|
کدخبر: 274216

این سهامداران متخلف شناخته می شوند

قرار دادن کد بورسی در اختیار دیگران به عنوان یکی از ناهنجاری‌های متداول در بازار سرمایه شناخته می‌شود و یک کارشناس حقوقی جرایم ناشی از این موضوع را بررسی کرده است.

قرار دادن کد بورسی در اختیار دیگران به عنوان یکی از ناهنجاری‌های متداول در بازار سرمایه شناخته می‌شود و یک کارشناس حقوقی جرایم ناشی از این موضوع را بررسی کرده است.

معمولا سواستفاده از کدهای بورسی در دوره‌های رونق بازار صورت می‌گیرد. به طور کلی با رونق معاملات آنلاین در بازار سرمایه این مخاطرات بیشتر شده و برخی سهامداران با اعتماد نابه‌جا نام کاربری و رمز عبور خود را در اختیار برخی اشخاص، به ویژه آشنایان قرار می‌دهند که مشکلات جدی را برای آنها به دنبال دارد.

اشخاص فاقد مجوز لازم از سازمان بورس برای انجام سبدگردانی غیرمجاز با فریب یا تبانی از کد بورسی یا دسترسی به سامانه معاملاتی دیگران جهت سودجویی یا دستکاری بازار استفاده می‌کنند.

از سوی دیگر برخی افراد با هدف دستکاری قیمت سهام مشخص، انجام معاملات متکی بر اطلاعات نهانی یا پولشویی، برای آنکه رد پایی از خود بر جای نگذارند، از کد بورسی یا دسترسی برخط دیگران استفاده می‌کنند.

سهامدار بورسی متخلف می‌شود؟

حمید اسدی، کارشناس حقوقی بازار سرمایه توضیح داد: در اختیار دیگران قراردادن کد بورسی، ممکن است باعث وقوع جرایمی شود که در قوانین اوراق بهادار در فصل ششم برای آنها مجازات‌هایی در نظر گرفته شده است.

وی به یکی از مهم‌ترین جرائم بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: یکی از موارد بسیار مهم، بند ۳ قانون ۴۶ اوراق بهادار است که فرد، مجرم یا متهم دستکاری در بازار سرمایه شناخته می‌شود.

این کارشناس حقوقی توضیح داد: در واقع اگر شخصی کد بورسی خود را در اختیار فرد دیگری قرار دهد، ممکن است آن فرد به هر نحوی اقدام به دستکاری در نماد کند. این دستکاری می‌تواند ایجاد قیمت کاذب، اغوای اشاخص، ایجاد ظاهر گمراه کننده در روند سهم و امثال این موارد باشد. در این صورت، مالک بورسی به عنوان مجرم شناخته می‌شود.

اسدی در پایان گفت: البته ممکن است کسی که به واسطه کد بورسی دیگران جرم کرده، به واسطه سایر دلایل مجرم شناخته و مجازات شود. اما در صورت بروز هر گونه تخلف، قانون به صاحب کد بورسی مراجعه می‌کند و به نوعی وی مجرم یا متخلف شناخته می‌شود.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها