|
کدخبر: 266823 شهریار خادمی

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با دو نماینده دوره یازدهم مجلس مطرح شد:

نقش مافیا در تغییرات وزارت‌خانه ها

علی جدی:بنده دو سال و یک ماه است که نماینده هستم و حداقل با ۴ وزیر و سرپرست کار کرده‌ایم. یکی از مشکلاتی که مافیاها در بدنه کشور دارند این است که دائم در حال تغییرات در بدنه وزارت صمت هستند. یعنی نفع‌شان در این است که وزرات خانه ها دائم تغییر کنند تا وزرا آن برنامه های اساسی که می خواهند انجام دهند را نتوانند به درستی انجام دهند.

اقتصاد نقش مافیا در تغییرات وزارت‌خانه ها

استیضاح وزیر صمت یکشنبه هفته گذشته از سوی هیات رییسه برای بررسی به کمیسیون صنایع ارسال شد این درحالی است که قبل از ارسال این استیضاح برخی از نمایندگان،امضاهای خود را پس گرفته‌ بودند و به گفته آصفری نماینده مردم اراک تعدادی از نمایندگان به دنبال جمع آوری امضاهای جدید بودند. نمایندگان مخالف استیضاح معتقدند این استیضاح زودهنگام است و باید زمان بیشتری به وزیر صمت داده شود. در همین راستا گفتگویی داشتیم با دو نماینده مجلس شورای اسلامی. با گسترش نیوز همراه باشید:

مولفه های اقتصادی، مولفه‌های نقطه ای و تکانه ای نیستند

 

یوسفی

مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در مورد موضوع یاد شده اظهار کرد: بحث نظارتی یکی از وظایف نمایندگان است که باید در حوزه نظارت فعال باشند. در این میان عده‌ای هستند که می گویند اینگونه برخوردها با کابیه‌، سهم خواهی نماینده است که ما این را قبول نداریم.

وی افزود: اینکه در حوزه صنعت ما دچار مشکل هستیم بر کسی پوشیده نیست. بطور مثال در شاخص‌های تولید و یا صنعت تولید و... اما لازم است که به نکاتی توجه داشته باشیم. معلفه های اقتصادی، معلفه‌های نقطه ای و تکانه ای نیستند. یعنی چندین معلفه در کنار هم باید باشند که رشد اقتصادی صورت بگیرد. مثلا در حوزه خودرو و صنایع دیگر نیاز است که یک دید بلند مدت نسبت به این موضوع داشته باشیم. اینکه کشورهای دیگر پیشرفته صنعتی شده اند،‌کار یکی دو روز است؟ قطعا خیر. رسیدن به این سطح از پیشرفت قطعا مربوط به چندین دهه برنامه ریزی دقیق و سیاستگذاری های اصولی است.

نماینده مردم اهواز ادامه داد: عوامل متعددی وجود دارد که بیان می کند سیاست گذاری در حوزه های صنعتی به صورت کلان نیازمند نگاه بلند مدت است. بنده چون عضو هیات رییسه تحقیق و تفحص از خودروسازان هستم می گویم که اوضاع خودروسازی هم از نظر کیفیت و هم قیمت، مناسب نیست. ولی اینکه بگوییم مقصر تمام این مشکلات تنها یک وزیر در بازه زمانی ۸ ماهه است. حرف دقیقی نیست.

عضو کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: با اینکه سوال و استیضاح حق همکاران است اما باید شاخص ها را بررسی کنیم. اما ناگفته نماند که در حوزه تسهیل کسب و کار، اختیارات خوبی به استان ها داده است. در حوزه سامانه ها ، آقای فاطمی امین اقدامات خوبی انجام داده است و شفافیت قابل قبولی در وزارت صمت اتفاق افتاده است البته در اجرا هم اشکالاتی هست که باید اصلاح شود.

یوسفی در پایان اظهار کرد: مورد شرایط قیمت گذاری دستوری در وزارت صمت اظهار کرد: قیمت گذاری دستوری در هیچ شرایطی مقبول نیست. نظارت باید در اقتصاد وجود داشته باشد و با محتکرین، متخلفین برخورد شود.

علی-جدی

با تغییر وزیر صمت مشکلات حل نمی‌شود

در همین راستا علی جدی نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در مورد موضوع یاد شده اظهار کرد: در کشور کارهای بزرگ اقتصادی دارد صورت گرفت. لذا تکانه های سنگین اقتصادی در کشور وارد شده است. اما اگر بگوییم با تغییر وزیر صمت مشکلات حل می شود یک کار اشتباه است. الان وقت آن است که دولت و مجلس باهم بنشینند و تصمیم کلان بگیرند و نظارت دقیق انجام دهند.

وی افزود: بنده دو سال و یک ماه است که نماینده هستم و حداقل با ۴ وزیر و سرپرست کار کرده‌ایم. یکی از مشکلاتی که مافیاها در بدنه کشور دارند این است که دائم در حال تغییرات در بدنه وزارت صمت هستند. یعنی نفع‌شان در این است که وزرات خانه ها دائم تغییر کنند و وزرا آن برنامه های اساسی که می خواهند انجام دهند را نتوانند به درستی انجام دهند.

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن در پایان اظهار کرد: اکنون این روندی که در ۶ ماه اخیر در مورد خودرو شکل گرفته یعنی در بحث واردات، تصمیم گیری ها کلان و... روند خوبی بوده است. در دوره های گذشته هم وقتی می خواست یک روند ثابت شکل بگیرد و اصلاح اساسی صورت بگیرد، می‌دیدیم که کاری می‌کردند که وزیر از وزارت صمت برود. مجلس نباید در دام بیوفتد، باید کاری کرد که دولت و مجلس به هم کمک کنند که اصلاحات اساسی شکل بگیرد با تغییرات وزار در این مقطع خیلی مشکلی حل نخواهد شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها