|
کدخبر: 266066 شهریار خادمی

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با نماینده دوره یازهم مجلس مطرح شد:

وزیر صمت در برزخ/ فرصت سوزی یا نبود امکانات؟

وزیر صمت دولت سیزدهم اکنون بر لبه تیغ استیضاح قرار گرفته است در این میان عده‌ای از نمایندگان اعتقاد دارند که با توجه به شرایط اقتصادی کشور باید به فاطمی امین فرصت دوباره داد و عده ای دیگر برخلاف این نظرات اعتقاد دارند.

اقتصاد وزیر صمت در برزخ/ فرصت سوزی یا نبود امکانات؟

طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام وصول شد. این خبر عصر روز یکشنبه از سوی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس، رسانه‌ای شد. هفته گذشته یعنی ۲۴ خرداد نیز نمایندگان مجلس به سیدرضا فاطمی امین پس از آنکه از پاسخ‌های او قانع نشدند، کارت زرد دادند و اظهار کردند که در مدت ۵ ماه باید مشکلات این حوزه بخصوص خودرو حل می‌شد. نمایندگان مجلس، در حالی وزیر صنعت، معدن و تجارت را مورد نقد و کم‌کاری قرار دادند که او سال گذشته یک وزارتخانه آشفته را تحویل گرفت. وزارتخانه‌ای که تنها اسم صنعت و تجارت را یدک می‌کشید و عملاً در تمام حوزه‌ها با چالش مواجه بود. یکی از بزرگترین پردردسر‌های این حوزه، خودرو بود. همین موضوعی که بار‌ها پای فاطمی امین را به صحن علنی مجلس و کمیسیون صنایع و معادن کشاند.

از طرفی همسویی دولت و مجلس، در کنار یک دستی سایر نهادهای حکومتی هر چند از منظر بسیاری از تحلیل‌گران فرصتی تاریخی برای حل منازعات و مشکلات ساختاری قدرت در ایران تلقی می‌شد اما در نهایت زمینه را برای بروز دوباره مشکلات مهیا کرد و حالا در شرایطی مجلس شورای اسلامی طرح استیضاح وزیر صمت را اعلام وصول کرده است که پیش‌تر حجت‌الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز با استعفا جدایی زودهنگامش ازکابینه را اعلام کرد. این اولین باری نیست که طرح استیضاح فاطمی امین در مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شود. در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰، لطف‌الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی از نهایی شدن طرح استیضاح وزیر صمت به دلیل افزایش قیمت خودرو و تقدیم آن به هیئت رئیسه مجلس خبر داد. در همین راستا برآن شدیم که با دو تن از نمایندگان مجلس به گفتگو بپردازیم. باگسترش نیوز همراه باشید:

دهقانی

فعلا  وزیر صمت را همراهی کنیم

الهویردی دهقانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز در مورد موضوع یادشده اظهار کرد: با توجه به شرایط فعلی کشور و حذف ارز ترجیحی و تاثیر میان مدت و غیر قابل انکار حذف آن بر تولید کشور، مخصوصا بخش هایی از تولید که از ارز ارزان برای تامین مواد اولیه و تولید مایحتاج ضروری مردم استفاده می شد، به نظر می آید که فعلا باید وزیر محترم را همراهی کنیم. زیرا در تقویت تولید و جلوگیری از عوارض ناشی از حذف ارز ترجیحی باید منتظر آثار تورمی و ضربه احتمالی به تولیدات کشور باشیم. لذا نیاز است که دولت و مجلس در رابطه با حذف ارز ترجیحی و کنترل آثار آن باهم همکاری کنند.

وی افزود: در شرایط فعلی همراهی با کابینه دولت به خصوص وزرات صمت لازم است. ولی این موضع که مشکلاتی در عرصه تولیدات صنعتی به ویژه معدن و صنایع معدنی وجود دارد را نمی‌شود کتمان کرد. در همین رابطه اخیراً مقام معظم رهبری به درستی بر این موضوع تاکید کردند و فرموده اند که مشکلات جدی وجود دارد و نیاز به بازنگری کلی بر متولیان این بخش از صنعت و معدن و تولید کشور مطرح است که می تواند به تنهایی اقتصاد و صنعت کشور را سر و سامان دهد و منابع مالی کشور را تامین کند یا صنعت خودرو که یکی از صنایع مهم کشور است و ارتباطی مستقیم با امنیت جامعه و مردم و منابع ملی دارد. وزیر محترم اقداماتی در برخی عرصه ها انجام داده است و قول هایی داده است که می خواهد انجام دهد.

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امیدوار هستیم که در این روزها و ماه های پیش رو این ایرادات توسط وزیر صمت برطرف شود و مجلس هم همراهی کند و این ثبات مدیریت در وزارت صمت حفظ شود. متاسفانه در دو سال گذشته ما ۵ وزیر و سرپرست را در وزرات صمت دیده‌ایم که هر کدام از این ها به یک سال نرسیده وزارتخانه را ترک کرده‌اند. در طی دو سال گذشته که این ثبات در وزارت خانه نبوده است، سبب آسیب به صنعت و تولید کشور شده است.

دهقانی در پایانی اظهار کرد: امیدوار هستیم آقای فاطمی امین این سردرگمی و مسائل و مشکلات را جدی بگیرند.حرف منتقدین هم که حرف درستی است را هم جدی بگیرند تا اقدامات اساسی، انقلابی و جهادی صورت بگیرد. با خریدن وقت در شرایط کنونی نسبت به منابعی که داریم و مشکلات پیچیده ای که بر سر راه تولید و صنایع معدنی داریم و همین طور در صنعت خودرو و مسائل بازار و کنترل بازار که بخش عمده اش مربوط به این وزارت خانه است اقدامات جدی انجام دهند که مجلس هم بتواند ایشان را همراهی بکند.

لطفی

علت اصلی درخواست استیضاح وزیر صمت

در ادامه حسن لطفی نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی در مورد موضوع یاد شده اظهار کرد: اکنون عاملی که سبب شده نمایندگان به سمت استیضاح وزیر صمت برده، بحث گران بودن و بی کیفیت بودن خودورهای داخلی است. که قابل مقایسه با کشورهای دیگر نیست. بنده فکر می کنم که آقای فاطمی امین نتوانسته جامعه را راضی نگه دارد. همچنین نتوانست با مافیا خودرو مقابله کند. عدم کیفیت، مناسب نبودن شرایط فروش و پس از فروش خودروها و بی ثباتی در قیمت‌گذاری خودرو از جمله چالش‌هایی است که نمایندگان را مجاب به استیضاح وزیر صمت کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا عوامل سیاسی بر استیضاح وزیر صمت اثرگذار بوده است یا خیر اظهار کرد: عوامل سیاسی آنچنان بر این تصمیم اثرگذار نبوده است. البته این چالش ها را با وزرای قبلی هم داشتیم وزرای زیادی به علت مسائل سیاسی استیضاح و یا برکنار شده‌اند. اما عمده مشکل فعلی وزارت صمت بحث صنعت خودرو است که نمایندگان را سمت استیضاح وزیر صمت برده است.

ارسال نظر