|
کدخبر: 274088

بی انگیزگی خریداران بزرگ در بازار سرمایه

فراقی کارشناس بازار سرمایه گفت: واکنش های مقطعی و کوتاه مدت به حمایت های شاخص نباید باعث طمع خریداران خرد شود زیرا ممکن است با اندکی اصلاح قیمتی به سمت هدف های پایین تر حرکت نماید.

علی فراقی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در رابطه با عدم جذابیت بازار برای خریداران بزرگ، ابراز داشت: مواردی که بر دیدگاه تقاضای خریداران مخصوصاً خریداران بزرگ بازار تأثیر می‌گذارد با ابهام های متعددی همراه است که همین موضوع این دست از بازیگران بازار سرمایه را مجبور به کناره گیری از بازار کرده است و این امر به خوبی در ارزش معاملات بازار مشهود است و صرفاً می‌توان اندک ارزش معاملات را به شرکت های کوچک تر بازار که با مقدار کمتری از نقدینگی توانایی نوسان را دارند ربط داد.

فراقی با توجه به میزان بازدهی سهام در چند ماهه اخیر اظهار داشت: بازار با توجه به وجود نقدینگی کمی در آن، در حال چرخش است و در تک سهم ها و سهم های کوچک بازار بهتر ظاهر شده است.

عواملی که ریسک های ورود به بازار را افزایش داده اند

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با اشاره به مواردی که بر تقاضا و حضور فعال خریداران تأثیرگذار است، می گوید: نرخ بهره بین بانکی که به صورت پیوسته در حال رشد بوده است و ابهام مذاکرات برجامی و طولانی شدن روند مذاکرات و نیز کاهش قیمت کامودیتی ها پس از رشد قابل توجهی که از آنها شاهد بودیم و موارد دیگر از این دست هستند که بر سر بازار سرمایه سنگینی می‌کنند و ریسک های ورود به این بازار را افزایش داده اند.

استمرار در افزایش ارزش معاملات و برگشت بازار

فراقی یک نشانه واضح که افراد تازه وارد می‌توانند به آن جهت، برگشت امید به بازار سرمایه داشته باشند را افزایش قابل توجه ارزش معاملات دانست.

سهامداران خرد مراقب دام حمایت مقطعی باشند

وی تأکید کرد: این افزایش ارزش معاملات باید به صورت مستمر صورت بگیرد و نیز نباید با افزایش های کوتاه مدت ارزش معاملات در دام ضررهای بیشتر افتاد.

توجه به واکنش های مقطعی، طمع ممنوع

این تحلیلگر بازار سرمایه در انتها با بیان حمایت های پیش روی شاخص خاطر نشان کرد: در مسیر نزولی شاخص کل، حمایت هایی قرار دارند که ممکن است به آن واکنش دهد ولی همانطور که گفته شد، واکنش های مقطعی و کوتاه مدت نباید باعث طمع خریداران خرد شود زیرا ممکن است با اندکی اصلاح قیمتی به سمت هدف های پایین تر حرکت نماید، در حال حاضر در بازاری قرار داریم که در حال ساختن کف های پایین تر یکی پس از دیگری می‌باشد.

منبع: بازار

ارسال نظر