|
کدخبر: 262608 شهریار خادمی

در گفت‌ و گوی گسترش نیوز با معاون پارلمانی رئیس جمهوری مطرح شد؛

یک امر ضروری درباره پرداخت یارانه ها

سید محمد حسینی : طرح مردمی سازی اصلاح یارانه‌ها یک ضرورت است. در دولت گذشته هم مطرح بود. اکنون نیز برخی از اقتصاددان ها که برخی از آنها اصلاح طلب هستند، ‌همانند سعید لیلاز گفته‌اند این کار یک امر ضروری است و باید انجام شود.

اقتصاد یک امر ضروری درباره پرداخت یارانه ها

برخی می گیوند که سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی یکی از گویاترین مصادیق حکمرانی غلط اقتصادی در کشور است که در تاروپود فکری غالب سیاستگذاران وجود دارد و در عین حال در تعارض با آموزه‌های اولیه‌ علم اقتصاد است. اما آیا علم اقتصاد می‌گوید قیمت‌ها باید بالا برود و همه‌چیز گران شود؟ بدیهی است که خیر. دهه‌هاست که اقتصاددانان در دنیای نظر و عمل تلاش کرده‌اند که هم با تورم مقابله کنند و هم کاری کنند که قیمت‌ها به نسبت دستمزدها کاهش یابد (یا به عبارت دیگر دستمزدها نسبت به قیمت‌ها افزایش یابد). ولی آنچه مهم به نظر  می‌رسد، چگونگی تحقق این هدف است.

سیاستگذاران از دهه‌ها پیش به بهانه کنترل تورم و حمایت از دهک‌های پایین، انواع کالاها را در قیمت‌های نازل تثبیت کرده‌اند، سپس مجبور شده‌اند از مکانیسم قیمت‌گذاری دستوری استفاده کنند. بدیهی است در نتیجه چنین سیاستی، به صورت ناگهانی شوک ایجاد شده و قیمت چند برابر جهش کرده و بحران‌های اجتماعی و امنیتی ایجاد شود. اکنون دولت در تلاش است با تجمیع یارانه‌ها، حذف برخی دهک‌ها و افزایش رقم یارانه‌ های نقدی، رفاه اکثریت جامعه را بهبود بخشد. در همین راستا گفتگویی داشتیم با معاون پارلمانی رییس جمهوری. با گسترش نیوز همراه باشید:

سید-محمد-حسینی

تاکید اصلاح طلبان بر اصلاح یارانه‌ها

 سید محمد حسینی در مورد موضوع یاد شده اظهار کرد: طرح مردمی سازی اصلاح یارانه‌ها یک ضرورت است. در دولت گذشته هم مطرح بود. اکنون نیز برخی از اقتصاددان ها که برخی از آنها اصلاح طلب هستند، ‌همانند سعید لیلاز گفته‌اند این کار یک امر ضروری است و باید انجام شود.

وی افزود: وقتی تفاوت قیمت در داخل کشور زیاد باشد ، بطور طبیعی برخی از اقلام به سمت ۱۵ کشور همسایه خارج خواهد شد. در این میان عده‌ ای می گویند که جلوی قاچاق را بگیرید. اما وقتی درآمد نامتعارف برای عده‌ای سرشار باشد، قطعا باید جلوی آن را گرفت. حتی خود امریکا هم وقتی با این شرایط روبرو شود، دیوار می‌کشد.

معاون پارلمانی رییس جمهوری ایران ادامه داد: اما سوال این است که آیا ما می‌توانیم چندهزار کیلومتری که اطراف ایران هست را دیوار بکشیم؟. قطعا خیر. بنابراین اصلاح نظام یارانه‌ها باید انجام میشد تا جلوی قاچاق گرفته شود. ضمن اینکه باید صرفه جویی شود. وقتی نان به شیوه قدیم پخت و توزیع می شود، تبدیل به خوراک دام می‌شود. لذا نیاز است که توجه اساسی به این مقوله شود و با صرفه جویی و مصرف کم آن را کنترل کنیم.

حسینی بیان کرد: این امر یک کار ضروری است که باید انجام شود. بخاطر تبعاتی که دارد، برخی جرات و جسارت آن را نداشتند. اما آقای رییسی در سال اول اقدام کردند. اما دولت‎‌های دیگر در چهار سال دوم ریاست جمهوری تن به اصلاحات اقتصادی می‌زنند. اما هیچگاه در دور اول و آنهم در سال اول اینچنین کاری انجام نشده بود. ضمن اینکه رهبری بر این طرح ملی تاکیدکردند و نیاز است که همه قوا ونهادها و طیف‌های سیاسی به اجرای این طرح کمک کنند تا این اصلاح انجام شود. زیرا قطعا به نفع مردم خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه ادامه وضع موجود امکان پذیر نیست اظهار کرد: این هم وظیفه قانونی ما است که این تغییر را بدهیم و هم منطق و استدلال اقتصادی ایجاب می کند تا این تغییر ایجاد شود تا کارها به سامان برسد. ارز ترجیحی برای این بود که ما به سمت عدالت حرکت کنیم.کاهش فقر صورت بگیرد تا منجر به رشد اقتصادی و تولید شود، اما این اهداف غالبا تحقق پیدا نکرده ولی با این تغییری که ایجاد می شود ما فکر می کنیم اینکار در نهایت به نفع کشور خواهد بود. اگرچه ممکن است در کوتاه مدت تبعاتی داشته باشد.

 حسینی در پاسخ به این سوال که تکلیف جاماندگان از پرداخت یارانه چه خواهد شد، اظهار کرد: برخی افراد که استحقاق دریافت یارانه را داشتند، متاسفانه در گام نخست مشمول پرداخت یارانه‌ها نشدند، از این رو دولت بلافاصله اعلام کرد که در این بخش جای نگرانی نیست. این جاماندگان حتی نیاز به مراجعه حضوری به مراکز مربوطه را ندارند لذا فقط نیاز است در سامانه‌ای که تعریف شده است موضوع را مطرح کنند تا این موضوع مورد بررسی مجدد قرار خواهد گرفت و اصلاح خواهد شد.

معاون پارلمانی رییس جمهوری در پایان اظهار کرد: روز به روز شرایط اطلاع رسانی از اجرای نظام عادلانه سازی پرداخت یارانه‌ها بهتر می‌شود،معمولا ابتدای این قبیل کارها و طرح ها مقداری مشکلات ایجاد می‌شود و مسئولین اجرایی در استان‌ها هم از برخی امور مطلع نیستند، این رو مسئولین اجرایی در این بخش برای استانداران جلساتی را ترتیب داده اند و موضوعات در قالب پرسش و پاسخ ادامه دارد.

ارسال نظر