|
کدخبر: 268018 کیمیا ملکی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه خیاطان زنانه و مردانه تهران :

۸۰ درصد پارچه لباس ها خارجی است / تغییر قیمت لحظه ای؛ مشکل اصلی این صنف

رئیس اتحادیه خیاطان زنانه و مردانه تهران اظهار داشت: افزایش روزانه نرخ مواد اولیه از اصلی‌ترین مشکلات ما است. هزینه تولید یک نوع پوشاک هر روز با روز قبل تفاوت دارد.

اقتصاد ۸۰ درصد پارچه لباس ها خارجی است / تغییر قیمت لحظه ای؛ مشکل اصلی این صنف

مدتی است که کام اصناف کمی شیرین شده و کسب و کار آن ها رونق گرفته است. هر چند ضرری که در این ۲ سال شامل حال آن ها شد آن قدر زیاد است که با گذر زمانی طولانی جبران خواهد شد.

خیاطان از آن جمله اصنافی هستند که رابطه مستقیمی با برگزاری مراسم ها دارند. هر چه رفت و آمد بیشتر باشد کاسبی آن ها پر بار تر خواهد بود.

گسترش نیوز در خصوص وضعیت فعلی تقاضا در صنف خیاطان به گفت و گو با حبیب طهماسبی نیک، رئیس اتحادیه خیاطان زنانه و مردانه تهران پرداخت.

طهماسبی-خیاطان

طهماسبی نیک در خصوص میزان تقاضا مردم برای خرید لباس اظهارکرد: میزان تقاضا درحال‌ حاضر نسبت به سال گذشته بسیار مطلوب تر است. با کاهش کرونا و برگزاری مهمانی و عروسی مردم نسبت به خرید لباس بیشتر اقدام می‌کنند.

این روزها سودی در کار نیست

وی پیرامون تاثیر تغییر نرخ مواد اولیه شامل ( نخ، دکمه، پارچه و... ) بر نرخ تمام شده گفت: تنها نرخ پارچه بر نرخ تمام شده موثر نیست زمانی که یک مانتو دوخته می‌شود یکی از بخش‌های آن پارچه است اما در اصل دکمه، جای چسب، نخ و... را هم باید مدنظر قرار داد. متاسفانه نرخ مواد اولیه روزانه تغییر می‌کند و هزینه تولید خیلی بالا می‌رود. یک تولیدکننده خیلی هنر کند تنها به علت تعهد به صنف خود و کارگرانی که زیرمجموعه وی هستند و با این کار هزینه‌های زندگی خود را تامین می‌کنند، هزینه آب، برق و دستمزد کارگر را می‌دهد و سودی برای او ندارد.

رئیس اتحادیه خیاطان زنانه و مردانه تهران با بیان اینکه در این صنف نرخ مصوبی وجود ندارد، افزود: خیاطی یک هنر است و به دلایل مختلف ممکن است نرخ دو کار مشابه با یکدیگر تفاوت داشته باشد. مثلا نرخ دو مانتو به علت تفاوت مواد اولیه و نوع دوخت با یکدیگر اختلاف دارد.

۸۰ درصد پارچه‌ها خارجی هستند

وی در خصوص میزان استفاده از پارچه‌های خارجی گفت: بیشتر حجم مصرفی ما را پارچه‌های خارجی تشکیل می‌دهند. ۸۰ درصد پارچه‌های مورد استفاده در تولید لباس خارجی هستند. اما در تولید لباس مردانه مانند کت و شلوار به دلیل تنوع و کیفیت بالا از پارچه ایرانی استفاده می‌شود.

طهماسبی نیک با اشاره به مشکلات اصلی که تولیدکننده با آن روبه‌رو است بیان کرد: افزایش روزانه نرخ مواد اولیه از اصلی‌ترین مشکلات ما است. هزینه تولید یک نوع پوشاک هر روز با روز قبل تفاوت دارد. دولت باید از این صنف حمایت کند. پیشنهاد بنده این است که دولت همه ی مواد اولیه مورد نیاز در خیاطی را در تعاونی‌های اصناف توزیع کند و نگذارند با تورم بالا برود.

در تولید پوشاک از هیچ کشوری کمتر نیستیم

رئیس اتحادیه خیاطان زنانه و مردانه تهران پیرامون مارک‌های خارجی که به لباس‌های تولید داخل دوخته می‌شود، اظهارکرد: عده‌ای ممکن است بدون پروانه فعالیت کنند و اتحادیه‌ها روی این واحدهای صنفی نظارتی نداشته باشند اما تعدادشان بسیار کم است. در تولید پوشاک از هیچ کشوری کمتر نیستیم. از نظر تنوع و کیفیت هیچ کشوری نمی‌تواند بگوید بهتر از ایران است.

۹۵ درصد چرخ خیاطی ها خارجی هستند

وی در خصوص کیفیت چرخ خیاطی‌های داخلی و خارجی و استفاده از آن‌ها در کارگاه‌ها گفت: ۹۵ درصد چرخ خیاطی هایی که در کارگاه‌ها وجود دارد خارجی هستند. در گذشته از چرخ خیاطی‌های آلمانی یا ژاپنی استفاده می‌شد. اما درحال‌حاضر بیشتر چرخ خیاطی‌های ما به علت نرخ مناسب و کیفیت خوب چینی است. همچنین در تعمیرات و تامین قطعه‌های آن هیچ مشکلی وجود ندارد.

رئیس اتحادیه خیاطان زنانه و مردانه تهران در پایان ضمن اعلام هزینه‌های لازم برای تاسیس یک کارگاه خیاطی تصریح کرد: محل و موقعیت کارگاه از همه چیز مهم تر است. حدود ۵ چرخ، کار یک کارگاه تولیدی را راه میندازد. هزینه اجاره مسئله بسیار مهمی است. ابزار کار برای ما مشکل آن‌چنانی ندارد. یک کارگر در یک محل ۱۵ متری می‌تواند فعالیت کند.

کلام آخر

بسیاری از اصناف در دوران کرونا به حدی متضرر شدند که ورشکستگی را پذیرفتند. دولت می‌تواند با شنیدن درخواست های آن ها که مهم ترین آن تامین مواد اولیه است بهترین کمک را به آن ها کند. قطعا اگر چالش های تامین مواد اولیه با وجود تحریم ها و هزینه آن با وجود تغییر روزانه قیمت ها حل شود چرخه تولید به گونه ای دیگر می چرخد. امیدواریم که نگاه متفاوت دولت سیزدهم بتواند راه گشای مشکلات اصناف باشد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها