|
کدخبر: 273017

اروپا خود را برای زمستان آماده می‌کند؛ ذخیره گاز و بازگشت به زغال سنگ

اتحادیه اروپا در حال نزدیک شدن به هدف خود برای پر کردن ذخایر گاز دو ماه پیش از موعد است، این قاره برای زمستان سختی آماده می‌شود زیرا روسیه عرضه را محدود کرده و نرخ انرژی در سراسر این قاره افزایش یافته است.

اقتصاد اروپا خود را برای زمستان آماده می‌کند؛ ذخیره گاز و بازگشت به زغال سنگ

پس از حمله روسیه علیه اوکراین، اتحادیه اروپا و امریکا تحریم‌های بسیاری را علیه روسیه وضع کردند. تحریم‌ها برای متوقف کردن روسیه و جلوگیری از تأمین بودجه این کشور در جنگ وضع شد، در این شرایط روسیه هم برای تلافی، جریان گاز صادراتی به اروپا را کاهش داد و گاهی اوقات این جریان را قطع کرد. با این شرایط نرخ گاز در اروپا به شدت بالا رفت و اکونومیست پیش‌بینی کرد که روسیه احتمالا نتواند ذخایر انرژی خود را برای زمستان تکمیل کند. ولی در گزارش ماه آگوست اروپا بهتر از انتظارات عمل کرده و هدف ذخیره‌سازی را زودتر از موعد محقق کرده است.

بلومبرگ می‌گوید اتحادیه اروپا در حال نزدیک شدن به هدف خود برای پر کردن ذخایر گاز دو ماه پیش از موعد است، این قاره برای زمستان سختی آماده می‌شود زیرا روسیه عرضه را محدود کرده و نرخ انرژی در سراسر این قاره افزایش یافته است.

هدف اروپا پر کردن ذخایر تا سقف ۸۰ درصد برای یک نوامبر (دهم آبان) است ولی طبق داده‌های موجودی زیرساخت‌های گاز اروپا، اتحادیه اروپا تا ۲۷ آگوست (پنجم شهریور) ۷۹.۴ درصد از ذخایر گازی زمستان را پر کرده است.

 اتحادیه اروپا برای مدیریت وضع موجود، قوانین ذخیره‌سازی خود را در اوایل امسال تغییر داد و تقویت کرد.

ذخیره‌سازی گاز به جذب شوک‌های عرضه کمک می‌کند و حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد سوخت مصرفی در زمستان را تامین می‌کند. با ذخایر بیشتر کشورهای اروپایی در موقعیت بهتری در مواجهه با کاهش بیشتر عرضه از سمت روسیه قرار می‌گیرند، مثلا گاز پروم تعمیرات غیر منتظره خط لوله نورد استریم را در روز چهارشنبه آغاز می‌کند که اگر ذخیره‌سازی انجام نشود انرژی اروپا دچار شوک می‌شود.

کاهش دما در هفته بعد که سراسر اروپای شرقی و بخش‌های از شبه جزیره ایبری (در جنوب غربی اروپاست و شامل کشورهای اسپانیا، پرتغال، آندورا و جبل الطارق می‌باشد) را در برمی‌گیرد به کشورها کمک می‌کند تا گاز بیشتری ذخیره کنند زیرا انتظار می‌رود به خاطر خنک شدن هوا، انرژی کمتری مصرف شود.

روز دوشنبه نرخ گاز طبیعی اروپا کاهش پیدا کرد زیرا آلمان اعلام کرد که ذخایر گازی‌اش زودتر از موعد پر می‌شوند، این کاهش، کمترین کاهش نرخ گاز از ماه مارس است، قیمت‌ها در یک سال گذشته در یک حرکت افزایشی شدید بیشتر از ۶ برابر شده است و این کاهش قیمتی فقط یک تسکین در مقابل افزایش‌های شدید قیمتی است.

 اتحادیه اروپا تصمیم دارد وابستگی خود را به روسیه به عنوان بزرگترین تامین‌کننده انرژی منطقه در سال‌های گذشته، کاهش دهد. این جریان‌های انرژی قرار است با انرژی‌های تجدید پذیر رو به رشد جایگزین شود و راندمان بیشتر و واردات گاز خط لوله و گاز طبیعی مایع از سایر تامین‌کنندگان در منطقه مانند مدیترانه، افریقا، خاورمیانه و ایالات متحده جایگزین شود.

رئیس کمیسیون اروپا در ابتدای امسال گفت: حداقل سطح انرژی در ذخایر گاز به تامین امنیت عرضه انرژی در فصل زمستان و تابستان پیش رو کمک می‌کند.

اورسولا فون رئیس کمیسیون اروپا در روز دوشنبه گفت اتحادیه اقداماتی را برای مداخله در بازارهای برق و مداخله کوتاه مدت برای کاهش هزینه‌های فزاینده برق انجام خواهد داد و به دنبال شکستن رابطه نرخ برق با گاز است.

در ۲۷ آگوست (پنجم شهریور) ذخایر گاز لهستان و پرتغال تقریبا به طور کامل پر شده است و داده‌های جی‌ای ای نشان می‌دهد که ایتالیا تا ۸۱ درصد، مجارستان ۶۲ درصد و بلغارستان تا ۶۰ درصد از ذخیره‌سازی خود را انجام داده‌اند‌.

در آلمان ذخایر گاز به سرعت پر می‌شوند و رابرت هابک وزیر اقتصاد آلمان، روز یکشنبه در بیانیه‌ای گفت هدف ذخیره‌سازی ۸۵ درصدی انرژی در ماه اکتبر (دهه اول آبان)، احتمالا در ماه آینده تکمیل خواهد شد.

کلاوس مولر رئیس آژانس شبکه فدرال، در مصاحبه‌ای با بلومبرگ در اوایل ماه گفت: با تکمیل کامل ذخایر انرژی، آلمان ممکن است نتواند زمستان را پشت سر بگذارد اگر روسیه جریان انرژی را قطع کند آلمان زمستان سختی خواهد داشت.

این کشور به عنوان بزرگترین واردکننده انرژی، در حال راه‌اندازی کارخانه‌های زغال سنگ برای کاهش مصرف گاز است، و زیرساخت‌های آنلاین برای واردات گاز مایع از سراسر جهان راه‌اندازی شده است. این کشور برای واردات گاز مایع یک پایانه شناور را در زمستان راه‌اندازی خواهد کرد.

 الیزابت بورن نخست وزیر فرانسه در حالیکه از کسب و کارها می‌خواست تا مصرف انرژی را کاهش دهند گفت بهتر است مصرف‌ها کاهش پیدا کند و جیره بندی گاز انجام شود زیرا اگر روسیه جریان گاز را قطع کند ممکن است در زمستان با قطعی یک شبه گاز مواجه شویم که پیامدهای اقتصادی و اجتماعی برای کشور خواهد داشت.

در این شرایط شرکت‌ها نخستین ضربه را از سهمیه بندی انرژی خواهند خورد. بنابراین تکمیل ذخایر گاز زمستانی می‌تواند به عنوان ضربه گیر در شوک‌های ناگهانی عرضه گاز از سوی روسیه عمل کند ولی اروپا همچنان برای زمستان در مقابل روسیه آسیب پذیر خواهد بود.

 

منبع: اکو ایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها