|
کدخبر: 271431

اختصاصی گسترش نیوز

کاسبی جدید در بازار / سود ۲ میلیونی برای خریداران دلار سهمیه‌ای

به تازگی فروش ارز سهمیه‌ای مجدداً آغاز شده است. در این طرح ارز مسافرتی و با کارت ملی، با قیمت پایین‌تر از بازار آزاد به فروش می‌رسد.

اقتصاد کاسبی جدید در بازار / سود ۲ میلیونی برای خریداران دلار سهمیه‌ای

اواخر خردادماه سال جاری بود که بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز در تعامل با کانون صرافی‌ها، صرافی‌های معتبر و صادرکنندگان به این جمع‌بندی رسید که بازار توافقی عرضه و تقاضا راه‌اندازی شود. سپس امکان معاملات توافقی ارز در صرافی‌ها و بازار متشکل ارزی فراهم شد. بر اساس آخرین گزارش‌ها،  دلار توافقی نیز در کانال ۲۸ هزار تومان خرید و فروش شد. در این طرح دلار مسافرتی و با کارت ملی، قیمت پایین‌تری دارند. نکته مهم تفاوت قیمت دلار سهمیه‌ای به روش توافقی است که ممکن در هر صرافی متفاوت باشد. هر صرافی بر اساس مذاکره با صادرکنندگان ارز را به نرخ توافقی از آن‌ها می‌خرد. در این گزارش همراه ما باشید تا به سؤالات شما درباره دلار سهمیه‌ای پاسخ دهیم.

منظور از دلار سهمیه‌ای چیست؟

قانون‌گذار برای رفع نیاز مردم معادل ارزی ۲۰۰۰ یورو یا ۲۲۰۰ دلار به هر کارت ملی یک بار در سال پرداخت می‌کند. در بازار ارز فعالان به ارزهایی که در قبال ارائه کارت ملی به خریداران تحویل می‌دهند دلار سهمیه‌ای می‌گویند. این تامین نیاز به کد ۲۴ معروف است و بانک مرکزی با هدف تامین نیاز مازاد بر سرفصل‌های ۲۳ گانه در نظر گرفته است. نکته مهم این است که عدم اختصاص سهمیه باعث افزایش تقاضا در بازار سیاه و رشد قیمت‌ها می‌شود. تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد افرادی که به دنبال ارز هستند؛ در صورت عدم تامین از محل رسمی به سراغ روش‌های غیررسمی خواهند رفت. این روش مشکلات زیادی ایجاد خواهد کرد و امکان نظارت بر بازار ارز را از بین می‌برد. اختصاص ارز به هر کد ملی، در ماه‌های اخیر صف‌های طولانی در بازار ارز مقابل صرافی‌ها ایجاد کرده است. به معنای ساده افراد با خرید ارز سهمیه به قیمت دلار صرافی ملی ۲۷ هزار و ۶۰۳ تومان می‌خرند و در بازار آزاد به نرخ ۳۱ هزار و ۹۵۰ تومان می‌فروشند.

دلار-سهمیه-ای۱

راه و روش خرید دلار سهمیه‌ای

دلار سهمیه‌ای با کارت ملی خریداری می‌شود که در این روش، اشخاصی که دارای ویزا یا سفر هوایی هستند، سهمیه ۲ هزار یورو دارند اما اشخاصی که بدون ویزا یا سفر هوایی هستند و افرادی که قصد سفر ریلی و دریایی دارند، ۳۰۰ یورو سهمیه دارند. به طور میانگین با خرید دلار سهمیه‌ای حدود دو میلیون تومان سود عاید افراد می‌شود. فراموش نکنید که برای خرید دلار با کارت ملی شروطی اعلام شده است که بر اساس گزارش‌ها این شروط شامل الزامی بودن حضور شخص، ارائه کارت ملی هوشمند، پاسپورت، ویزا، رسید پرداخت عوارض خروج از کشور، اصل بلیت مهر شده توسط آژانس هواپیمایی،‌ نشانی کامل کد پستی و پرداخت با کارت بانکی به نام شخص و سیم‌کارت به نام فرد است. البته با توجه به محدودیت سقف تراکنش ۵۰ میلیون تومان، باید برای پرداخت مبلغ بیشتر از دو کارت، یا تراکنش اینترنتی استفاده کرد.

دلار سهمیه‌ای را از کجا بخریم؟

تمام صرافی‌ها با مشاهده کارت ملی به شما دلار سهمیه‌ای نمی‌فروشند. صرافی‌های محدود بانکی هستند که مجوز چنین کاری را دارند. توصیه می‌کنیم، پیش از مراجعه به صرافی از فروش ارز مطمئن شوید.

واکنش‌ها به بازگشت دلار سهمیه‌ای

عبدالناصر همتی، رئیس‌کل سابق بانک مرکزی در دولت روحانی در واکنش به مصوبه امروز بانک مرکزی نسبت به افزایش اختلاف نرخ بازار آزاد و بازار متشکل و همچنین حذف کد ۲۴ از سرفصل‌های مصارف ارزی (که در واقع همان فروش ارز سهمیه‌ای به متقاضیان بود) انتقاد کرد و نوشت «خوشحالم به سیاست قبلی بازگشتید».

در فضای مجازی واکنش‌های زیادی به این طرح شده است. کاربری نوشته است، فروش ذخایر ارزی کشور در خیابان فردوسی به اسم دلار سهمیه‌ای و با ارائه کارت ملی این در حالی است که سال گذشته فروش دلار با کارت ملی ممنوع شد. این چهره واقعی اقتصاد کشور است. در واقع عدم استقلال بانک مرکزی، وجود رانت و مافیا در بازار متشکل ارزی، سود دولت از تورم مانع اصلی اصلاحات اقتصادی است.

کارشناسان معتقدند که دولت با ارز پاشی در بازار، علاوه بر کنترل بازار ارز، اقدام به جمع‌آوری نقدینگی از مردم جهت تامین کسری بودجه می‌کند.

 

ارسال نظر