|
کدخبر: 233081 شهریار خادمی

گسترش نیوز گزارش می‌دهد؛

خبر خوش یک نماینده مجلس درباره حقوق ها

محسن زنگنه: به طور صد در صدی بحث تغییرات دستمزد در مجلس در چارجوب بودجه ۱۴۰۱ مطرح است. همچنین می توان این خبر خوش را داد که مسئله حقوق و دستمزدها در مجلس پیگیری می شود.

اقتصاد خبر خوش یک نماینده مجلس درباره حقوق ها

جلسه علنی مجلس رد ( یکشنبه ۱۹ دی ماه) مجلس شورای اسلامی به بررسی کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور اختصاص داشت. نمایندگان مجلس در این جلسه پس از استماع سخنان رئیس جمهور و توضیحات رئیس سازمان برنامه و بودجه و دلایل موافقان و مخالفان کلیات این لایحه، در نهایت کلیات بودجه سال آینده را با۱۷۴ رای موافق،  ۷۶ رای مخالف و ۶ رای ممتنع به تصویب رساندند.

بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور از حیث منابع و مصارف بالغ بر سی و شش میلیون و سیصد و ده هزار و هفتصد و چهار میلیارد و ششصد و بیست و هشت میلیون ریال است. براساس مصوبه جدید مجلس در مورد نحوه رسیدگی به لوایح بودجه سنواتی، با تصویب کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱، جزییات آن به کمیسیون تلفیق رفته تا کار کارشناسی نمایندگان مجلس بر روی آن انجام شود.

محسن-زنگنه

طبق تغییرات صورت گرفته در آیین نامه داخلی مجلس، با تصویب کلیات بودجه در صحن علنی، نمایندگان مجلس حداکثر ۱۰ روز فرصت دارند تا پیشنهادات خود را به کمیسیون‌های تخصصی ارائه دهند. همزمان با ارائه پیشنهادات وکلای ملت، کمیسیون تلفیق نیز ۱۵ روز فرصت دارد تا جزئیات لایحه را مورد بررسی قرار دهد که البته این فرصت ۱۵ روزه با موافقت هیئت رئیسه مجلس قابلیت تمدید برای ۱۵ روز دیگر را دارد.

فرصت هیات رییسه به نمایندگان برای

در همین راستا ما در گسترش نیوز گفتگویی داشتیم با یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم. برای خواندن مشروح این گفتگو با ما همراه باشید:

محسن زنگنه، نماینده مردم تربت حیدریه در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز در مورد نحوه ورود مجلس به جزییات بودجه ۱۴۰۱ اظهار کرد: نمایندگان بر اساس تغییری که در آیینه نامه داخلی مجلس صورت گرفت بعد از تایید کلیات بودجه، توسط هیات رییسه به نمایندگان فرصت داده شد تا روز سه شنبه ۲۱ دی ماه ساعت ۲ بعدظهر پیشنهادات‌شان را روی بندها و لایحه های بودجه بارگذاری کنند و بعد از آن کمیسیون، نظرات را جمع بندی می کند و در اختیار تلفیق قرار می دهد.

وی افزود: دیروز و امروز، کمیسیون تلفیق بیشتر روی کلیات منابع و مصارف بحث می کند و انشالله از هفته آینده به صورت جزئی وارد تبصره های بودجه می شود. ابتدا تبصره هایی که منابع دولت را دربر دارند مورد بررسی قرار می گیرد و زمانی که سقف منابع بسته شد تبصره های هزنیه و مصارف را در دستور کار قرار می دهند.

بزرگترین چالش بودجه 

زنگنه در مورد اینکه بزرگترین چالش بودجه از نظر مجلس چیست،اظهار کرد: اکنون دو چالش وجود دارد. یکی در مورد تبصره ها است که به بحث های اصلاح ساختاری مربوط می شود. مسائل مالی دولت و همچنین و آینده فروش نفت هم بحث بسیار مهمی است. بحث دوم در مورد جدوال است. یکی از مهمترین بخش های این موضوع،   تخصیص ارز به محصولات در سال آینده است و بحث ارز ترجیحی و غیر ترجیحی و همچنین حقوق گمرکی در چارچوب آن مطرح می شود.

نماینده مجلس یازدهم در مورد اینکه آیا در بودجه ۱۴۰۱ شاهد تغییرات عمده ای در دستمزدها خواهیم بود یا خیر اظهار کرد: به طور صد در صدی بحث تغییرات دستمزد در مجلس در چارجوب بودجه ۱۴۰۱ مطرح است. همچنین می توان این خبر خوش را داد که مسئله حقوق و دستمزدها در مجلس پیگیری می شود. نظر ابراهیم رئیسی رییس جمهوری بر این بود که باید در مسئله دستمزدها به سمت عادلانه تر شدن پیش برویم و درکنار آن باید تورم و فضای اقتصادی کشور را لحاظ کنیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پایان در مورد جزییات اخذ مالیات در بودجه ۱۴۰۱ اظهار کرد: نظر کلی مجلس بر این است که مالیات افراد و شرکت های حقوقی و غیر دولتی که حدود ۶۶ درصد افزایش پیدا کرده است بسیار سنگین است و باید تعدیل شود.

  • علی ارسالی در

    خدا کنه حرف نماینده راست باشه

ارسال نظر