|
کدخبر: 260901 رویا رئیسی

کارشناس ارزهای دیجیتال در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد

رد پای صرافی‌ ها در ریزش ارزهای دیجیتال

مرید السادات؛ مدرس و تحلیلگر بازارهای مالی گفت: صرافی‌ها در چرخه بازار دست‌کاری می‌کنند. در شرایط خاص صرافی‌ها چه ایرانی و چه خارجی به مردم ارز نمی‌فروشند. این گلایه را به اعضای کمیسیون اقتصاد دیجیتال مجلس صحبت کردیم تا تعیین تکلیف کنند اما هنوز این روند بدون قانون پیش می‌رود. صرافی‌ها بدترین عملکرد را در این بازار داشتند.

اقتصاد رد پای صرافی‌ ها در ریزش ارزهای دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال روزهای سختی را پشت سر گذاشت. ترس باورنکردنی در میان سرمایه‌گذاران ایجاد شد. با وجود رشد اندک هنوز عده‌ای نگران وضعیت پیش رو هستند. بزرگ‌ترین ضربه را ارز دیجیتال Terra با نماد LUNA به بازار زد. در این خصوص حسین مرید السادات؛ مدرس و تحلیلگر بازارهای مالی در گفتگو با گسترش نیوز گفت: از نگاه تکنیکال pivot هفتگی ارزهای دیجیتال شاخص ساز از دست رفته است. Pivot نمای چرخش بازار است، جایی که عرضه و تقاضا به هم می‌رسند. از دست دادن pivot هفتگی موضوع جدی است که روند بازار را تغییر می‌دهد. در خصوص چرایی این موضوع باید اشاره کرد که به واسطه جنگ روسیه و اوکراین نظام اقتصادی جهانی دچار بهم ریختگی شد.

مریدسادات

مرید السادات اظهار کرد: نسبت به ۲۰ سال گذشته نرخ تورم بی‌سابقه شده است. بانک مرکزی کانادا به یک باره ۱۰۰ درصد نرخ بهره را افزایش داد. شاخص‌های بانک مرکزی جهانی همگی منفی هستند. تمامی این شرایط منجر به ایجاد شرایط فاندامنتال بر بازار کریپتوکارنسی شد. بازار ارزهای دیجیتال به عنوان نظام مالی قطعاً خارج از این حوزه نیست.

قوانین بازار رعایت نشود بازنده هستیم

وی ضمن اشاره به وضعیت ارز دیجیتال لونا افزود: در سایت کوین مارکت کمپ شاهد دسته‌بندی بر اساس ارزش بازار رمز ارزها هستیم. در خصوص ارز دیجیتال لونا حداقل ۱۰ مرتبه حد ضرر سرمایه‌گذاران مشخص شده است. سرمایه‌گذاران باید با رعایت حد ضرر رمز ارز خود را می‌فروختند. متأسفانه در بازار قوانین را رعایت نمی‌کنیم. در فوتبال دوست داریم با دست بازی کنیم. در والیبال هم با پا بازی کنیم، در این شرایط بازی را می‌بازیم. بازار قوانینی دارد که سرمایه‌گذار ایرانی استفاده نمی‌کند. بدون دانش نسبت به قوانین وارد بازار می‌شوند.

این تحلیلگر بازارهای مالی در ادامه گفت: به واسطه شرایط فاندامنتال امیدوارم ارز دیجیتال لونا تبدیل به شت کوین نشود. جز ارزهایی بود که عملکرد خوبی داشت اما ریزش ۹۹.۹۶ دهم درصدی را تجربه کرد. این ریزش ضربه سختی به اعتماد سرمایه‌گذاران زد. سرمایه‌گذاران در سطح جهانی با ترس شدید روبه‌رو شدند.

رد پای صرافی‌ها در ریزش بازار

مرید السادات تأکید کرد: باوجود مشکلات اقتصادی در جهان و قیمت قطعات، کامودیتی ها و نظام عرضه و تقاضا متناسب با یکدیگر نیست. همه این موضوعات به واسطه خروجی فدرال رزرو است. سال سختی برای اقتصاد جهانی در پیش رو داریم.

این تحلیلگر بازارهای مالی در پایان گفت: در شبکه اتریوم مؤلفه‌ای داریم به نام Liquidity Provider که صرافی‌ها در چرخه بازار دست‌کاری می‌کنند. در نهایت هم صرافی‌ها چه ایرانی و چه خارجی به مردم ارز نمی‌فروشند. این گلایه را به اعضای کمیسیون اقتصاد دیجیتال مجلس مطرح کردیم تا تعیین تکلیف کنند، اما هنوز این روند بدون قانون پیش می‌رود. صرافی‌ها بدترین عملکرد را در این بازار داشتند.

وضعیت امروز بازار رمز ارزها

قیمت بیت کوین هنوز در محدوده ۳۰ هزار دلار است و در عرض سه روز ضررهای بزرگ حدود ۲۵ درصد را تجربه کرد. همچنین سقوط استیبل‌کوین ترا روندی را ایجاد کرد که بیت کوین و اکثر آلت کوین‌ها را در وضعیت هشدار قرار داد. شاخص ترس و طمع ارزهای دیجیتال به سطح «ترس شدید» ۹ در روز شنبه سقوط کرد. تنها امید برای رشد بیت کوین فتح کانال ۳۲ هزار دلار است. بعد از فتح این کانال حتما به ۳۴ و ۳۶ هزار دلار خواهد رسید. در حال حاضر ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی ۱.۲۸ تریلیون دلار برآورد می‌شود. در کنار بیت کوین رمز ارز دوم بازار هنوز طرفداران زیادی دارد. اتریوم ارزش بازار حدود ۳۵۶.۱۴ میلیارد دلار و سهم ۱۸.۲۵ درصدی دارد. نکته مهم در خصوص اتریوم حجم تراکنش‌ها است که در دو روز گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

ارسال نظر