|
کدخبر: 272194 شهریار خادمی

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با نماینده دوره یازدهم مجلس مطرح شد:

دلار عامل اصلی ضربات اقتصادی

محبی نجم آبادی: همه ما می‌دانیم بسیاری از ضربات اقتصادی که می‌خوریم ناشی از این است که دلار بر ما آقایی می‌کند و هر موقع به خاطر کوچک‌ترین اتفاقات اقتصادی با بالا رفتن قیمت‌ دلار شرایط کشور دچار انحراف از مسیر می‌شود.

اقتصاد دلار عامل اصلی ضربات اقتصادی

طرح بانکداری جمهوری اسلامی با تغییرات جدید بار دیگر در دستور کار مجلس قرار گرفت و دوباره مخالفت‌ها و موافقت‌ها به این طرح آغاز شد. به تازگی روسا و مدیران پیشین بانک‌های دولتی و خصوصی در نامه‌ای به قالیباف به این طرح انتقاداتی وارد کردند و خواستار توقف بررسی آن در مجلس شدند و از سوی دیگر نمایندگان طراح این طرح معتقد هستند این طرح با تغییرات جدید باعث می‌شود بانک مرکزی اقتدار لازم برای اعمال نظارت بر بانک‌های عامل را به‌دست آورد.

طرح «بانکداری جمهوری اسلامی» پس از ۴ بار بازبینی با ۶۷ ماده بار دیگر در دستور کار مجلس یازدهم قرار گرفت. این طرح بار دیگر هم مورد نقد کارشناسان و متخصصان حوزه پولی و بانکی قرار گرفت. اولین نسخه طرح بانکداری جمهوری اسلامی ۲۹ آبان‌ ۹۸ با ۲۱۶ ماده منتشر شد. این طرح در کمیسیون اقتصادی مجلس دهم مورد بررسی قرار گرفت؛ اما بررسی آن در صحن علنی به عمر مجلس دهم نرسید. مجلس یازدهم نیز بررسی این طرح را در دستور کار خود قرارداد و یکشنبه ۳۰ مرداد ماه ۱۴۰۱ اهداف این طرح به تصویب رسید. در همین راستا گفتگویی داشتیم با یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی. با گسترش نیوز همراه باشید:

محبی-نجم-آبادی

مجلس به دنبال باز تعریف جدید از وظایف بانک مرکزی

بهروز محبی نجم آبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفتگو با گسترش نیوز در مورد موضوع یاد شده اظهار کرد: این طرح بیش از ده سال است مطرح شده و اکنون در حال باز تعریف جدید از وظایف بانک مرکزی هستیم. یعنی تلاش برای استقلال آن با رویکرد اسلامی شدن بانک ها به معنای واقعی به این مفهوم که در آن، ربا و ورود به رقابت‌های خاص اقتصادی محدود شود و بانک‌ها به عنوان تنظیم‌گر و تسهیل‌گر، بخش خصوصی را حمایت کنند. همچنین در سایه حمایت از بخش‌خصوصی انتفاع تعریف شود. در همین راستا رییس کل بانک مرکزی به مجلس آمدند و حمایت خود را از این طرح بیان کردند. امیدوار هستیم که اتفاق مثبت رخ دهد.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همه ما می‌دانیم بسیاری از ضربات اقتصادی که می‌خوریم ناشی از این است که دلار بر ما آقایی می‌کند و هر موقع به خاطر کوچک‌ترین اتفاقات اقتصادی با بالا رفتن قیمت‌ دلار شرایط کشور دچار انحراف از مسیر می‌شود. بنابراین ما باید ارزش پول ملی را بالا ببریم. بالا بردن ارزش پول ملی به تولید صادرات محور به صورت جدی و تولید دانش بنیان متکی است و ارزآوری در سایه صادرات ارزشمند است که عقبه قدرتمند علمی دارد. بنابراین دولت با سیاست‌هایی که در پیش گرفته است در واقع بازار واقعی و با ثبات که بازار منطقه‌‌ای است برای خود تعریف کرده است. امیدوار هستیم شرایط خوب پیش برود و دولت از سیاست‌های خوبی که در پیش گرفته است مراقبت کند تا نقدینگی افزایش پیدا نکند. این برای ما یک مسئله مهم است.

وی در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از عملکرد بانک مرکزی در غالب تورم چیست، اظهار کرد: در این مسیر باید بانک مرکزی به سیاست‌های خود برمی‌گشت که جلوگیری از افزایش قیمت ارز، دلار و کاهش ارزش پول ملی بود. دولت به همراهی بانک مرکزی توانسته است موفق عمل کند. در همین راستا سیاست‌های خوبی را ابلاغ کرده ولی تا رسیدن به ثبات فاصله داریم چون بعضی از این سیاست‌های انقباضی مردم را دچار نارضایتی عمومی کرده است و گاهی تسهیلات خورد با سخت‌گیری‌هایی صورت می‌گیرد.

نیازهای واقعی مردم باید دیده شود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: آقای خاندوزی وزیر اقتصاد معتقد است که در تسهیلات خورد نباید سخت‌گیری‌ها صورت گیرد تا مردم در مسیری قرار بگیرند که بتوانند مشکلات خود را حل کنند. من معتقد هستم نیازهای واقعی مردم باید دیده شود به خصوص در تسهیلات خورد آقایان باید یک مقدار به رضایت عمومی توجه کنند.

محبی نجم آبادی در پایان اظهار کرد: دولت باید این اتفاقات را رقم بزند چون پایه‌ای در حال کار کردن است و به سایر آیتم‌ها و شاخص‌هایی که دخیل در مهار کردن تورم هستند باید توجه کند. البته مسائل مختلفی در کشور مطرح است، همانند کسری بودجه که رهبر انقلاب فرموده‌اند کسری بودجه ام‌الفساد است. اینها از جمله گرفتاری‌هایی است که متاسفانه در حوزه پولی ما داریم. امیدوار هستیم که همه جوانب دیده شود و مردم به سمت آرامش و آسایش بهتری پیش روند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها