|
کدخبر: 259526 شهریار خادمی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با دبیر اول کمیسیون اقتصادی مجلس؛

زمان امام همه مردم راضی بودند/ پیشنهاد ویژه درباره یارانه ملی

انور حبیب‌زاده بوکانی: زمان امام به همگان به یک میزان کالابرگ داده میشد و همه راضی بودند. اکنون باید تعادل، نظم انضباط و برنامه ریزی صحیحی درارتباط با مسئله پرداخت یارانه‌ها داده شود. باید یارانه و کالابرگ برای همه اقشار یکسان باشد.

اقتصاد  زمان امام همه مردم راضی بودند/ پیشنهاد ویژه درباره یارانه ملی

مدتی است که دلایل زیادی برای افزایش قیمت‌ها مطرح می‌شود از قاچاق، گرفته تا یارانه پنهان و افزایش دستمزد کارگران، برای رسیدن به این سوال که دلیل افزایش قیمت‌ها چیست با یکی از نمایندگان مجلس به گفتگو نشستیم. با گسترش نیوز همراه باشید:

خروج کنترل تورم از دست دولت

انور حبیب زاده بوکانی دبیر اول کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز در مورد موضوع یاد شده اظهار کرد: تورم در ارزاق عمومی و خورد و خوراک مردم امروز مسائل و مشکلات عدیده ای را ایجاد کرده که نشان از این است که کنترل این مسائل از دولت خارج شده است. باید این واقعیت را قبول کنیم که در شرایط فعلی با توجه به تورمی که وجود دارد مردم برای این که بتوانند امکاناتی را برای خود و خانواده شان تامین کنند به مشکلات بزرگی برخورد کرده‌اند. اکنون فقرا، فقیرتر شده‌اند و این مسئله شامل همه طبقات جامعه نیز شده است.

وی افزود: بنده موافق اصلاح یارانه هستم. اما با برنامه ریزی و هماهنگی همه دستگاه ها و سازمان ها و ادارات باید این امر انجام شود. اگر واقعا یارانه ای داده می‌شود باید به همه اقشار داده شود که بتوانند با شرایط خودشان را تطبیق دهند. قیمت کالا روز به روز در حال افزایش است ولی متاسفانه دستمزد در برخی از اقشار جامعه مثل کارمندان دولت و کارگران افزایش آنچنانی نداشته است. این موضوع ناعادلانه است و باعث مسائلی در اجتماع خواهد شد. یعنی اگر دولت برنامه ریزی دقیقی را نداشته باشد با مشکلاتی مواجه می‌شود. در اوایل انقلاب هم این مسائل را داشتیم. اما با برنامه ریزی صحیح  قیمت ها به گونه ای پیش رفت که مردم رضایت کامل داشتند ولی امروز اینگونه نیست.

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا طرح کالابرگ را امری مفید می‌داند یا خیر، اظهار کرد: اکنون که در تحریم هستیم، همگان می‌دانیم که درهمه بخش‌ها چه در کالاهای اساسی و چه در بخش قطعات صنعتی و بهداشتی نیاز به امکانات و تجهیزات داریم. به همین علت و با توجه به شرایط فعلی دولت باید این کالابرگ ها را درست و منطقی بدهد. اگر به صورت الکترونیکی هم باشد چه بهتر که مردم در صف نمانند. در همین رابطه دولت در اطلاعیه‌ای از زبان مدیران کشوری اعلام کرده بود که به همه اقشار باید کالابرگ داده شود. برای فقرا ۴۰۰ هزار تومان و برای دیگر طبقات ۳۰۰ هزارتومان پرداخت میشود.

دبیر اول کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این سوال که در زمان امام خمینی کوپن به تمام طبقات داده می‌شد اما الان چرا اینگونه نیست و میان طبقات تفاوت است، اظهار کرد: زمان امام به همگان به یک میزان کالابرگ داده میشد و همه راضی بودند. اکنون باید تعادل، نظم انضباط و برنامه ریزی صحیحی درارتباط با مسئله پرداخت یارانه‌ها داده شود. باید یارانه و کالابرگ برای همه اقشار یکسان باشد. این میزان پرداختی حقیقتا پاسخگوی مشکلات مردم نخواهد بود. یعنی قیمت ها ۷۰۰ برابر شده با ۴۰۰ هزار تومان نمی‌شود زندگی مردم را اداره کرد. این واقعیت را باید قبول کنیم که ارزش پول ملی در شرایط تورم کشور نیاز به برنامه ریزی صحیح و دقیقی دارد که دولت باید با هماهنگی مسئولان بخش اقتصادی و مجلس این موارد را حل کند.

مردم نگران هستند

حبیب زاده بوکانی در پایان اظهار کرد: امروزه در جامعه اقشاری را داریم که حقوقی بالغ بر ۵ میلیون تومان یا کمتر دریافت می‌کنند. آیا واقعا اینها می‌توانند تا زمان بازنشستگی هم خودرو داشته باشند هم مسکن؟ با این وضعیت و شرایط حقیقتا مردم نگران هستند و مجلس نشان داد باید نسبت به این قضیه عکس العمل نشان دهد که نشان داد. قطعا تداوم این شرایط به ضرر دولت است. امروز همه رسانه‌ها نسبت به عملکرد دولت ناراضی هستند و باید تدبیری برای آن اندیشیده شود.

  • ایرانیان ارسالی در

    خوب اون زمان جمعیت دزدان و مفت خوران کمت ر بودند . رانت خوران کمتر بودند و حتی ه نوز بلد نبودند دزدی کلان و گسترده رو ... اره با ...

  • غریبه ارسالی در

    زمان امام که مردم راضی بودند شاید بعلت وجود سران فتنه ۸۸ در دفتر نخست وزیری بوده باشد

  • ناشناس ارسالی در

    افرین به این نماینده که حرف دل میلیونها کارمند و کارگر را زده است آخه کجای دنیا با وجود تورم چهل درصدی حقوق کارمند را ده درصد افزایش می دهند. نماینده های ما در مجلس که لال مونی گرفت وفقط در ایام انتخابات به همه جا سر می زنن حتی مجالس ترحیم تو تک تک روستا ها جا نمیمونه ولی بعد از انتخاب چهار سال به خواب میرن و یه تذکر یا حرفی تو مجلس ندارن من نمیدونم این حقوق ها رو چطور می برن سر سفره اخه نماینده باید بره حرف بزنه تو مجلس نه اینکه فقط نماینده های محترم تهران- اصفهان - خراسان رضوی و اذر بایجان ها حرف بزنن

  • عبدالعلی گل بابا نژاد عزیزی ارسالی در

    سلام اگر واقعا کسی بفکر ملت باشد نمی گوید گرانی باید گفت انتحاری آخه زمانی میگن چند درصد که کل ارزاق وکالا و خدمت ومسکن وبهداشت وپوشاک ودیگر مخارج در۱۲ماه یک سال بصورت مشخص ده یا ۵۰پنجا درصد رشد داشته است. اصلا شما وژدان را بکار بگیر بی طرف ومرض از همین عید تا حال چند درصد بالای ۴۵درصد وتا پایان سال معلوم نیست خدا داند پس نمیشه گفت چند درصد وقتی درصد میگن که دقیقا در زمان یک سال حالا فرض ۴۰درصد نه اینکه هرروز هرروز من ۳۰سال با قناعت وارثیه پدری زحمت کشیده جان کندم بخور نمیر یک خانه ۹۲خریدم با مدیریت وسیاست بی ثمر وقتی گرانی شروع شد خانه داشتم ۲۸ملیون پس اندازش هم داشته الان ۱۴۰۱ از دست گرانی همه چیز رفتن وگرنه نمیشه زنده ماند دیگه چیزی واسه فروختن ندارم اگر دین دارید به خدا یقین دارید ۶۷۰۰حقوق من وخانم الا ۸سال مسافرت هم نرفتم یک پسر دانشجو دارم دوبار تقاضا داد واسه زن گرفتن خوب از کجا پیدا کنم من که خانه رفت پس اندازم رفت الان دورترین منطقه یک شهر کوچک تازه خدا خیر دهد ۳۲۰۰اجاره ۳۵۰۰می ماند ده درصد بالا بره بازم ۴۲۰۰من دیگه موندم شما اینو که لااقل واسه ۵ملیون قشر مثل من پیش آمده را چی قضاوت میکنند آدم فاجعه اقتصادی نیست من چیکار باید بکنم ۳۰سال معلمی با احترام بین اقوام آخر عمر پول واسه پسرم که ندارم زن بگیرد یه دختره ودو نوه از شرمندگی پیش همه بخدا هر شب آرزوی مرگ دارم کدام کشور دنیا سراغ دارید یک انسان آخر عمری که باید لااقل با کمترین اسایش زندگی کند درعوض همه چیز ازدست رفته من که قمار نکردم چی بگم که بشرفم اگر ترس از خدا نباشد من وخانم با هم خودکشی میکنیم آخه این چه روزگار که واسه انسانها درست کردند آنوقت تا میتونن شعار میدن حرف میزنند انگار که این کشور ومردمش مشکل ندارن آقای مسول وزیر سلطان و آقایون که مدعی چندین نوع طرح واسه انسانها هستند لااقل خجالت بکشید این وضعیت یک انسان که یک عمر فقط درراه تربیت انسان کار کرده عاقبت به چه روزگار دچار کردین مارا من درحیرتم که چطوری کسانیکه مسول این بدبختی من وامثال من شدن در درون امیال انسانی ووژان خود دچار مشکل وجنون نمیشون بابا اگه تو هر جای دنیا فقیرترین کشور درنظر بگیرید یک معلم بعد از ۳۰سی سال خدمت وبعد از ۲۲سال بازنشسته شدن از نداشتن لااقل کمترین نیاز مجبور بشه خانه خودش بفروشد پس اندازش اندکی داشت هم تمام بشه آنقدر حالا ندار بشه که نتونه ماهی یک بار از دوتانوه دختر وشوهرش در کنار خودش پذیرایی مختصری بکند پسرش بگه بابا فکری بحال من نمیکنی پدر لال بشه بره تواتاق ۱۰ده ساعت از اتاقش قدرت بلند شدن نداشته باشد بیرون بیاد واقعا مضحک نیست که آنان که مقصر این جریان هستن خودش را انسان بدونه دیگه تلخترازاین ماجرا انسانی داریم خدا خودت در قرآن فرمودی که من انتقام مظلوم را از ظالمان میگیرم من تنها امیدم به تو بوده وهست وهرگز تا اینجا درعمرم به غیر تو تکیه نکردم خودت کاری کن که امثال من بیشتر از این شرمنده وسرافکنده پیش عزیز ان خود نشوند ای پروردگار مهربان من تورا باتمام وجود باور دارم خود اصلاح امور طوریکه یک معجزه گونه باشد وحق به صاحب برگردد وناحق برکنار رود آمین التماس دعا

  • ناشناس ارسالی در

    یکی بگه با چهارصد تومن چکار کنیم ما چی ب خریم چی بوخوریم چی بپوشیم

ارسال نظر