|
کدخبر: 265816 رویا رئیسی

عضو شورای عالی کانون صرافان درگفتگو با گسترش نیوز؛

بازار دوباره درگیر ارز تقلبی شد؟ / جدال آبی و سفید در بازار ارز

سلطانی زاده؛ عضو شورای عالی کانون صرافان گفت: قیمت دلاری که تاریخ چاپ آن قبل از ۱۹۹۶ است با دلارهای بعد از آن تفاوت قیمت دارد. بعضی از کشورها در بحث توریستی اسکناس قبل از ۱۹۹۶ را قبول نمی‌کنند.

اقتصاد بازار دوباره درگیر ارز تقلبی شد؟ / جدال آبی و سفید در بازار ارز

بحث دلار تقلبی در روزهایی که بازار نوسان دارد، بیشتر مطرح می‌شود. خیلی‌ها معتقدند که دلار سفید و قبل از ۱۹۹۶ تقلبی هستند و نباید این دلارها را معامله کرد. همچنین براساس آخرین ابلاغیه بانک مرکزی مجوز جدیدی به صرافان داده شده تا آزادانه و با نرخ توافقی در بازار به خرید و فروش ارز اقدام کنند. همین مجوز خیلی را در بازار پیرامون دلار تقلبی نگران کرده است. پیرامون این موضوع کامران سلطانی زاده؛ عضو شورای عالی کانون صرافان در گفتگو با گسترش نیوز گفت: آمار رسمی از میزان ارزهای تقلبی در بازار وجود ندارد. افراد در شرایط خاص از فرصت‌ها استفاده می‌کنند. در روزهایی که قیمت بالا است و بازار مرجعی برای فروش نداشته باشد؛ کلاه‌برداران و فرصت‌طلب‌ها از شرایط بازار استفاده می‌کنند. در حال حاضر که فروش ارز در صرافی‌ها با قیمت توافقی باز شده است، هم‌وطنان می‌توانند دلار را با قیمت ۲۹ هزار تومان بفروشند.

سلطان-زاده

سلطانی زاده اظهار کرد: خیلی از صرافی‌ها با قیمت توافقی می‌فروشند و نیاز نیست که به دلال مراجعه کنید. ارز با فاکتور رسمی و شماره سریال خریداری می‌شود. تفاوت قیمت به این واسطه است که صرافی‌ها ارز را با نرخ مورد نظر می‌فروشند. کسی در تعیین نرخ دخالت نمی‌کند.

مردم کدام دلار را دوست دارند؟

وی افزود: تفاوت قیمت دلار سفید و آبی همانند بورس بودن بعضی از کالاها است. مثلاً در داروخانه داروی شرکت عبیدی بهتر از شرکت‌های دیگر است. این روند در همه بازارها عرف شده است. به نوعی عرضه و تقاضای بازار است.

عضو شورای عالی کانون صرافان تأکید کرد: مردم موقع خرید باید از منابع رسمی و صرافی‌های رسمی خرید کنند. این صرافی‌ها دستگاه تشخیص اسکناس دارند.

سلطانی زاده در پایان گفت: قیمت دلاری که تاریخ چاپ آن قبل از ۱۹۹۶ است با دلارهای بعد از آن تفاوت قیمت دارد. بعضی از کشورها در بحث توریستی اسکناس قبل از ۱۹۹۶ را قبول نمی‌کنند. در داخل کشور هم دلارهایی که تاریخ چاپ آنها بعد از ۱۹۹۶ است، بهتر معامله می‌شود.

چند توصیه برای خرید دلار

چند روش‌ کاربردی و سریع برای تشخیص اصل بودن دلار وجود دارد. در ادامه نگاهی به این روش‌ها خواهیم داشت.

جنس اسکناس

راحت‌ترین راه برای تشخیص اصل بودن اسکناس دلار لمس جنس کاغذ آن است. اگر مدتی با این اسکناس‌ها سر و کار داشته باشید، در عمل به راحتی با لمس کردن اسکناس متوجه کاغذی بودن اسکناس جعلی خواهید شد.

وضوح بالا

 گوشه‌ اعداد و شکل‌ها در دلار اصلی تیز است که در اسکناس‌های تقلبی این تیزی‌ها به شکل گرد چاپ می‌شوند. در نتیجه شکل‌ها دارای وضوح و دقت کافی نیستند.

تکراری نبودن شماره سریال‌ها

 این روش به ویژه برای کنترل اسکناس با تعداد بالا خیلی سریع عمل می‌کند، چون با یک نگاه سریع به اسکناس‌ها می‌شود، شماره سریال‌ها را کنترل کرد. اگر دسته اسکناس کاملاً نو باشد شماره سریال‌ها از ۰۰ تا ۹۹ خواهند بود و اگر هم خیلی نو نباشند که به صورت تصادفی خواهند بود.

براق بودن یکی از عددها

 در هر چهار گوشه اسکناس دلار، عدد اسکناس نوشته شده (۱۰۰، ۵۰، ۲۰ و غیر) است که یکی از آن‌ها حالت طلاکوب و براق دارد و در مقابل نور برق می‌زند.

برجسته بودن برخی نوشته‌ها

برخی از نوشته‌های اسکناس‌های ۱۰۰ دلاری برجسته هستند. اگر در اسکناس ۱۰۰ دلاری با دست روی عبارت United States of America بکشید، برجسته است.

تصویر نامرئی

در قسمت سفید رنگ اسکناس دلار مثل تصویر رئیس‌جمهور وجود دارد که با گرفتن در نور دیده‌ی شود.

نوار امنیتی

مشابه اسکناس‌های ریال، دلار هم یک نوار امنیتی درون اسکناس دلار دارد که مقابل نور قابل مشاهده است.

ارسال نظر