|
کدخبر: 249665 رویا رئیسی

در گفتگوی گسترش نیوز با نماینده اسبق مجلس مطرح شد:

دور زدن تحریم‌ها سخت‌تر از احیای برجام است؟

حق‌شناس نماینده اسبق مجلس معتقد است، راه‌کار اصلی برای کاهش هزینه نقل‌ و انتقالات مالی حل مشکل برجام است و راهکار دوم کاهش هزینه‌های دور زدن تحریم‌ها است. راهکار دوم سخت‌تر از احیای برجام است.

اقتصاد دور زدن تحریم‌ها سخت‌تر از احیای برجام است؟

در سال‌های اخیر تحریم‌ها اثرات زیادی بر اقتصاد ایران داشته است و بررسی این تأثیرات در یک خبر و گزارش امکان‌پذیر نیست. یکی از تأثیرات مهم تحریم‌ها افزایش هزینه نقل‌ و انتقالات مالی است. در خیلی از شرایط برای جبران این هزینه‌ها از روش‌های دور زدن تحریم‌ها استفاده می‌شود که سخت‌تر و زمان‌بر است. در این خصوص گفتگویی با یکی از فعالان اقتصادی ایران داشتیم. در ادامه همراه ما باشید.

هادی حق‌شناس؛ نماینده اسبق مجلس در گفتگو با گسترش نیوز گفت: در هنگام تحریم فروش نفت و نقل ‌و انتقالات پولی از کانال‌های رسمی انجام نمی‌شود. درنتیجه هزینه مبادلات و جابه‌جایی افزایش پیدا می‌کند. پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی چالش یک سال گذشته بین ایران و این کشور است. به واسطه تحریم‌ها و مشکلات ایجاد شده از سوی آمریکایی‌ها برای اقتصاد ایران، نقل‌وانتقال پول با روال عادی امکان‌پذیر نیست.

حق-شناس

ظهور کاسبان تحریم در زمان تحریم‌ها

حق‌شناس اظهار کرد: دور زدن تحریم‌ها به همین دلیل در ادبیات ایران وارد شده است. هزینه مبادلات در حمل‌ونقل دریایی، بیمه کالاها، خرید کالا و سایر حوزه‌ها اثرگذار بوده است. راه‌کار اصلی حل مشکل برجام است. دولت قبلی و دولت فعلی برای احیا برجام تلاش کرده‌اند. راهکار دوم کاهش هزینه‌های دور زدن تحریم‌ها است. راهکار دوم سخت‌تر از احیای برجام است.

وی افزود: در کنار بحث‌های اقتصادی سیاسیون از واژه‌هایی مثل کاسبان تحریم استفاده می‌کنند. در زمان ایجاد محدودیت و چند نرخی شدن ارز امکان سو استفاده وجود دارد. اگر بخش بازرگانی کشور دچار مشکل شود، این‌سو استفاده بیشتر می‌شود.

این نماینده اسبق مجلس در خصوص تأثیر فناوری‌ها بر کاهش هزینه معاملات مالی گفت: زمانی که ایران در لیست اف ای تی اف نیست، در نقل‌ و انتقالات عادی جهان دچار مشکل هستیم. درنتیجه فناوری جدید کارگشا نیست. مثل این می‌ماند که بهترین سیستم رایانه‌ای جدید را داشته باشیم اما نتوانیم به اینترنت متصل شویم. درنتیجه تکنولوژی مفید نخواهد بود.

حق‌شناس در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: بخش بازرگانی خارجی کشور بیشترین آسیب را از افزایش هزینه نقل ‌و انتقالات مالی دیده است. همه اجزای بازرگانی خارجی مثل کشتی‌رانی، بانک‌ها، بیمه‌ها، بنادر و ... تحت تأثیر قرار گرفته‌اند.

دور زدن تحریم‌ها سخت‌ترین کار دنیا

خیلی از مسئولان کشور و کارشناسان معتقد هستند که کاری سخت‌تر از نقل‌وانتقال ارزی در زمان تحریم نیست. برای کوچک‌ترین نقل ‌و انتقالات باید چندین سفر و جلسه برگزار شود. این روند به‌اندازه‌ای دشوار شده است که انتقال پول در دوران تحریم محرمانه شده است. هر دوره دولت‌ها از تحریم‌های دوره قبل تجارب گوناگون کسب کرده‌اند تا با اتکا به آنها راهکارهایی برای مقابله با تحریم‌های کنونی داشته باشند. خیلی از متخصصان فناوری نوین معتقدند می‌توان با فناوری‌های حدید مثل بلاک چین و رمز ارزها این مسیر را آسان کرد. اگرچه درگذشته فقط بانک‌ها امکان انتقال پول را داشتند اما در حال حاضر بدون وجود شبکه بانکی نیز امکان انتقال دارایی‌های مالی وجود دارد. در شرایطی که ایران در تحریم قرار دارد و سیستم بانکی دنیا برای ایران قطع است می‌توان از فناوری بلاک چین برای انجام نقل‌ و انتقالات مالی بدون رصد آمریکا استفاده کرد. این امکان وجود دارد که در آینده مسئولان کشور از این روش استفاده بیشتری داشته باشند. روشی که جایگزین شبکه‌های سنتی بانکی خواهد شد. بلاک چین به عنوان شبکه‌ای مستقل برای نقل ‌و انتقالات مالی امنیت بالایی دارد. به تازگی نیز پیمان پاک رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد، ساز و کارهای ارزی جدید مانند بلاک چین در کنار تسهیل تعهدات ارزی در دستور کار دولت قرار دارد. همچنین بلاک چین در سامانه جامع تجارت پیاده‌سازی شده است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها