|
کدخبر: 251196

مجلس برنامه‌ ای برای مسدودسازی رمز ارزها ندارد؟

اواخر سال گذشته، موسوی لارگانی، عضوکمیسیون برنامه و بودجه مجلس از مسدودسازی پلتفرم‌های خرید و فروش رمز ارزها در مجلس ایران خبر داد.

او گفته بود که «مردم عزیز بدانند که با خرید و فروش و استفاده از رمز ارزها در حال کمک به دشمنان این مرز و بوم هستند. از این رو برای جلوگیری از رسیدن دشمنان به اهداف شوم خود قصد داریم در مجلس شورای اسلامی طرح مسدودسازی پلتفرم‌های خرید و فروش رمز ارز را شروع کرده و تا حصول نتیجه به پیش ببریم».

اما از سوی دیگر مجتبی توانگر-نماینده دیگر مجلس در توئیتی نوشت: مجلس هیچ برنامه‌ای برای مسدودسازی رمز ارزها ندارد. با فعالیت زیرزمینی و غیرشفاف و همچنین بسته شدن رمز ارزها مخالفیم. دولت و مجلس به دنبال قانونی کردن فعالیت حوزه رمز ارزها هستند.

 در این راستا، دیبا جمشیدیان، مدیر مارکتینگ و مدیر محصول یک صرافی ارز دیجیتال گفت: طبق آمار ۱۲ میلیون ایرانی وارد بازار رمز ارزها شده‌اند؛ ۷۷ درصد آنها با هدف حفظ ارزش پول پا به بازاری گذاشته‌اند که معاملات روزانه آن بین ۵ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان است.

وی افزود: با وجود این پتانسیل بالا و گردش بالای پول که در هر صورت برای استفاده خدماتی در ایران باتوجه به غیرمجاز بودن خرید و فروش مستقیم رمز ارزها، تبدیل به ریال شدن برای دریافت خدمات حکایت از عدم مقابله با سیستم بانکی کشور دارد.

وی همچنین ادامه داد: خود تحریمی سیستم‌های معاملاتی و صرافی‌های داخلی خرید و فروش‌ زیرزمینی، معاملات غیرشفاف و پولشویی، بالا رفتن آمار کلاهبرداری و عقب ماندن ایران از توسعه جهانی مبتنی بر بلاک چین خواهد شد.

جمشیدیان افزود: قانون‌گذاری در حوزه رمزارزها همانند اعطای مجوز برای استخراج رمز ارزها موجب اتفاقات مثبت و رشد این عرصه‌ خواهد شد.

به گفته این فعال حوزه رمزامرز، از جمله این اتفاقات مثبت می‌توان به جلوگیری از خروج ارز و پول از کشور و گردش سرمایه در سیستم‌های داخلی، ایجاد اشتغال و توسعه سرویس دهنده‌های داخلی، اعتمادسازی مردم جهت استفاده از پلتفرم‌های داخل کشور، توسعه و شکل‌گیری سیستم و زیرساخت‌های مبتنی بر بلاک‌چین داخلی، رشد و توسعه اقتصادی کشور و گردش سرمایه در سایر سیستم‌های سنتی اشاره کرد.

جمشیدیان اضافه کرد: با نگاهی ساده به این مشکلات و معضلات می‌توان به این نتیجه رسید که با توجه به ماهیت بلاک‌چین و کاربردهای بالای آن در عرصه‌های مختلف آموزشی، خدماتی، پزشکی، گردشگری، سیستم بانکداری و بیمه و ...، قانون‎گذاری در این حوزه‌ می‌تواند بزرگ‌ترین گام برای کلید خوردن پیشرفت ایران در حوزه‌های مختلف را به همراه داشته باشد.

 مدیر مارکتینگ و مدیر محصول صرافی ارز دیجیتال پینگی به مزایای استفاده از رمزارزها اشاره کرد و گفت: ظهور ارزهای دیجیتال به دلیل ماهیت ذاتی خود که امکان ردیابی طرفین تراکنش را تقریباً غیرممکن می‌کند و موجب شده تا مسیر جدیدی برای نقل و انتقالات مالی برای مقاصد تحریم شده ایجاد شود.

وی افزود: رمزارزها از طریق ارائه دسترسی آسان‌تر به خدمات مالی، می‌توانند سبب رشد اجتماعی و اقتصادی در سراسر جهان، از جمله در کشورهای در حال توسعه شوند. ارزهای دیجیتال به‌ویژه بیت‌کوین مزایای بسیاری دارند که استفاده از رمزارزها در پرداخت‌های بین‌المللی در شرایط تحریم و ایجاد فرصتی مناسب برای کشورهایی با سیستم بانکداری ضعیف از جمله این مزایاست و از سوی دیگر موجب کاهش هزینه‌های معاملات می‌شود.

جمشیدی افزود: از مهمترین معایب رمزارزها می‌توان به نگرانی‌های زیست محیطی، اتهام به رمزارزها برای فعالیت‌های پولشویی و فعالیت‌های تبهکارانه، از دست رفتن قدرت بانک‌های مرکزی کشورها در اجرای سیاست‌های پولی، نوسانات بسیار زیاد رمزارزها است، با این وجود فناوری غیرمتمرکز بلاک‌چین‌ و ظهور رمزارزها، نوع جدید و بدون‌ مرزی‌ از پول را برای اقتصاد جهان به ارمغان آورده که مرتبط با هیچ دولت و کشوری نیست و افزایش حجم آن بی قاعده نبوده و مستلزم صرف انرژی برق قابل توجه و به کارگیری تخصص است.

وی به راهکارهای کاهش خطرپولشویی اشاره کرد و افزود: قانون‌گذاری احراز هویت برای استفاده از خدمات در صرافی‌ها مهم‌ترین بخش برای جلوگیری از پولشویی است، چراکه همگی قبل از استفاده از خدمات با ارائه مدارک معتبر نظیر کارت ملی، شناسنامه و تعهدنامه استفاده از خدمات به همراه عکس سلفی هویت خود را در استفاده از خدمات مشخص می‌کند.

مدیر مارکتینگ و مدیر محصول صرافی ارز دیجیتال پینگی با اشاره به مزیت‌ پلتفرم‌های ایرانی که با بانک‌ها نیز همکاری می‌کنند، اظهار کرد: درگاه‌های واسط در ابتدای شکل‌گیری با مخالفت‌های زیادی مواجه شدند، اما در ادامه با ارائه خدمات به کسب و کارهای اینترنتی موجب افزایش گردش مالی شدند، بنابراین در این حوزه نیز با توجه به سهولت استفاده از خدمات، انتظار می‌رود با قانون‌گذاری درست شاهد افزایش چشمگیر رشد اقتصادی باشیم.

جمشیدی ادامه داد: گزارش‌های تازه نشان می‌دهد که بیش از ۵۰ درصد از ۱۰۰ بانک بزرگ دنیا که بیشترین حجم دارایی تحت مدیریت را در اختیار دارند، در پروژه‌های مربوط به حوزه ارز دیجیتال و فناوری بلاک چین سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

وی ادامه داد: گزارش بلاک دیتا نیز نشان می‌دهد که غول‌های بانکداری جهان مشارکت خود را در فضای ارز دیجیتال از طریق سرمایه‌گذاری در مراحل اولیه و نهایی پروژه‌ها و کسب‌وکارهای فعال در صنعت ارز دیجیتال افزایش داده‌اند.

وی با بیان اینکه به‌طور دقیق‌تر ۵۵ بانک از ۱۰۰ بانک برتر جهان در فضای ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده‌اند، گفت: همچنین شرکت‌های بزرگی همچون مایکروسافت، نایک، آدیداس، میکرواستراتژی، گلکسی دیجیتال، اسکوئر و تسلا نیز از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران در ارزهای دیجیتال هستند.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها