|
کدخبر: 250209

توصیه طلایی تحلیل‌گران به معامله‌گران دلار

هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۴۶۷۳ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۴۹۲۱ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که نسبت به روز دوشنبه، ۵۱۳ تومان گران‌تر شده است.

اقتصاد توصیه طلایی تحلیل‌گران به معامله‌گران دلار

فعالان بازار ارز در معاملات چهارمین روز هفته، بر خلاف روزهای قبل، شاهد رشد قیمت دلار و یورو در صرافی های بانکی و مجاز هستند.

این در حالی است که برخی از فعالان بازار، با توجه به اخبار مثبت منتشر شده در روز‌های اخیر معتقدند آینده بازار آزاد ارز تهران کاهشی بوده و دلار در صورت حصول توافق جدید و آزاد شدن بدهی‌های بلوکه شده کشور‌های کره و عراق‌ می‌تواند در هفته‌های آتی سطوح قیمتی پایین‌تری را تجربه کند. به گونه ای که روز قبل رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی با اسلامی رییس سازمان انررژی اتمی ایران و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار و گفتگو داشت.

نوسان افزایشی دلار آزاد در کانال ۲۶

از سوی دیگر امروز در بازار آزاد ارز بر اساس مشاهدات میدانی، قیمت دلار که پیش از این به کانال ۲۵ هزار تومانی کاهش یافته بود، با نوسان افزایشی در کانال ۲۶ هزار تومان همراه شده است. به گونه ای که در لحظه انتشار این گزارش، نرخ هر اسکناس دلار آمریکا در بازار آزاد به رقم ۲۶۵۳۰ تومان رسیده است که نسبت به روز کاری قبل، به طور نسبی رشد داشته است.

این در حالی است که باید یادآورد شد در هفته های گذشته، بهای دلار در بازار آزاد در کانال ۳۱ هزار تومان معامله شده بود؛ در این میان خبر اخطار و برخورد بانک مرکزی با صرافی های متخلف نیز سیگنال مثبتی به روند معاملات بود که نشان از رصد هوشمندانه بازارساز بر جریان فعالیت صرافی ها داشت. بر این اساس؛ بانک مرکزی پیش تر اعلام کرده بود: در راستای عمل به وظیفه نظارتی خود از ابتدای سال جاری اقدامات نظارتی را پیاده‌سازی کرده که منجر به صدور ۲۴۸ فقره اخطار، ۲۵ مورد ابطال مجوز و ۴۶ مورد تعلیق مجوز برای صرافی‌های متخلف شده است.

این روند در شرایطی است که هفته های گذشته نیز رئیس کل بانک مرکزی در بازدید از صرافی های میدان فردوسی تهران با اشاره به افزایش عرضه ارز در بازار متشکل ارزی و سامانه نیما اظهار داشت: به زودی درگاه فروش ارز به منظور تامین نیازهای خرد هموطنان به ارز راه اندازی می شود. به گفته صالح آبادی این درگاه تا دو ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید و هموطنان با ورود به این درگاه نیاز خرد ارزی خود را اعلام و سپس با مراجعه به صرافی های مجاز ارز موردنیاز را دریافت می کنند. وی تاکید کرد: با راه اندازی سامانه فروش ارز صف های ایجاد شده در مقابل صرافی ها جمع خواهد شد.

کارشناسان اقتصادی در حوزه پول و ارز معتقدند در صورت راه اندازی این سازوکار و با حمایت بازارساز، صفوف خرید ارز در مقابل صرافی ها برچیده خواهد شد.

بفرمایید دلار؛ خرید الکترونیکی شد

هفته گذشته رئیس کل بانک مرکزی در آیین رونمایی از سامانه برخط بازار متشکل ارز ایران با بیان اینکه تسهیل تامین ارز متقاضیان واقعی با سامانه برخط ارزی مهیا شده است گفت: با توجه به تامین ارزی که در سال جاری انجام شده است، در بهترین وضعیت ذخایر اسکناس ارزی قرار داریم. به واسطه این سامانه پوشش نیازهای واقعی مردم بیشتر از قبل انجام می شود. کارکرد این سامانه به گونه ای است که هر فرد و از هر نقطه ایران می تواند با مراجعه به این سامانه با ثبت تقاضا و ارائه مدارک، صرافی مورد نظر خود را انتخاب کند. همچنین شخص متقاضی می‌تواند تاریخ تحویل ارز را نیز در سامانه مشخص کند. دکتر صالح‌آبادی پیاده‌سازی این سامانه را در راستای تکریم ارباب رجوع و مردم دانست و گفت: این روشی سهل‌تر است که موجب دسترسی آسان مردم به بازار ارز کشور می‌شود. در چنین شرایطی در سریع‌ترین زمان ممکن فرد می‌تواند نسبت به خریداری ارز اسکناس مورد نیاز خود اقدام کند و به بیان بهتر امکان برنامه‌ریزی را برای فرد فراهم می‌کند.

وضعیت عرضه ارز خوب است

صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی به تازگی گفته است: از ابتدای سال تاکنون، ۱.۶ میلیارد دلار اسکناس ارز در بازار متشکل ارزی معامله شده است که در دوره مشابه سال گذشته این رقم ۴۲۳ میلیون دلار بود، بنابراین نسبت به سال گذشته حدودا ۴ برابر عرضه ارز در بازار متشکل ارزی داشته‌ایم. وی با اشاره به وضعیت خوب صادرات محصولات نفتی و غیرنفتی اظهار داشت: طبیعی است که بازار ارز ناشی از عرضه های ارزی، وضعیت متعادلی داشته باشد و نوسان زیادی را شاهد نباشیم. اگر نرخ ارز اسکناس و حواله در ابتدای سال را با قیمت‌های امروز مقایسه کنیم، نشان می‌دهد که تفاوت قابل ملاحظه‌ای نداشته است.

پیش بینی رئیس کل بانک مرکزی از آینده بازار ارز

در هفته های گذشته، صالح آبادی در گفتگو با خانه ملت در خصوص آینده بازار ارز گفته بود: در بازار متشکل ارزی عرضه و تقاضا به‌شکل متعادلی وجود دارد و آن را نیز تقویت می‌کنیم و فکر می‌کنم بازار ارز وضعیت متعادلی را در آینده داشته باشد. حال رئیس کل بانک مرکزی در جدیدترین اظهاراتی که روز گذشته داشته تاکید کرده است: «دسترسی سیستم اقتصادی به منابع ارزی کشور بهبود قابل ملاحظه ای داشته است و از نظر ورود ارز به کشور در شرایط بسیار خوبی هستیم و پیش بینی این است که در آینده نزدیک اوضاع روبه بهبود خواهد رفت.»

توصیه تحلیل‌گران به معامله‌گران چیست؟

با وجود، توصیه تحلیل گران این است که معامله‌گران باید از خرید و فروش‌های هیجانی خودداری کنند. وضعیت بازار به گونه‌ای است که هر لحظه امکان تغییر مسیر وجود دارد. تحلیل‌گران به معامله‌گران توصیه می‌کنند که به صورت پله‌ای اقدام به خریدوفروش کنند.

منبع: نبض بورس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها