|
کدخبر: 264257 رویا رئیسی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با کارشناس اقتصادی؛

بازار متشکل ارزی جیب این افراد را پر می‌کند

سمیعی؛ کارشناس بازارهای مالی گفت: بیشترین فروش در بازار متشکل ارزی توسط بانک‌ها و بیشترین خرید هم توسط ۷ یا ۸ صراف بخش خصوصی که شامل افراد خاص می‌شود، انجام شده است. در نتیجه بازار متشکل یک بازار رانتی که ارتباطی با بازار واقعی ندارد.

اقتصاد بازار متشکل ارزی جیب این افراد را پر می‌کند

در روزهای اخیر صالح‌آبادی رئیس‌کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: به زودی اختیارات ویژه‌ای به بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز اعطا می‌شود. از سویی امیر هامونی؛ مدیرعامل بازار متشکل ارز ایران گفت:‌ برای ارائه خدمات بیشتر به فعالان بازار ارز، بازار متشکل ارز ایران از روز دوشنبه ۱۶ خرداد لغایت پنجشنبه ۱۹ خرداد تا ساعت ۱۸ فعالیت خواهد نمود. در این خصوص علی‌اصغر سمیعی؛ کارشناس بازارهای مالی به گسترش نیوز گفت: هر نوع بازار دستوری و ساختگی غیر از بازار آزاد و واقعی رانتی است. بازار متشکل ارزی توسط عده‌ای به وجود آمده است که شامل حال من و شما نمی‌شود. عده‌ای که از رانت و ویژگی خاص برخوردار هستند، این بازار را تشکیل داده‌اند. بعد از تشکیل صراف‌ها را مجبور کردند که سالیانه ۵۰ میلیون تومان حق عضویت پرداخت کنند. بعد از پرداخت حق عضویت اجازه دارند که در این بازار فعالیت کنند. اگر صرافی عضو بازار متشکل ارزی نباشد، اجازه خریدوفروش ارز را ندارد.

سمیعی

بازار متشکل ارز رانتی است

سمیعی اظهار کرد: افرادی که این بازار را تشکیل داده‌اند باید مشخص کنند که ارز را از کجا می‌آورند؟ در حقیقت ارز را از بانک‌ها می‌خرند. بانک‌ها پول مردم که سپرده‌گذاری شده است را به بازار متشکل می‌فروشند. بیشترین فروش در بازار متشکل ارزی توسط بانک‌ها انجام شده است. بیشترین خرید هم توسط ۷ یا ۸ صراف بخش خصوصی که شامل افراد خاص می‌شود، انجام شده است. در نتیجه بازار متشکل یک بازار رانتی که ارتباطی با بازار واقعی ندارد.

وی افزود: بازار در هر شرایطی باید به سمت تک نرخی شدن حرکت کند. قیمت‌ها باید نسبتاً واقعی باشند. باید توازن مثل دو کفه ترازو برقرار شود. در شرایطی بانک مرکزی این توازن را برقرار خواهد کرد که تقریباً قیمت‌ها واقعی باشد. اگر قیمت واقعی با قیمت بازار که با تزریق بیش از اندازه ایجاد می‌شود، تفاوت داشته باشد؛ مدیریت بازار سخت خواهد شد. در این شرایط کوچک‌ترین خبر منعکس شود، مدیریت بازار از دست بانک مرکزی خارج خواهد شد. در صورتی که قیمت‌ها واقعی باشد، هیچ تغییری نمی‌تواند قیمت‌ها را بالا و پایین کند.

ضرورت ایجاد فضای رقابتی بین صراف‌ها

این کارشناس بازارهای مالی تأکید کرد: در بازار حقیقی اگر روند کاهشی باشد، بانک مرکزی مقاومت خواهد کرد و بعد از خرید روند کاهشی را کنترل می‌کند. همچنین در بازار صعودی با تزریق مثبت ارز مانع افزایش قیمت ارز می‌شود. قیمت باید واقعی و واحد باشد. وجود چندین قیمت مثل نیمایی، بازار متشکل، سنا و ... روند غلطی است. باید اجازه دهند که صراف‌ها به راحتی بازار را مدیریت کنند. از سویی به جای ۶۰۰ صراف باید ۶ هزار یا ۱۲ هزار صراف داشته باشیم. رقابت بین صراف‌ها برای بازار مفید است. اقتصاد رقابتی کشور را پویا می‌کند.

سمیعی در پایان خاطرنشان کرد: ارز مسافرتی هم اشتباهی که در بازار مرسوم شده است. چرا باید مردم هزینه سفر من را بپردازند؟ ارز تنها برای مسافران نیست. برای همه مردم در شهر و روستا است. عده‌ای در روستاها حتی پاسپورت را هم ندیده‌اند اما ارز مسافران از جیب آنها پرداخت می‌شود. مسافر باید ارز را با بالاترین قیمت خریداری کند. سود این فروش به همه مردم می‌رسد. دولت با دارایی خود یارانه نمی‌دهد، از جیب مردم به افرادی خاص یارانه را می‌دهد و عده‌ای هم محروم می‌شوند. اگر قیمت‌ها خصوصاً نرخ ارز واقعی شود، الگوی مصرف جامعه اصلاح می‌شود. ایجاد شغل را شاهد خواهیم بود و با این روند فقر از جامعه حذف می‌شود. نباید همه موضوعات را به دشمن خارجی محدود کرد.

اولین واکنش بازار به تصمیم بانک مرکزی

بازار ارز به سرعت واکنش به تصمیم‌های بانک مرکزی نشان داد و روز گذشته شاهد بودیم که فروشندگان در بازار غیررسمی افزایش یافتند و تقاضا برای ارز مسافرتی نیز در صرافی‌های رسمی بیشتر شده است. به اذعان فعالان بازار ارز در روز گذشته بیشتر تقاضاها برای فروش ارز رقم خورده است. در مقابل برخی از صرافی‌ها که ارز مسافرتی به متقاضیان ارائه می‌کنند، صف‌هایی برای دریافت ارز مسافرتی شکل گرفته است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها