلات در این بخش حل می‌شود. بر اساس گزارش دیوان محاسبات در این سال‌ها ۶۵ درصد این قوانین اجرا شده و مابقی آن، ترک فعل دولت بوده است.

طاهری با بیان اینکه توجه به جایگاه درگاه ملی هوشمند خدمات دولت در کشور حائز اهمیت بوده و همه خدمات باید از این درگاه پیگیری شده و نظارت‌ها نیز این‌گونه انجام شود، اضافه کرد: دو قانون برای تسهیل صدور مجوزها مصوب شده که به صورت مستمر در مجلس گزارش آن را می‌گیریم که پیشرفت آن رو به جلو است. این قوانین در خصوص کم‌هزینه کردن و کوتاه ‌کردن فرآیندها و الکترونیکی‌ کردن مراحل اخذ مجوز است که در کاهش زمان هم اثرگذار خواهد بود.

وی در ادامه از افزایش صادرات غیرنفتی کشور طی سال‌های اخیر خبر داد و اذعان ‌کرد: با تلاش‌های صورت گرفته و علی‌رغم تحریم‌ها و محدودیت‌های صادراتی در حوزه غیرنفتی فقط ۳ میلیارد دلار با میزان صادرات نفتی فاصله‌ داریم که این آروزی دیرینه بود تا وابستگی خود را به نفت کاهش دهیم.

این مسئول، عملکرد استاندارد را در درک و تسهیل موانع تولید و پروژه‌ها مطلوب ‌دانست و درباره پیشرفت پروژه پتروشیمی زنجان، بیان ‌کرد: سازه فلزی، عمرانی و خرید تجهیزات انجام و تسهیلات ارزی مناسب نیز برای اجرای این پروژه اخذ شده است و با تداوم این روند احتمال می‌دهیم تا دو سال آینده پتروشیمی زنجان به مرحله بهره‌برداری برسد.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش صادرات به روسیه، اظهار کرد: تجارت خارجی ما در بخش حوزه خودرو، فناوری، کشاورزی، لوازم خانگی و نظامی افزایش داشته است. به طور مثال ۷۰۰ میلیون دلار در خصوص خوردو و ۱۰ میلیون دلار در محصولات کشاورزی قرارداد منعقد شده است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آخرین وضعیت واردات خودروهای خارجی، گفت: قطعاً تا پایان امسال و تا سقف یک میلیارد دلار خودروی خارجی وارد کشور خواهد ‌شد. مجلس وظیفه قانون‌گذاری در این حوزه را بر عهده داشت که اقدامات لازم را در این خصوص انجام داد.

طاهری به آخرین اقدامات انجام شده در رابطه با اسقاط خودرو نیز اشاره و اظهار کرد: حدود ۶۰ پیشنهاد درباره موضوع اسقاط خودرو از سوی نمایندگان مطرح شده و لایحه مذکور به کمیسیون ارجاع شد تا بررسی‌های لازم در این زمینه انجام شود.

این نماینده مجلس همچنین در پاسخ به سئوالی در رابطه با تولید مسکن، گفت: احداث حدود ۱۷ هزار واحد مسکونی در استان زنجان شروع شده که امسال تعدادی از این واحدها آماده تحویل بوده و طی دو سال آینده همه واحدهای مسکونی مورد نظر تکمیل و در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

وی با انتقاد از وضعیت موجود در خصوص نحوه اجرای نهضت ملی مسکن در کشور، محدویت منابع را عامل عقب‌ماندگی این پروژه‌ها دانست و در رابطه با عقب‌ماندگی طرح ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی طی ۴ سال در برش کشوری، بیان ‌کرد: دولت مدتی است که طرح گسترش منازل ویلایی را با شرایط و ضوابطی در نظر گرفته که پیشرفت این طرح مستلزم تقویت منابع و صندوق تسهیلات است.

نماینده مردم زنجان و طارم در خانه ملت در ادامه این نشست خبری درباره رفع فیلتر پلتفرم‌ها با اشاره به تامین امنیت کشور به عنوان یک ضرورت در شرایط کنونی، تصریح ‌کرد: این تصمیم شورای امنیت ملی برای کنترل حوادث و اتفاقات بوده و این محدودیت تا زمانی که وضعیت به ثبات ‌نرسد، ادامه‌دار خواهد بود.

طاهری با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه آی.‌سی.‌تی،‌ اذعان ‌کرد: بیشترین مصرف اینترنت کشور به صورت سیار و موبایلی است و متاسفانه در حوزه اینترنت ثابت ضعف داریم، از ‌این‌رو برنامه‌هایی در راستای بهبود و افزایش سرعت اینترنت ثابت در دست اقدام است، به همین خاطر در شهرهای بزرگ استفاده از ۲۰ میلیون پُرت فیبر نوری شروع شده که به جدیت این موضوع را برای استان نیز پیگیری خواهیم کرد.

این مسئول با اشاره به عقب‌ماندگی کشور در حوزه زیرساخت پلتفرم‌های داخلی، افزود: تامین امنیت اطلاعات افراد و شبکه در این پیام‌رسان‌ها مسئله مهمی است که به دنبال قانون‌گذاری در این حوزه هستیم.

طاهری با یادآوری اینکه در هر کشوری پلتفرم‌های مطابق اصول و قوانینی فعالیت می‌کنند و اگر در مسائل امنیتی بستری برای ایجاد اختلال باشند، با آن‌ها برخورد خواهد شد، ادامه ‌داد: پلتفرم‌های خارجی در ایران نیز باید در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی عمل کنند.

این نماینده‌ مجلس در ادامه به اجرای قانون مدیریت یکپارچه داده‌ها و اطلاعات ملی اشاره کرد و افزود: برای تکمیل و یکپارچه‌سازی سامانه‌ها قانونی تدوین شده که بر اساس آن سامانه‌های کشور یکپارچه می‌شود و دسترسی به داده‌ها تقریباً از یک سامانه صورت می‌گیرد.

وی با تاکید بر تامین امنیت اطلاعات و افزایش سرعت شبکه اینترنتی کشور و نیز پیام‌رسان‌های‌ داخلی، اذعان‌ کرد: با حکم‌رانی داده‌محور شاهد تغییرات شگرف در ابعاد مختلف‌ فناوری،اقتصاد و به تبع آن افزایش کیفیت در بسیاری از مسائل خواهیم بود.

این مسئول همچنین به اتفاقات اخیر در کشور اشاره و با تاکید بر حفظ امنیت و آرامش مردم، ادامه ‌داد: یکی از وعده‌هایی که به نمایندگان مجلس داده شد، این بود که بین افراد معترض و اختلال‌گر در حوادث اخیر تفاوت قائل ‌شود. در واقع قوانینی در فعالیت‌های سیاسی نداریم که این مسئله نیز باید پیگیری شود.

وی در خصوص ادعای حمل سلاح گرم توسط نیروی انتظامی در اتفاقات اخیر کشور، گفت: طبق گزارش‌های اعلام شده، این نیرو از سلاح گرم در اتفاقات اخیر استفاده نمی‌کند. پلیس در این سال‌ها همواره خادم مردم بوده است. البته منکر قصورات نیستیم، با این حال نباید اقدام برخی افراد که به جان، مال و امنیت مردم و جامعه آسیب وارد کرده‌اند را نادیده گرفت و بی‌شک این اقدامات بی‌پاسخ‌ نخواهد ماند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه دشمن از تمامیت ارضی، استقلال و پیشرفت ایران اسلامی هراس دارد، افزود: همه تلاشش معاندان نظام مقدس جمهوری اسلامی بر آتش‌اندازی در جامعه است و نمونه بارز آن را این روزها در فضای مجازی مشاهده می‌کنیم که مشکلات کشور را بزرگ‌نمایی می‌کنند تا ایران اسلامی دچار ناامنی کنند که این امر قطعاً محقق نخواهد شد.

طاهری ایران را کشوری متعهد با سلیقه‌های مختلف توصیف کرد و یادآور شد: دشمنان هیزم آماده داشتند و تنها یک جرقه کافی بود تا این هیمه شعله‌ور شود و در این راستا به خوبی برنامه‌ریزی کردند. در اصل ما یک خانواده هستیم که می‌دانیم مشکلات و کمبودهایی در کشور داریم و معتقدیم این مسائل را باید خودمان در داخل کشور حل‌ کنیم.

وی‌ در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در جایی که فتنه رخ دهد، تفکیک افراد از یکدیگر سخت‌ است، اذعان ‌کرد: اینکه همه افراد به یک چوب زده شوند، درست نیست. البته در حوادث این چنینی تفکیک افراد معترض با اغتشاش‌گر سخت‌ است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به اینکه امسال سال‌آوری زیتون بود، تصریح کرد: در راستای تعادل‌سازی قیمت‌ها تصمیم گرفته شد تا ۳۰ درصد زیتون تولیدی در شهرستان طارم از سوی سازمان جهادکشاورزی خرید تضمینی شود.

طاهری با اشاره به اینکه محصول زیتون را در بودجه کالاهای استراتژیک قرار دادیم و به عنوان کالای اساسی و صادراتی تصویب شده ‌است، ادامه‌ داد: جلساتی با وزیر و معاونان وزیر جهادکشاورزی در خصوص واردات روغن زیتون با تعرفه بالا برگزار کردیم تا همین تعرفه بالا مانع واردات روغن زیتون به کشور شده و در مقابل آن، صادرات روغن زیتون تسهیل شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده، از تخصیص حق‌آبه، کود یارانه‌ای، تسهیل امور صادرات و سخت‌گیری واردات محصول زیتون، خاطرنشان کرد: این خرید تضمینی هنوز عملیاتی نشده و با توجه به تولید بیش از ۱۰۰ هزار تنی، زیتون‌کاران از قیمت ارزان این محصول در بازار ناراضی هستند.

 

منبع: عصر خودرو

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها