|
کدخبر: 273440

عرضه ارز اربعین در این بانک ها

طبق اعلام بانک مرکزی، علاوه بر ۵ بانک عامل قبلی، تمامی شعب ارزی ۱۶ بانک دیگر را هم با اولویت شهر تهران و کلان شهرها مکلف کرد تا ارز اربعین را با نرخ توافقی به زائران عرضه کنند.

مصطفی قمری‌وفا سخنگوی بانک مرکزی با اعلام این خبر تأکید کرد:  بانک مرکزی در راستای تسهیل شرایط عزیمت هموطنان به عتبات عالیات در ایام اربعین حسینی، علاوه بر ۵ بانک عامل قبلی، تمامی شعب ارزی ۱۶ بانک دیگر را هم با اولویت شهر تهران و کلان شهرها مکلف کرد تا ارز اربعین را با نرخ توافقی به زائران محترم عرضه کنند.

بنابراین زائران اربعین می‌توانند علاوه بر صرافی های مجاز و شعب ارزی و منتخب بانک‌های ملی، صادرات، سپه، تجارت و ملت به شعب ارزی بانک‌های کشاورزی،رفاه، مسکن، کارآفرین، پارسیان، اقتصاد نوین، سامان، پاسارگاد، سرمایه، پست بانک، سینا، توسعه تعاون، خاورمیانه، شهر، دی و گردشگری مراجعه کنند.

* جزئیات فروش ارز اربعین/ متقاضیان باید چه مدارکی داشته باشند؟

زائرین امام حسین(ع) که در سامانه «سماح» نام‌نویسی کرده‌اند، می‌توانند به‌تدریج، به یکی از صرافی‌های عضو بازار متشکل ارز ایران یا شعب منتخب بانک‌های عامل، مراجعه کنند و ارز مورد نیاز خود را تا سقف مبلغ یک‌صد دلار یا یک‌صد و پنجاه هزار دینار عراق با نرخ مندرج در نماد توافقی بازار متشکل ارز ایران خریداری نمایند.

هنگام خرید ارز بایستی خود زائر، شخصاً حضور داشته باشد و ارز اربعین به هیچ فرد دیگر به‌عنوان نماینده زائر فروخته نمی‌شود.

مدارک لازم برای خرید ارز

مدیرعامل بازار متشکل ارز ایران با اشاره به این‌که متقاضی خرید ارز باید به‌هنگام مراجعه به یکی از عاملان فروش ارز اربعین، سه مدرک متعلق به خود یعنی؛ اصل کارت ملی، کارت بانکی و شماره تلفن همراه (هر سه الزاماً به نام خود شخص زائر) را همراه داشته باشد،گفت: پس از تأیید صحت و انطباق مدارک سه‌گانه متقاضی از سوی مسئول فروش؛ ارز اربعین به متقاضی فروخته می‌شود.

وی با اشاره به مسئله انتخاب نوع ارز خریداری‌شده از سوی زائر، گفت: فروش دلار یا دینار عراق بر حسب انتخاب مشتری و در صورت موجودی لحظه‌ای عاملان فروش در خصوص ارز درخواست‌شده، انجام خواهد شد.

فروش از محل سرفصل زیارتی

هامونی یادآوری کرد: فروش ارز اربعین از محل سرفصل زیارتی اربعین حسینی(ع) است و براساس اطلاعیه بانک مرکزی؛ هیچ‌گونه محدودیتی بابت فروش ارز مسافرتی در سال جاری برای متقاضیان ایجاد نمی‌کند.

وی ادامه داد: مطابق مصوبات مربوطه، دریافت ارز زیارتی اربعین، مشروط بر ورود به کشور عراق است و مانع از دریافت ارز تحت سایر سرفصل‌های قانونی مصارف خدماتی نیست.

هامونی اضافه کرد: کارگزاران عضو بازار اعم از بانک‎‌ها و صرافی‌ها، تأمین ارز زیارتی اربعین را از طریق سامانه معاملاتی بازار متشکل ارز ایران و بر اساس معاملات فی‌مابین کارگزاران عضو بازار در نمادهای معاملاتی مزبور انجام می‌‌دهند.

خرید براساس نرخ توافقی

مدیرعامل بازار متشکل ارز ایران ادامه داد: مطابق مصوبه بانک مرکزی، صرافی‌ها و بانک‌های عامل می‌توانند به‌جای یک‌صد دلار نسبت به پرداخت یک‌صد و پنجاه هزار دینار عراق به‌نرخ نماد توافقی به متقاضیان اقدام کنند.

هامونی با اشاره به این‌که نرخ برابری ارز اربعین براساس نماد توافقی تعیین می‌شود، ادامه داد: نرخ ارز توافقی، برای معاملات نقدی براساس سازوکار عرضه و تقاضا در ساعات معاملاتی بازار تعیین می‌شود و به‌معنی نرخ ترجیحی یا دارای تعابیر نظیر نرخ یارانه‌ای یا سوبسیددار نیست.

وی در خصوص نرخ توافقی در بازار متشکل ارز ایران اعلام کرد: بازار متشکل ارز ایران، یک بازار رسمی است که تحت نظارت بانک مرکزی به‌منظور کشف نرخ شفاف برای بازار نقدی ارزها، براساس نرخ تعادلی ارز (حاصل از سازوکار عرضه و تقاضا) راه‌اندازی شده و مرجعی رسمی، برای کشف نرخ ارز بر پایه نمادهای نرخ توافقی است.

وی در ادامه توصیه کرد: با توجه به پایش‌هایی که صورت می‌پذیرد، متقاضیانی که پس از ثبت‌نام در سامانه سماح، به هر دلیلی تصمیم به حضور در راهپیمایی اربعین ندارند، از اقدام به خرید ارز از این سرفصل خودداری کنند.

خرید ارز از سرفصل جداگانه

وی توصیه کرد به‌دلیل مدیریت هرچه بهتر خدمات‌رسانی شبکه بانکی و شبکه صرافی، زوار محترم ارز مورد نیاز خود را در شهر مبدأ حرکت خود تهیه کنند و خرید ارز را به مرزهای خروجی کشور منوط نکنند.

فهرست فروشندگان ارز اربعین

وی با اشاره به این‌که در بازار متشکل ارز ایران، شماری از صرافان رسمی و دارای مجوز تحت نظارت بانکی مرکزی تحت عنوان کارگزاران بازار متشکل فعالیت می‌کنند، اضافه کرد: فهرست اسامی صرافی‌های عضو بازار متشکل ارز ایران به‌روی وبگاه این بازار به‌نشانی www.ice.ir وجود دارد. با تکمیل فهرست شعب بانکی منتخب و صرافی‌های منتخب فروشنده ارز اربعین، فهرست مذکور، پیوسته بروزرسانی خواهد شد.

مدیرعامل بازار متشکل ارز ایران، افزود: به‌منظور خدمات‌رسانی بهتر به زوار اربعین، به‌تدریج بر شمار شعب منتخب بانک‌ها افزوده می‌شود و فهرست شعب منتخب بانک‌های عامل، با توجه به تعامل نزدیک مدیران عامل بانک‌ها، از طریق وبگاه بازار معرفی خواهد شد.

هامونی ادامه داد: طبیعی است که زائران راهپیمایی اربعین حسینی(ع)، سؤالات بسیاری دارند که به شمار زیادی از این پرسش‌ها در وبگاه بازار متشکل ارز ایران به‌نشانی www.ice.ir پاسخ گفته شده است.

منبع: تسنیم

ارسال نظر