|
کدخبر: 268967

عضو شورای عالی کانون صرافان در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد؛

جدال روبل و دلار در بازار ایران

سلطانی زاده؛ عضو شورای عالی کانون صرافان گفت: زمانی که ارز صادرات به سرعت برگردد و هزینه کمتری برای این کار شود، اقتصاد کشور تقویت می‌شود. در نتیجه تراز صادراتی و ارزش پول ملی در این مسیر بیشتر خواهد شد.

اقتصاد جدال روبل و دلار در بازار ایران

هم‌زمان با سفر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه به ایران، بانک مرکزی از راه‌اندازی نماد معاملاتی روبل در بازار متشکل ارزی خبر داد. پس از گشایش نماد معاملاتی ارزی روبل - ریال در بازار متشکل ارزی، معامله‌ای به ارزش ۲ میلیون روبل و نرخ ۵۳۹ تومان انجام شد. احتمالا در آینده شاهد عرضه سایر ارزها در بازار متشکل ارزی باشیم. در خصوص این عرضه و تأثیراتش بر بازار ایران گفتگویی با یکی از اعضای شورای عالی کانون صرافان داشتیم. در ادامه همراه ما باشید.

تأثیر عرضه روبل بر قیمت دلار در بازار متشکل

کامران سلطانی زاده؛ عضو شورای عالی کانون صرافان در گفتگو با گسترش نیوز گفت: روبل ارزی که در بسیاری از کشورهای همسایه قابل معامله برای تجار است. در کشورهای آسیای میانه و کشورهای مشترک‌المنافع خیلی از هم وطن‌های ما برای کار و تحصیلات زندگی می‌کنند. حجم بسیار زیادی صادرات با این کشورها داریم.

سلطان-زاده

سلطان‌زاده اظهار کرد: در سرزمین‌های مرزی از روبل استفاده می‌شود. به جای خرید دلار و استفاده روزمره از ارزهای محلی می‌توانیم از ارزهایی مثل روبل استفاده کنیم. این اقدام در مقدار ارزی که در بازار متشکل فروخته می‌شود، تنوع ایجاد می‌کند.

وی افزود: زمانی که ارز صادرات به سرعت برگردد و هزینه کمتری برای این کار شود، اقتصاد کشور تقویت می‌شود. در نتیجه تراز صادراتی و ارزش پول ملی در این مسیر بیشتر خواهد شد.

عضو شورای عالی کانون صرافان تاکید کرد: دلار در بازار دامنه نوسان محدودی دارد. اگر به جز روبل تنوع ارزی را در بازار متشکل بیشتر کنیم، تمرکز بر دلار و سایر ارزها مثل روبل روسیه، لیر ترکیه و درهم امارات کاهش پیدا خواهد کرد. مصرف‌کننده نهایی، ارز مشخص هر کشور را استفاده خواهد کرد. در دراز مدت نیز مصرف دلار کاهش پیدا می‌کند.

سلطان‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: روسیه کشوری است که تا به امروز با وجود تمام شرایط سیاسی تقویت پول ملی خود را ادامه داده است. بعد از جنگ روسیه و اوکراین، با وجود تحریم نیز ارزش روبل کاهش پیدا نکرده است. حتی بعد از تحریم روبل روسیه قدرتمندتر شده است. روسیه از اقتدار ارزی برخوردار است و مطمئناً اقتصاد شکننده ندارد. کشور روسیه بزرگ‌ترین صادرکننده نفت و گاز جهان است.

واکنش‌ها به عرضه روبل در بازار ارزی ایران

مصطفی قمری وفا، مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی ایران در توئیتر این خبر را منعکس کرد. در متن توئیت قمری وفا تاکید کرده است،  گشایش نماد معاملاتی جفت ارز ‎ریال روبل، در بازار متشکل ارزی ایران؛ توافق ‎ایران و ‎روسیه برای توسعه همکاری‌های پولی و بانکی در گام اول عملیاتی می‌شود.  با گشایش این نماد معاملاتی مهم، صادرکنندگان ایرانی از طریق بانک‌ها و صرافی‌های عضو بازار متشکل ‎ارز کشور ‌می‌توانند همانند اسکناس دلار و یورو، روبل را با ‎نرخ توافقی در این بازار عرضه کنند.

 

قمری-وفا

در ماه‌های گذشته نیز علی صالح‌آبادی، رئیس‌کل بانک مرکزی ایران نیز از حصول توافق با همتای روس خود برای کنار گذاشته شدن دلار و یورو از مبادلات دو جانبه و استفاده از ارزهای ملی خبر داده بود. همچنین صالح‌آبادی در «آئین گشایش نماد معاملاتی ریال- روبل در بازار متشکل ارزی» مدعی شده که ارزهای ملی راه‌حل مناسبی برای خنثی کردن ابزار سلطه ارزهایی چون دلار و یورو خواهد بود.

امیر هامونی مدیرعامل بازار متشکل ارزی در مراسم گشایش نماد معاملاتی ارز ریال_روبل در بازار متشکل ارزی گفت: معاملات این ارز با نرخ توافقی آغاز می‌شود. همچنین با آغاز معاملات روبل در بازار متشکل ارزی، صادرکنندگان ایرانی از طریق بانک‌ها و صرافی‌های کارگزار بازار متشکل معاملات ارزی می‌توانند همانند اسکناس دلار و یورو، روبل را با نرخ توافقی در این بازار عرضه کنند. هامونی در این مراسم خبر از راه‌اندازی نماد معاملاتی لیر ترکیه و ریال ایران در هفته آینده خبر داد.

قیمت روبل بعد از عرضه در بازار متشکل ارزی

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، قیمت روبل روسیه بعد از عرضه در بازار متشکل ارزی افزایش پیدا کرد و آخرین قیمت در زمان تنظیم این خبر ۵۸۱ تومان است.

 

نویسنده: فاطمه احمدپور

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها