|
کدخبر: 259866 شهریار خادمی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس؛

آرزوی دوستی با غرب ما را معطل کرده است / نتیجه نگاه به اقتصادهای نوظهور

عباسپور: نگاه و تکیه آمال و آرزوی دوستی با غرب یکی از عواملی است که ما را معطل کرده، همواره بعضی از دولتمردان ما در دهه‌های مختلف پیشرفت را در تعامل با غرب می‌دانستند ولی در واقع همین ایده ما را زمین گیر کرد.

اقتصاد آرزوی دوستی با غرب ما را معطل کرده است / نتیجه نگاه به اقتصادهای نوظهور

خودکفایی به عنوان یک هدف، در زمانه‌ای که مرکانتیلیستی مورد توجه بود و با ظهور علم اقتصاد و پیدایش اقتصاددانان کلاسیک، به حاشیه رفت. کسانی چون ریکاردو اثبات کردند که تجارت و دادوستد باعث افزایش رفاه برای هر دو سو خواهد شد.  آن‌ها نشان دادند حتی اگر در کشوری امکان تولید ارزان‌تر همه‌ کالاها نسبت به کشور دیگری وجود داشته باشد، باز هم همچنان امکان رسیدن به رفاه بیشتر برای آن‌ها ممکن است. بنا به باور شماری از کارشناسان، حداقل در خصوص برخی «کالاهای استراتژیک»، رسیدن به خودکفایی و قطع وابستگی به دیگران اهمیت بسیاری دارد و اقتدار ملی را برای آن کشور به ارمغان می‌آورد. از نظر دین مبین اسلام هم وابستگی نظام اسلامی به بیگانگان مذموم است در ایران هم بنابر تاکیدهای مکرر رهبری، توانسته‌ایم تا حد معقولی به خودکفایی برسیم. اما سوال این است که چرا رسیدن به خودکفایی سخت و طولانی است. در همین راستا ما در گسترش نیوز گفتگویی داشتیم با یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی. با ما همراه باشید:

قبل از انقلاب زیر سلطه بودیم

روح الله جانی عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز در مورد موضوع یاد شده اظهار کرد: ما تا قبل از انقلاب زیر سلطه بودیم و سرنوشت امور ما دست بیگانه بوده و آنها برای ما تصمیم گیری و تصمیم سازی انجام میدادند. منافع استعمار هم اقتضا نمی کرد کشور به خودکفایی برسد.یعنی آنها با خوداتکایی و درون زایی که می‌تواند رشد و توسعه کشور باشد موافق نبودند.آنها دنبال منابع و ذخایر ما بودند که آن را تاراج کنند. برای اینکه موفق شوند سعی‌شان بر این بود که ما یک کشور وابسته در تولید و صنعت باشیم.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن بیان کرد: در مقطعی «هنری آلفرد کیسینجر» وزیر امور خارجه نیکسون میگوید ما کشورهای دوست را طوری به خودمان وابسته کردیم که بدون مواد غذایی ما بیشتر از ۲۴ ساعت نمیتوانند دوام بیاورند و هویدا هم میگفت یک ماه بدون مواد غذایی و گندم آمریکا نمیتوانیم دوام بیاوریم.میخواهم بگویم که عقب ماندگی ما به این دلیل بوده که خودمان سرنوشتمان را تعیین نمی‌کردیم.

نماینده مردم آوج و بوئین زهرا ادامه داد: بعد از انقلاب هم شعار کشور استقلال آزادی جمهوری اسلامی بود و حرکت های خیلی خوبی شروع شد. ولی دشمن، استکبار و قدرت‌های بزرگ جهانی تحمل استقلال ما را نداشتند. یعنی تا جایی که توانستند سعی‌شان در براندازی نظام و محدود و محصور کردن انقلاب بود. در این مسیر جنگ سخت افزاری هشت ساله با عراق را راه انداختند و همچنین گروهک هایی را در دهه اول انقلاب هدایت می‌کردند و به جان جمهوری اسلامی انداختند. بعد بحث حجمه و یا به تعبیر مقام معظم رهبری شبیخون و ناتو فرهنگی را ایجاد کردند، امروزه روز نیز این راه ادامه دارد که نمونه بارز آن را می‌توان در حوزه فضای مجازی مشاهده کرد. از طرف دیگر جنگ اقتصادی و تحریم را راه انداختند. مشکلی که با تولد انقلاب با ماست و چند سالی است که شدت بیشتری گرفته است این‌ها موانع بزرگی بوده برای رشد و توسعه کلی کشور، ولی در حوزه بعضی صنایع رشد هم داشتیم، این که بگوییم موفق نبودیم درست نیست.

رشد فزاینده‌ کشور در صنعت دفاعی

وی افزود: علی رغم مزاحمت‌های بین‌المللی و محورهایی که دشمن شروع کرده، توفیقات خوبی داشتیم. ما در حوزه صنعت دفاعی رشد فزاینده‌ای داریم به طوری که قدرت‌های بزرگ جهانی نگران پیشرفت‌های ما در این حوزه هستند.در مجموع توفیقات بسیار خوبی داشتیم.

عباسپور در پایان اظهار کرد: در برخی مواقع به دلیل محدودیت‌‌های بین‌المللی و درجاهایی سو مدیریت نتوانستیم آنچنان موفق عمل کنیم. نگاه و تکیه آمال و آرزوی دوستی با غرب یکی از عواملی است که ما را معطل کرده، همواره بعضی از دولتمردان ما در دهه‌های مختلف پیشرفت را در تعامل با غرب می‌دانستند ولی در واقع همین ایده ما را زمین گیر کرد. افغانستان، پاکستان، عراق، مصر و اردن، کشورهایی هستند که در تعامل با غرب هستند ولی نتیجه ای نگرفتند. امیدواریم دولت با تغییر رویکردی که در پیش گرفته و نگاهی که به شرق و اقتصاد های نو ظهور همانند هند، چین و روسیه دارد، نتیجه بگیرد.

  • ناشناس ارسالی در

    این اگر اقتصاد بلد بود که این تیپی لباس نمی پوشید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها