|
کدخبر: 256993

بررسی اثرات خریداری شدن بیت کوین توسط پروژه لونا

بیت کوین برخلاف بسیاری از ارزهای دیجیتال محبوب بازار، که متعلق به یک شبکه بلاک چینی کاربردی هستند، محدود به شبکه‌ای برای انتقال پول است.

بیت کوین برخلاف بسیاری از ارزهای دیجیتال محبوب بازار، که متعلق به یک شبکه بلاک چینی کاربردی هستند، محدود به شبکه‌ای برای انتقال پول است، اما همچنان بالای ۴۰ درصد سهم بازار (مارکت کپ) را در مشت خود دارد. این آمار تا چند سال پیش بالای ۷۰ درصد بود و پادشاه بازار کریپتوکارنسی در مقایسه با قبل بخشی از قدرتش را به آلت کوین‌ها واگذار کرده است، اما همچنان با اختلاف از رقبا پرچمدار است. خرید بیت کوین هنوز برای بسیاری از سرمایه گذاران اولین گزینه است.

خرید-بیتکوین

قیمت BTC تا همین چند هفته پیش در حال طی کردن یک روند نزولی بود، اما شاهد عبور کردن آن از سطح 42 هزار دلاری بودیم. عده‌ای از فعالان حوزه کریپتو بر این باورند که این بازگشت قیمت یکی از نتایج آغاز برنامه پروژه ترا لونا (Terra Luna) برای خرید بیت کوین بوده است. موسس این پروژه، آقای دو کوان (Do Kwon)، در 14 مارچ 2022 (23 اسفند 1400) با انتشار توییتی مدعی شده بود که لونا قصد دارد معادل 10 میلیارد دلار BTC را به عنوان پشتوانه استیبل کوین UST خریداری کند.

اگر با مفهوم استیبل کوین آشنا نیستید، آن را در یک پاراگراف برایتان شرح می‌دهیم: از آنجایی که بازار رمز ارزها گاهی دارای نوسانات شدید است، دارندگان ارزهای دیجیتال برای حفظ ارزش دارایی‌های خود از رمز ارزهای با قیمت ثابت یا همان استیبل کوین (StableCoin) مانند دلار دیجیتال امریکا در معاملات خود استفاده زیادی می‌کنند. با فراگیر شدن هر چه بیشتر ارزهای دیجیتال در ایران خرید تتر به جای دلار هم افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده است. ارزش استیبل کوین ترا یواس‌دی (TerraUSD) یا همان UST هم مانند تتر (USDT) به دلار آمریکا وابسته است و به صورت گسترده در شبکه لونا برای فرآیند استیکینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تنها 8 روز پس از انتشار توییت آقای دو کوان، بعضی منابع خبری مدعی شدند که شرکت ترافورم لبز (Terraform Labs) معادل 125 میلیون دلار USDT را به صرافی‌ها انتقال داده است. این انتقال بزرگ که در 22 مارچ 2022 (2 فروردین 1401) انجام شد، به شایعات آغاز خرید بیت کوین توسط لونا دامن زد. بسیاری از صاحب نظران دنیای ارز دیجیتال می‌گویند خریدهای پروژه Luna یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت BTC بوده است. علاوه بر این، اگر به میزان ورودی بیت کوین به صرافی‌ها نگاهی بیندازیم، این نظریه بیشتر به واقعیت نزدیک می‌شود؛ زیرا تقریبا یک هفته قبل از این انتقال، ارزش کل بیت کوین ارسال شده به کیف پول‌های صرافی‌ها تقریبا معادل 6 میلیارد دلار بود و اگر لونا 125 میلیون دلار را برای خرید بیت کوین خرج کرده باشد، به احتمال زیاد نقشی مستقیم در به وجود آوردن روند صعودی BTC ایفا کرده است.

اطلاعات بیشتر در مورد اقتصاد اکوسیستم ترا لونا

پروژه ترا (Terra) که تحت عنوان لونا (LUNA) هم شناخته می‌شود، یک زیرساخت مالی غیر متمرکز و پروتکل بلاک چینی است که یک سری ایده‌ها و تئوری‌های خاص را به بازار معرفی می‌کند. این شبکه با به کارگیری یک توکن بومی (لونا)، پروتکل استیبل کوین، سیستم اوراکل (Oracle) و قراردادهای هوشمند، نوعی پول برنامه‌پذیر اینترنتی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. موفقیت این پروژه باعث شده تا کاربران بیشتری با خرید لونا وارد اکوسیستم ترا شوند و این ارز دیجیتال اکنون از نظر ارزش بازار به جمع 10 رمز ارز برتر دنیا راه پیدا کرده است.

خرید-بیتکوین-۱

این اکوسیستم دو توکن اصلی دارد که با نام‌های ترا و لونا شناخته می‌شوند:

  • ترا: استیبل کوین‌هایی به قیمت ارزهای فیات وابسته هستند. کاربران می‌توانند توکن‌های ترا را از طریق سوزاندن توکن‌های لونا ایجاد (Mint) کنند. از میان این استیبل کوین‌ها می‌توان به TerraSDR (وابسته به ارزش SDR در صندوق بین‌المللی پول)، TerraUSD یا همان UST (وابسته به ارزش دلار آمریکا) و TerraKRW یا همان KRT (وابسته به ارزش وون کره جنوبی) اشاره کرد.
  • لونا: توکن بومی اکوسیستم که برای استیکینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد و نوسان قیمت ترا را جذب می‌کند. LUNA در فرآیندهای حاکمیتی و استخراج هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربران می‌توانند با استیک کردن این توکن نزد تایید کنندگان، بخشی از کارمزد تایید تراکنش‌های بلاک چین ترا را دریافت کنند.

اقتصاد ترا را می‌توان به دو استخر جداگانه تشبیه کرد: یکی برای لونا و یکی برای ترا. استخر لونا برای ثابت ماندن قیمت ترا، موجودی استخر آن را کم و زیاد می‌کند. کاربران نیز برای ایجاد Terra، توکن‌های Luna و برای ایجاد لونا هم توکن‌های ترا را می‌سوزانند. بنابراین می‌توان گفت در این اقتصاد دو مفهوم انبساط (Expansion) و انقباض (Contraction) نقش‌های اصلی را ایفا می‌کنند:

  • انبساط: زمانی که قیمت استیبل کوین‌های ترا از ارزش ارز فیاتی که به آن وابسته هستند بیشتر شود، یعنی موجودی کم و تقاضا زیاد است. در چنین حالتی پروتکل ترا برای کاربران انگیزه ایجاد می‌کند تا توکن‌های لونا را بسوزانند و ترا ایجاد کنند؛ این یعنی کاربران در ازای سوزاندن Luna مقداری بیشتری Terra دریافت می‌کنند. این اتفاق باعث افزایش موجودی استخر ترا شده و توازنی میان عرضه و تقاضا ایجاد می‌کند. لازم به ذکر است که طی این فرآیند موجودی استخر لونا هم کاهش یافته و قیمت این ارز دیجیتال را افزایش می‌دهد.
  • انقباض: زمانی که قیمت استیبل کوین‌های ترا از ارزش ارز فیاتی که به آن وابسته هستند کمتر شود، یعنی موجودی زیاد و تقاضا کم است. بنابراین پروتکل ترا برای کاربران انگیزه ایجاد می‌کند تا با سوزاندن توکن‌های Terra، مقدار بیشتری Luna به دست بیاورند. این اتفاق موجب کاهش موجودی استخر ترا و افزایش قیمت این رمز ارز خواهد شد. طی این فرآیند، موجودی استخر لونا هم افزایش می‌یابد و قیمت آن را کاهش می‌دهد.

سخن پایانی

لونا یک پروژه رمز ارزی قوی است که پتانسیل رشد بالایی دارد. با توجه به برنامه‌ای که توسط موسس این پروژه اعلام شده، قرار است معادل 10 میلیارد دلار بیت کوین به عنوان پشتوانه استیبل کوین UST خریداری شود. در نتیجه اگر این برنامه متوقف نشود، به احتمال زیاد شاهد افزایش قیمت بیت کوین خواهیم بود. در ضمن با توجه به ارتباط خاصی که بین توکن‌های لونا و ترا برقرار است، زمانی که تقاضا برای استیبل کوین‌های Terra افزایش پیدا کند، قیمت Luna هم افزایش پیدا خواهد کرد.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر