|
کدخبر: 271576 شهریار خادمی

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با کارشناس بازار سرمایه مطرح شد:

بازی برد برد بورس با برجام!

میرزاباقری: ناگفته پیدا است که در صورت اینکه جواب طرف امریکای مثبت باشد، روند به همین صورت که در هفته اخیر بود ادامه پیدا می‌کند و احتمالا کمی کاهش نرخ دلار را در بازار آزاد خواهیم داشت، اگر مثبت نباشد آن موقع احتمالا عکس این قضیه اتفاق خواهد افتاد و بازار تحت تاثیر افزایش نرخ دلار و صنایعی که صادراتی هستند و دلار بر روی آنها تاثیر مثبت دارد، قرار خواهد گرفت.

اقتصاد بازی برد برد بورس با برجام!

بورس تهران هفته سوم مرداد ۱۴۰۱ را با بازدهی ۱.۰۷- درصدی به پایان رساند. شاخص هم‌وزن نیز با رشدی ۲.۴۳ درصدی همراه شد و تنها نکته امیدوارکننده بازار در هفته‌ای که گذشت را رقم زد. به باور اغلب تحلیلگران وضعیت بازار سهام به گونه‌ای است که همه چیز به سرنوشت برجام گره خورده است. البته جوی منفی از سوی برخی از کارشناسان بورسی در فضای مجازی رقم خورده که می‌توان آن را «برجام‌هراسی» در بورس نامید.

همانطور که گفته شد بسیاری از متخصصان بورس، آینده بازار سهام را در گرو مذاکرات هسته‌ای در راستای احیای برجام می‌دانند. البته کارشناسان در این زمینه به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ عده‌ای که احیای برجام را به سود بازار ارزیابی می‌کنند. گروه دوم نیز مدعی وارد آمدن آسیب به بورس در صورت رفع تحریم و احیای توافق اتمی هستند.

گروه نخست اعتقاد دارند با کاهش هزینه‌های تولید و همچنین رفع محدودیت‌های بانکی و بیمه‌ای می‌توان شاهد رونق بورس بود. به گونه‌ای که درآمد شرکت‌ها به صورت طبیعی افزایش خواهد یافت و این اتفاق تاثیر مستقیمی بر وضعیت بازار سرمایه خواهد داشت. همین نکته می‌تواند در کوتاه مدت باعث جهش ارزش سهام بانکی، بیمه‌ای و سهم‌های غیردلاری باشد. هرچند در بلندمدت قطعا به سود همه گروه‌های بورسی خواهد بود. اما در مدت زمان کوتاه قطعا به سود سهم‌های مورد اشاره خواهد بود.

اکنون بورس با سه سناریوی جدی روبه‌رو است. اگر برجام اتفاق بیفتد کلیت بازار با لیدری گروه‌های برجامی مثل بانک خودرو حمل‌ونقل رشد خواهد داشت.اگر مذاکرات کلا به شکست منجر شود ریسک سیستماتیک در بازار بالا

خواهد رفت و اگر مذاکرات به شکل فعلی ادامه دارد باشد و نه نتیجه مثبتی داشته باشد نه نتیجه منفی. در این صورت بازار به حالت ساید در می‌آید و هر صنعت جداگانه با توجه به شرایط بنیادی و سنتیمنتال خود حرکت می‌کند. در همین راستا برآن شدیم که با یکی از کارشناسان بازارسرمایه به گفت‌وگو بنشینیم و نظر وی را در مورد گره برجام و بورس جویا شویم:

مسعود-میرزاباقری

روند حساس بازار با نگاه به برجام

مسعود میرزاباقری کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با گسترش نیوز در مورد موضوع یاد شده اظهار کرد: بازار در چند روز اخیر با توجه به روند مذاکرات هسته‌ای تصمیم گیری کرده است که در کدام طرف بایستند و مطابق معمول در چند وقت اخیر هر زمان که از مذاکرات اخبار مثبتی به گوش می‌رسد، برداشت و احساسات بازار به این سمت است که قرار بر صورت گرفتن توافق است.

وی افزود: لذا بازار با توجه روند مذاکرات بر روی گروه‌ها و نمادها بیش تر ضربه دیده از عدم توافق مانند خودرو و بانک مانور می‌دهد و در زمان‌های که برداشت آن عکس این است به سراغ شرکت‌های صادراتی می‌رود که به اصطلاح دلاری هستند و با افزایش نرخ دلار سود آنها رشد می‌کند.

میرزاباقری ادامه داد: در هفته گذشته شاهد این بودیم که بیش تر سهامی که اصطلاحا برجامی هستند و با بازگشت‌ به برجام شرایط آنها بهتر می‌شود از جمله خودرو‌ها مورد توجه بازار بوده است. همان طور در روزهای گذشته خبر ارزش‌گذاری سایپا را داشتیم که حدود ۱۰۰ همت برآورد می‌شود که این باعث شد نماد خساپا بسیار مورد توجه باشد و به نوعی نگاه‌ها به آن شرکت دوخته شود‌.

این کارشناس بازار سهام ادامه داد: در طرف دیگر نماد‌های پالایشی را داشتیم که بیش تر سهام‌داران فروشنده بودند این در حالی است که علی رغم کاهش نرخ نفت افزایش کرکسپر فرآورده‌های پالایشی را داشتیم که می‌تواند در سود آوری این شرکت‌ها نقش مثبتی داشته باشد ولی بازار درحال‌حاضر ترجیح داده است که با توجه به کاهش نرخ نفت و احتمال شناسایی ذخیره موجود گران نفت که در پالایشگاه‌ها معمولا بعد از ریزش نرخ نفت رخ می‌دهد فعلا بیش تر فروشنده باشد.

چاره‌ای نیست باید منتظر بمانیم

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد که تا مشخص شدن سرانجام توافق و مذاکرات هسته‌ای خیلی نمانده و با توجه به آن بازار به صورت خیلی لحظه‌ای تصمیم می‌گیرد تا وقتی این اتفاق رخ ندهد، نمی‌شود خیلی متوجه شد که بازار می‌خواهد به کدام سمت حرکت کند، درحال‌حاضر سیاستمداران ایران می‌گویند که توپ در زمین امریکا است و ما تصمیم سیاسی خود را گرفته‌ایم و حاضر به پذیرش خیلی از مسائل شده‌ایم تا مشکلات عمده را حل بکنیم در طرف امریکا هم اصلاحات آنها این گونه به گوش می‌رسد که می‌گویند ما در حال بررسی جواب ایران هستیم و می‌خواهند به آن یک جواب متقابلی با توجه به داده‌های که دارند، بدهند، چاره‌ای نیست باید منتظر بمانیم.

میرزاباقری ادامه داد: ولی ناگفته پیدا است که در صورت اینکه جواب طرف امریکای مثبت باشد، روند به همین صورت که در هفته اخیر بود ادامه پیدا می‌کند و احتمالا کمی کاهش نرخ دلار را در بازار آزاد خواهیم داشت، اگر مثبت نباشد آن موقع احتمالا عکس این قضیه اتفاق خواهد افتاد و بازار به سمت دلار و صنایعی که صادراتی هستند و دلار بر روی آنها تاثیر مثبت دارد، می‌رود. آن موقع افزایش نرخ دلار به نفع آن سمت بازار گرایش پیدا خواهد کرد.

ارسال نظر