|
کدخبر: 194200 رویا رئیسی

در گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس حوزه رمزارزها:

طالبان از ارزهای دیجیتال بهره می برد؟

به طور قطع طالبان تا به امروز از ارزهای دیجیتال استفاده کرده است. جنگیدن و متوقف کردن فناوری بلاکچین یا رمز ارزها شدنی نیست و افغانستان در این مسیر حرکت خواهد کرد. در بدترین حالت طالبان روند را کند خواهند کرد یا ممکن رمز ارزها را حرام اعلام کنند.

اقتصاد طالبان از ارزهای دیجیتال بهره می برد؟

هم‌زمان با قدرت گرفتن طالبان در افغانستان، فعالان حوزه فناوری و مباحث مالی در خصوص شرایط بلاک چین و رمز ارزهای افغانستان در این دوران نگران هستند. در این خصوص نیما نعیمی خواه کارشناس بلاک چین و رمز ارز در گفتگو با گسترش نیوز گفت: زیرساخت‌های افغانستان چند سالیست که پیشرفت داشتند و برنامه‌نویس‌های خوبی در این زمینه به دنیا معرفی کرده‌اند. تیم‌های خوبی در سطوح دانشگاهی داشتند. در نتیجه پایه مناسبی شکل گرفت تا زنان و مردان علاقه‌مند به این حوزه در دو زمینه توسعه‌دهنده و تریدر فعالیت کنند. در خصوص تأثیر بر ارزهای دیجیتال لازم مثالی بزنیم. در زمینه فارکس یکی از ترسناک‌ترین موج‌ها از سوی بانوان هندی است. حجم سرمایه بانوان خانه‌دار هندی بین یک تا ۱۰ دلار هست اما به واسطه جمعیت زیادی که دارند بازار را متشنج می‌کنند. در این سال‌ها سودهای عظیمی را کسب کرده‌اند. در زمینه ارزهای دیجیتال نیز این اتفاق در خصوص بانوان افغانستان نیز می‌تواند شکل بگیرد.

نعیمی_خواه

حساب بانکی یا ارز دیجیتال؟

نعیمی خواه اظهار کرد: بر اساس گزارش‌های موجود تعداد زیادی از مردم جهان به بانک دسترسی ندارند. این عدد بالای ۷۰ درصد مردم جهان هست. شاید برای ما ایرانی‌ها شنیدن این آمار باورنکردنی باشد، به این خاطر که درصد زیادی از مردم ایران در بیش از یک بانک حساب دارند. قوانین ایران به این‌گونه هست که خیلی از تراکنش‌ها از طریق بانک انجام می‌شود. در آمریکا همه مردم حساب بانکی ندارند و از طریق شرکت‌ها خصوصی ویزا کارت و مستر کارت امورات مردم انجام می‌شود. پیش از قدرت گرفتن طالبان خیلی از معاملات به شیوه ارزهای دیجیتال انجام می‌شد. در نهایت ارزهای دیجیتال به واحدهای پولی تبدیل می‌شد.

رمز ارزها چهره سیاه‌ و سفید دارند

وی افزود: به طور قطع طالبان تا به امروز از ارزهای دیجیتال استفاده کرده است. ارزهای دیجیتال مثل همه نظام‌های پولی دو چهره دارد. یا شاهد چهره سیاه آن‌ها هستیم یا چهره سفید که در جامعه دارد. چهره سفید مثل ایران که عملکردش مشخص هست. هرچند عملکرد ما در ایران برای خودمان مشخص هست. بر اساس یک سری از تحریم‌ها عملکرد ما برای جهان سیاه هست. ارزهای دیجیتال بسیار شفاف هستند. برخلاف نظام‌های بانکی که در آن‌ها پول گم می‌شود، در بحث ارزهای دیجیتال گم کردن مسیر پول سخت هست. اگر برای یک کار تروریستی ارز دیجیتال جا به جا شود. منبع جا به جایی که مشخص شود، با استفاده از فناوری‌های کامپیوتری آی پی مشخص می‌شود و امکان بلاک وجود دارد. در نهایت می‌توانند ارزهای دیجیتال در آن مسیر را ممنوع کنند. تا زمانی که تکلیف رمز ارزها و مبدأ و مقصدش مشخص نشود، مسیر بازگشایی نمی‌شود.

طالبان هم به سمت ارزهای دیجیتال خواهد رفت

این کارشناس بلاک چین و رمز ارز خاطرنشان کرد: شروع ارزشمندی ارزهای دیجیتال به وب‌سایت ویکی لیکس و بازارهای زیرزمینی بر می‌گردد که به این واسطه این دید در حاکمیت‌ها و نهادهای مالی ایجاد شده است که بازار سیاهی هست اما الزاماً به این صورت نیست. طالبان و تمام جهان به سمت ارزهای دیجیتال خواهند رفت.

طالبان رمزارزها را حرام اعلام می‌ کند؟

نعیمی خواه در پایان گفت: با جریان فناوری نمی‌توان مقابله کرد و روند موجود در افغانستان و ظهور طالبان شاید بتواند این روند را کند می‌کند. سال‌ها امریکا با رمز ارزها جنگید اما در حال حاضر بزرگ‌ترین نهادهای مالی امریکا به رمز ارزها پیوسته‌اند. جنگیدن و متوقف کردن فناوری بلاک چین یا رمز ارزها شدنی نیست و افغانستان در این مسیر حرکت خواهد کرد. در بدترین حالت روند را کند خواهند کرد یا ممکن حرام اعلام کنند. در این شرایط هم‌ارزهای دیجیتال زیرزمینی می‌شود. به ما ایرانی‌ها ثابت شده است که در شرایط تحریم و محدودیت راحت‌تر از سدها می‌گذرند. اگر چه روند کند می‌شود و قراردادهای رسمی معنا ندارد اما به صورت غیررسمی روند افزایش پیدا می‌کند.

افغانستان چه مسیری را پشت سر گذاشته است؟

در خصوص استفاده از بلاک چین افغانستان مسیر خوبی را پشت سر گذاشته است و در سال ۲۰۱۹، دولت افغانستان با شرکت بلاک چین Fantom Operations برای تکنولوژی بلاک چین با سیستم سلامت و بهداشت قرارداد همکاری امضا کرد. همچنین رویا محبوب، کارآفرین افغانی و مدیر شرکت Digital Citizen Fund که به عنوان یکی از ۱۰۰ شخص پرنفوذ دنیا در سال ۲۰۱۳ لقب گرفت، اعلام کرد که قصد دارد برای گسترش و شناخت هرچه بیشتر بیت کوین، کنفرانس‌هایی در این خصوص برگزار کند. همچنین فرشته فروغ، مؤسس و مدیر شرکت Indegogo، کلاس‌های کدنویسی زنان در خصوص بلاک چین و بیت کوین را تأسیس کرد. جالب بدانید که بسیاری از زنان افغان به این دلیل که حساب بانکی نداشتند، به بیت کوین و کیف پول‌های دیجیتالی روی آورده‌اند.

ارسال نظر