|
کدخبر: 272944

صعود دوباره قیمت ها در بریتانیا

کنسرسیوم خرده‌فروشی بریتانیا امروز چهارشنبه اعلام کرد که فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها در بریتانیا قیمت‌ها را در ۱۲ ماه منتهی به آگوست ۵.۱ درصد افزایش دادند که بیشترین افزایش رکوردها به سال ۲۰۰۵ بازمی‌گردد که منعکس‌کننده جهش هزینه‌های موادغذایی ناشی از جنگ در اوکراین است.

بر اساس گزارش کنسرسیوم خرده‌فروشی بریتانیا، قیمت موادغذایی پس از افزایش ۷ درصدی در ماه جولای، ۹.۳ درصد افزایش یافت که ناشی از افزایش محصولاتی مانند شیر، کره گیاهی و چیپس سیب‌زمینی بود زیرا جنگ هزینه‌های خوراک دام، کود، گندم و روغن‌های گیاهی را افزایش داد.

مایک واتکینز، رئیس بخش خرده‌فروشی و بینش تجاری NielsenIQ گفت: می‌توانیم انتظار داشته باشیم که این سطح از تورم موادغذایی حداقل برای ۶ ماه دیگر با ما باشد اما امیدواریم برخی از فشارهای هزینه‌های ورودی در زنجیره تامین در نهایت کاهش یابد.

با این حال، با کاهش بیشتر درآمدهای قابل تصرف در پاییز امسال و با افزایش دوباره هزینه‌های انرژی، هزینه‌های خرده‌فروشی در سه ماهه پایانی بسیار مهم سال تحت فشار قرار خواهد گرفت.

بانک مرکزی انگلیس که از ماه دسامبر تاکنون ۶ بار نرخ بهره را افزایش داده است، ناظر این است که افزایش تورم چقدر پایدار خواهد بود.

شاخص قیمت مصرف‌کننده بریتانیا که محدوده وسیع‌تری از قیمت‌ها را نسبت به داده‌های کنسرسیوم خرده‌فروشی بریتانیا اندازه‌گیری می‌کند، در ماه جولای به بالاترین میزان در ۴۰ سال گذشته یعنی ۱۰.۱ درصد رسید.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها