|
کدخبر: 264796 رویا رئیسی

مدیرعامل مرکز فابا در گفتگو با گسترش نیوز؛

مناطق آزاد فضایی مناسب برای فستیوال‌های فناوری

بیات؛ مدیرعامل مرکز فابا گفت: در مناطق آزاد ساختاری ساخته می‌شود که نوآوران و سرمایه‌گذاران در فضایی آرام با یکدیگر گفتگو کنند. در نهایت هم به یک مدل کسب‌وکاری برای همکاری مشترک می‌رسند. از دل این رویدادها، قراردادها و همکاری‌های متعددی شکل خواهد گرفت.

اقتصاد مناطق آزاد فضایی مناسب برای فستیوال‌های فناوری

در سال‌های اخیر ایران برنامه‌های فناورانه زیادی را برگزار کرده است و فعالین این حوزه منتظر حمایت‌های نهادهای گوناگون هستند. در سال گذشته نمایشگاه تراکنش با وجود شرایط سخت کرونایی برگزار شد و در سال ۱۴۰۱ منتظر رویدادی هستیم که از آن به عنوان فستیوال نوآوران و سرمایه‌گذاران خاورمیانه یاد می‌شود. در این رویداد فعالین فین تک کشورهای اسلامی حضور پررنگی خواهند داشت.

محمد مراد بیات، مدیرعامل مرکز فابا در گفتگو با گسترش نیوز گفت: مرکز فابا هم‌زمان با برگزاری نمایشگاه تراکنش ایران بعد از سال ۱۳۹۴ همیشه جشنواره نوآوری و استارت آپ در حوزه فین تک داشت. تیم‌های استارت آپ، ایده‌های نو، ایده‌های استارت آپی را مطرح کرده‌ایم و در تعامل با مدیران صنعت بانکداری و پرداخت هستیم تا در هفته فینتکس کیش ظهور و بروز داشته باشند. برای برون رفت از مشکلات صنعت بانکداری، پرداخت و سایر حوزه‌ها نیازمند مجموعه‌ای هستیم تا مدیران صنعت، سرمایه‌گذاران و نوآوران را در داخل و خارج کنار هم قرار دهد.

بیات

هفته فین تکس کیش محلی برای نوآوران

بیات اظهار کرد: هفته فین تکس کیش، آوردگاه نوآوران و سرمایه‌گذاران خواهد بود. از سال ۱۳۹۸ برای این رویداد پیش‌بینی‌های لازم انجام شده بود اما به واسطه شرایط کرونایی امکان برگزاری نبود. در سال جاری اولین دوره هفته فین تکس کیش برگزار خواهد شد. البته ۷ دوره در تهران به گونه‌ای کوچک برگزار شده است. بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی علیرغم تنگناهای تحریمی در مناطق آزاد تردد راحت‌تری دارند. در جزیره کیش فرصت برای فعالین فین تک کشورهای منطقه نیز برقرار می‌شود.

وی افزود: در هفته فین تکس کیش پیرامون حوزه‌های مختلف فین تک مثل لند تک (Land Tech)، رگ تک (Reg Tech)، پی تک (Pay Tech)، رمیتنس (Remittance)، فین تک و رمز ارز (Crypto Currency)، فناوری‌های مالی، ولت تک (Wallet Tech)، بانک تک (Bank Tech)، اینشور تک (Insure Tech)، مدیریت مالی (Financial Management)، هوش مصنوعی (Artificial Intelligence)، اینترنت اشیاء (Internet of Things)، رایانش ابری (Cloud Computing)، متاورس، شهر هوشمند، اپلیکشن های موبایل (Mobile Applications)، تحول دیجیتال و رسانه‌های اجتماعی (Social Media)، فناوری‌های نوظهور و  واقعیت مجازی (Virtual Reality)، واقعیت افزوده (Augmented Reality)، بلاک چین (Blockchain)، ماشین لرنینگ(Learning Machin)، بیگ دیتا (Big Data) به همراه زنجیره تأمین خدمات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری اکوسیستم صنایع مالی، بانکی، پرداخت و شهر هوشمند در این رویداد (۱۰ تا ۱۳ بهمن‌ماه) شرکت خواهند کرد.

مناطق آزاد فرصتی برای شکوفایی رویدادهای فناورانه

مدیرعامل مرکز فابا تأکید کرد: مناطق آزاد، خصوصاً کیش در سال‌های گذشته پایلوت خیلی از اقدامات نوآورانه بودند. مناطق آزاد محدودیت‌های کمتری نسبت به سایر شهرها دارند و با توجه به ظرفیت‌های موجود، این مناطق به صورت پایلوت برای موضوعات فناورانه روز استفاده می‌شوند. رویداد هفته فین تکس کیش نقش پایلوتی مناطق آزاد را برای تکثیر ایده‌های ملی و بین‌المللی اجرایی می‌کند. ایده‌های نوآورانه و سرمایه‌گذاری پیرامون این حوزه در مناطق آزاد روان‌تر از سایر مناطق است.

بیات خاطرنشان کرد: در مناطق آزاد به راحتی سرمایه‌گذار خارجی و سرمایه‌گذار داخلی گردهم می‌آیند. همچنین این مناطق شرایط آرامی برای نوآوری و سرمایه‌گذاری دارند. با کمال تأسف بسیاری از رویدادهای سطح کشور، نوعی نمایش یا رعدوبرقی است که چند روزی می‌آید و در نهایت دستاوردی ندارد. در مناطق آزاد ساختاری ساخته می‌شود که نوآوران و سرمایه‌گذاران در فرصت آرام با یکدیگر گفتگو می‌کنند. در نهایت هم به یک مدل کسب‌وکاری برای همکاری مشترک می‌رسند. از دل این رویدادها، قراردادها و همکاری‌های متعددی شکل خواهد گرفت.

مدیرعامل مرکز فابا در پایان ضمن اشاره به بحث رمز ارز ملی در کشور گفت: مسئولیت رمز ارز ملی با بانک مرکزی است. بانک مرکزی سیاست‌های لازم برای این کار را چیده است. مرکز فابا نیز در سطح انتقال تصمیم‌ها و ارائه نقطه نظرات کارشناسی ورود کرده است. برنامه‌های رمز ارز ملی را در قالب رسانه‌ها پردازش خواهیم کرد. در نمایشگاه تراکنش شاهد حضور فعالین بلاک چین و ارز دیجیتال بودیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها