|
کدخبر: 256455

مراحل دریافت و صدور کد بورسی چگونه است؟

بورس مراحل دریافت و صدور کد بورسی چگونه است؟

در سال‌های اخیر، واژه کد بورسی بیشتر شنیده شده است. در واقع کد بورسی به نوعی هویت شما در بازار سرمایه است. برای فعالیت در بازار بورس، اولین پیش‌نیاز همین کد بورسی است.

البته برای فعالیت، نیاز به کد معاملاتی نیز دارید و این دو به هم مرتبط هستند.

در این مقاله قصد داریم به طور کلی نحوه ورود به بازار بورس و پیش‌نیاز‌های آن را توضیح دهیم.

کد بورسی چیست؟

کد بورسی در واقع مانند شماره ملی شما است. برای فعالیت در بازار بورس نیاز است که شناسه یکتایی، به نام کد بورسی را در اختیار داشته باشید. این کد فقط یک بار صادر می‌شود. اجزای تشکیل دهنده کد بورسی شامل سه حرف و پنج رقم تصادفی است. این کد معرف شما در این بازار است و برای در یافت این کد نیاز است که ثبت نام در سامانه سجام و احراز هویت سجام را انجام دهید.

نحوه انجام مراحل برای دریافت کد بورسی

پیش از هر چیز لازم است در نظر داشته باشید که مراحل ثبت نام و دریافت کد بورسی خود را می‌توانید به ۳ روش انجام دهید:

  • به صورت آنلاین و از طریق سامانه سجام یا پنل کارگزاری‌ها
  • به صورت حضوری و مراجعه به شعب کارگزاری‌ها
  • به صورت حضوری و از طریق دفاتر پیشخوان

مراحل دریافت کد بورسی

برای دریافت کد بورسی طبق مطلب بالا سه روش موجود است که برایتان شرح خواهیم داد.

به صورت آنلاین و از طریق سامانه سجام

ابتدا لازم است که شما ثبت نام در سامانه سجام انجام دهید. در این مرحله اطلاعات هویتی خود را به صورت کامل وارد  و یک کد ۱۰ رقمی دریافت می‌کنید. سپس با استفاده از آن کد به احراز هویت سجام خواهید پرداخت، که از طریق اپ‌های مختلف یا به صورت حضوری قابل انجام است. پس از آن یک کد ۸ رقمی متشکل از سه حرف و پنج عدد برایتان پیامک می‌شود.

به صورت آنلاین و از طریق پنل کارگزاری‌ها

برخی از کارگزاری‌ها مانند کارگزاری آگاه، در پنل ثبت نام خود این امکان را دارند تا شما ثبت نام و احراز سجام را نیز انجام دهید و در پروسه ثبت نام خود این امکان را برای راحتی شما گنجانده‌اند. که در این روش نیز ثبت نام سجام انجام می‌شود و با استفاده از کد ارسالی و اپ های موجود می‌توانید احراز شوید و بقیه مراحل را انجام دهید.

به صورت حضوری و از طریق دفاتر پیشخوان

در این روش با مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان، تمامی مراحل به صورت حضوری انجام می‌شود و با استفاده از مدارک هویتی و عکس شما احراز هویت می‌شوید و کد برای شما پیامک می‌شود. این روش کمی از نظر زمانی به طول می‌انجامد.

به صورت حضوری و مراجعه به شعب کارگزاری‌ها

شعب کارگزاری‌ها نیز مانند دفاتر پیشخوان به انجام کلیه مراحل برای مشتریان خود می‌پردازند. در این روش سرعت دریافت کد بورسی و معاملاتی در بالا‌ترین حد نسبت به دفاتر پیشخوان است.

کد معاملاتی چیست؟

پس از آن که کد بورسی خود را دریافت کردید، برای فعالیت در بازار بورس، باید از بستر معاملاتی آنلاین کارگزاری‌ها استفاده کنید. برای این امر نیاز به دریافت کد معاملاتی دارید.

کد معاملاتی از طریق کارگزاری‌ها برای شما ایجاد می‌شود و می‌توانید از طریق سامانه‌های معاملاتی آن‌ها اقدام به خرید و فروش کنید.

نحوه دریافت کد معاملاتی

برای دریافت کد معاملاتی نیز به دو روش حضوری و غیر حضوری می‌توانید اقدام کنید.

حضوری

در این روش با مراجعه به دفاتر پیش‌خوان یا شعب کارگزاری مورد نظر اقدام به ثبت نام و احراز هویت در کارگزاری مورد نظر خود می‌کنید. تمامی مراحل برای شما انجام می‌شوند و پیامک کد معاملاتی خود را دریافت می‌کنید. در این روش به دلیل طی شدن پروسه به وسیله عاملی مانند دفاتر پیشخوان دریافت کد معاملاتی بیشتر از دریافت مستقیم از شعب کارگزاری  به طول می‌انجامد.

غیر حضوری

در این روش از طریق سامانه ثبت نام کارگزاری مورد نظر خود، می‌توانید اقدام کنید. با ورود به پنل ثبت نام و طی کردن مراحل مختلف از قبیل دریافت مشخصات فردی، شغلی، تحصیلی، مالی و .... و تکمیل اطلاعات خود، می‌توانید به مرحله بعد یعنی احراز هویت آنلاین وارد شوید.  با استفاده از دوربین گوشی و ثبت عکس شما و امضای الکترونیکی قرارداد، احراز هویت آنلاین امکان پذیر است.

 با طی کردن این مراحل دریافت کد بورسی در سریع ترین زمان امکان‌پذیر است.

چند نکته لازم و ضروری

  • برای دریافت کد بورسی و معاملاتی، باید شماره همراه به نام خود شخص درخواست‌دهنده باشد.
  • اگر زمان برای شما مهم است و در سریع‌ترین زمان ممکن می‌خواهید کد دریافت کنید، از طریق سامانه کارگزاری مورد نظر خود اقدام کنید.
  • برای فرزندان که زیر سن قانونی هستند، شماره همراه باید به نام پدر باشد و مغایر با شماره همراه خود پدر که در سامانه سجام ثبت شده است. در این حالت قیم پدر است.

کلام آخر

برای ورود به بازار سرمایه نیاز به دریافت کد بورسی و معاملاتی است. پس از دریافت این دو کد، سامانه معاملاتی شما فعال می‌شود و امکان خرید و فروش برای شما محیا است. کارگزاری آگاه در سامانه ثبت نام خود و اپ آسا‌تریدر برای گوشی‌های آندروید، امکان انجام همه مراحل را به ساده ترین شکل فراهم کرده است. با استفاده از سامانه این کارگزاری به راحتی کد بورسی و معاملاتی دریافت کنید و امنیت و آرامش انجام معاملات، در بستری امن و به روز را تجربه کنید.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها